Zobrazit přihlášovací formulář

Vepřové maso

Přidat recept
(recept si oblíbilo 109 návštěvníků)

Domácí vepřová šunka

0.0
Domácí vepřová šunka

Potřebné ingredience

Cca 1kg kýty 20g soli 5g pragandy lžička moučkového cukru 100ml studené vody

Postup přípravy

Omytou kýtu dobře očistíme. Zbavíme případného tuku. Pokrájíme na malé kostky a dáme do mísy.
Přisypeme sůl, pragandu, cukr a dobře prohněteme. Postupně přiléváme vodu. Hněteme do té doby, dokud maso nezačne být na omak mazlavé. To znamená, dokud se neuvolní bílkoviny.
Takto promíchané maso vložíme buď do nádoby nebo sáčku a dáme na jeden až dva dny do lednice uležet. Během této doby několikrát prohněteme.
Pokud máme šunkovar - naplníme sáček masem, dobře utlačíme, zabalíme, stlačíme spirálou a utáhneme víkem.
Pokud máme formu na výrobu šunky: formu vyložíme mikrotenem nebo fólií, maso dobře rozložíme, zabalíme a uzavřeme víkem.
Máme-li tlačenkový obal: naplníme a snažíme se důkladně utlačit směs tak aby nevznikly vzduchové kapsy. Zavážeme obal.
V dostatečně velkém hrnci přivedeme vodu do teploty cca 75-80st. Do takto horké vody vložíme šunkovar, formu, nebo tlačenkový naplněný obal.
POZOR!!! Voda nesmí jít varem!
Udržujeme teplotu a "vaříme" cca 1,5 hodiny. Neotvíráme! Nakonec vyndáme z vody a přendáme například do dřezu se studenou vodou. Necháme důkladně vychladnout. Až potom vyjmeme šunku z formy nebo obalu.
Šunka krásně voní a ještě líp chutná. Protože ale neobsahuje chemické konzervanty v obvyklém poměru jaký používají masokombináty, je třeba počítat s tím, že doba spotřeby je cca 3-5 dní (u nás tak dlouho nikdy nevydrží)
Uchováváme v lednici, lze i zamrazit.

Ještě doplním: Kdo chce mít jistotu, že se maso dobře spojí, nebude se trhat - vezměte hrstičku pokrájených kostek masa a umelte na masovém mlýnku. Stačí opravdu hrst. Kdo nemá mlýnek může rozsekat kolíbkou nebo sekáčkem. Vzniknou nám tak dvě skupiny "Spojka a vložka" po promíchání všeho dojde k lepšímu spojení.

Prohnětené maso

Uvařená a schlazená šunka. Vařil syn - textura není dokonalá

Recepty mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k receptu

s0007 17. 6. 2020, 5:49
Dobrý den, chtěla bych se zeptat, zda je možné udělat šunku z mraženého masa? Asi bych tam nepřidávala vodu. děkuji za odpověď. Soňa
siena 16. 5. 2014, 23:44
(Y)
IrenaB1 16. 5. 2014, 22:05
Díky za recept. S Pragandou je to opravdu šunka, ne našedlá spíš vařená hmota, kterou rodina nechce (šunkovar potom ležel rok ve skříni) .Manželova reakce na šunku s Pragandou : "val to sem po deseti". :-) Zítra zkusím z kuřecího. (L)
nese v lese 17. 4. 2014, 22:05
Dělala jsem a je výborná. Sice ta moje šunka není takhle pěkně růžová je o něco malinko tmavší , ale chuťově vynikající. (Y)
Elka 14. 2. 2014, 12:48
Opravdu výborná šunka-sice jsem zatím dělala pouze v pytlíku na tlačenku,protože šunkovary jsou totálně vyprodané.Chuťově je nepřekonatelná a to jsem ji ani nenechala pořádně zchladnout (Y)
pupuša 16. 2. 2014, 16:18
@Elka Gábi, jsem ráda, že šunka chutná (F)
ASTAL 14. 2. 2014, 13:04
@Elka Jo já se připojuji ke chvále taky jsme šunku doma zkoušeli a je vynikající ted už jí děláme hodně často . Šunkovar jsem si koupila Gabčo na aukru.
Spacicek 3. 12. 2013, 23:12
Jarko, děkuji za recept. Dřív jsem zkusila dělat šunku bez Pragandy a bylo to jen vařené maso. Podle Vašeho receptu se šunka povedla na jedničku a všem moc chutnala (clamp)
pupuša 7. 12. 2013, 23:03
@Spacicek Jsem ráda, že se šunka povedla (F)
Aaurinko 17. 6. 2013, 16:00
Zítra koupím pragandu a jdu na to. Dělala jsem pouze bez ní a nešlo to krájet. Nebyla vůbec dobrá. Tak uvidím, jak to dopadne teď.
znamenivah 17. 6. 2013, 16:06
@Aaurinko ale praganda nemá vliv na to, jak dobře se pak šunka krájí-je to jen sůl. :-$ jinak do šunky ještě přidávám trošku mletého pepře a drceného kmínu.
lenina 13. 5. 2013, 18:42
Jarko je výborná (Y)
pupuša 16. 5. 2013, 15:50
@lenina Já víííím ,-)
hagrid 18. 2. 2013, 19:56
dobrý den,včera jsem šunku vařila,dopadla na poprvé lépe,než bych čekala - jen nebyla tak pěkně růžová,příště přidám i špetku více Pragandy.Ale chtěla jsem se zeptat,zda máte zkušenost i s kuřecím masem? Děkuji za odpověď Katka (F)
pupuša 16. 3. 2013, 8:31
@hagrid Jsem lajdák a odpovídám pozdě: ano dělám i kuřecí, krůtí, králičí. Princip je stejný. Můžete použít výraznější koření a udělat mysliveckou šunku, šunku medovou atd.
hagrid 25. 6. 2013, 21:05
@pupuša už jsem zkoušela a byla výborná. Dělala jsem ještě i medovou vepřovou a taky výborná. Moc děkuji (L)
LenkaKrikra 24. 10. 2012, 10:49
Chci se zeptat, nezkoušela jste takto udělanou šunku uudit v udírně? Jestli se rozpadá a nebo se na ní dá udělat zlatavá barvička?
pupuša 3. 11. 2012, 8:52
@LenkaKrikra Vyudit můžete, ale je dobré šunku ovázat nebo použít síťku na rolku. (F)
LenkaKrikra 18. 5. 2013, 18:04
@pupuša Tak sem sem ji jednou vyudila a od té doby už ji jíme pouze uzenou, normálně udělám dle vašeho receptu, nechám vychladit. Druhý den nařežu asi tak na 4 kousky, šupnu do té síťky jak jste mi poradila a dám do udírny, pomaloučku udím na ohni, oheň sem tam polévám aby byl vlhčí kouř, nebo namočím sem tam polínko do vody. Šunku tak po 20- 30 minutách potírám pivem do kterého nastrouhám česnek, gril koření a je pak fakt famózní, už ji jíme jen takto :-)
DanušaP 11. 4. 2014, 11:14
@LenkaKrikra já jí zatím jen vařila, s tím vyuzením to zkusíme, dík za tip :-)
pupuša 31. 5. 2013, 6:55
@LenkaKrikra Tak s pivem zkušenost nemám - příště vyzkouším.
Bylinka1 22. 7. 2012, 18:16
Nedávno jsem dělala šunku-bez pragandy, aby byla ,,zdravá,, ,-) a výsledek humus. Tak jsem se zařekla, že už to zkoušet nebudu! Ale teď jste mě zase nahlodala a přes týden se do toho pustím znovu (Y)(samozřejmě s pragandou) !!!!! Doufám,že se tentokrát povede !!!!
pupuša 23. 7. 2012, 10:38
@Bylinka1 Jani, vzhůru do boje ,-) Té pragandy opravdu stačí na kilčo masa 5-6 gramů (když tam upadne víc, houbelec se stane ,-) )
Bylinka1 26. 7. 2012, 8:16
@pupuša Tak jsem ,,zabojovala,, a šunka je na světě |:o)!!!! Je dokonce pěkná růžová, drží při sobě, jen sem tam malá dírka (Y). Nechtělo se mi věřit, že bude stačit ta hoďka a půl, ale je to tak a mám pěknou šťavnatou šunčičku (clamp). Díky za inspiraci, určitě budu opakovat (F) (hello).
pupuša 26. 7. 2012, 10:42
@Bylinka1 Jani, mám radost, že se šunka povedla (F)
nigina 21. 7. 2012, 11:09
Tá šunka vyzerá bezva (Y) (clamp) Prosím vás, čo je praganda? Nepoznám výrobok s týmto názvom. Tú šunku by som chcela vyskúšať *-) Vďaka (F)
pupuša 21. 7. 2012, 11:33
@nigina Kristínko, Praganda je rychlosůl. Tady je odkaz http://www.drogeriemarket.cz/produkt/3590/praganda-reznicka-solici-nakladaci-smes-250-g (F)
Pokyn 20. 7. 2012, 21:08
Ó jé, to je diskuse!! Šunčička se Vám moc povedla!! Vypadá krásně!!! Mňááám!! Doufám, že Vás to tu neodradí od dalšího vaření. Šunku taky dělávám pravidelně, vařím v tlačenkovém střevu. Zhruba podle tohoto receptu. Někdy přidáme špetku sladké papriky, někdy trochu kmínu a vynikající je s kořením kohoutí sůl. A pragandu samozřejmě dávám taky. Na 1kg masa 5g. Stejně jako Vy. Bez ní to prostě nejde. A je to opravdu zanedbatelné množství. Navíc těch všelijakých " binců" sníme v jiných jídlech daleko víc. Udíme maso a to teda děláme bez rychlosoli, jen s obyčejnou solí, ale to je pak naložené 3-4 týdny. (F) (F)
dolik76 26. 7. 2012, 11:23
@Pokyn jak ji vaříte v tom tlačenkovém střevě?
pupuša 26. 7. 2012, 12:27
@dolik76 Blani tlačenkový obal vypláchnu a naplním uleželým masem. Chce to hodně utlačit to maso, aby nebyly ve struktuře díry. Po naplnění dobře zavážete konec, vložíte do horké vody a necháte podle hmotnosti (na 1kg asi 1,5hodiny). Pozor!!! Voda nesmí vařit. Ideální je 70-80 stupňů
pupuša 21. 7. 2012, 7:28
@Pokyn Jitko, díky. Jsem ráda, že ze své vlastní zkušenosti víte o čem tady píši. Šunku také dochucuji podle toho na jakou máme chuť nebo jakou si kdo řekne. Bobkový list a nové koření, někdy větvička tymiánu - Myslivecká šunka Obalená v pepři - pikantní šunka I vařená šunka se dá přeudit - chuť je výrazná. Když chci šunku na další zdobení, vařím ji v žaludku. Po uvaření zdobím obalenou slaninou a celým kořením. Takhle jde jednoduše vytvořit slepička, kohout, prasátko. Slouží jako "jedlá" dekorace na rautové stoly, ale klidně i jako dárek. Co se uzených mas týče, tak je to podle času. Když mi někdo přijde v sobotu, že na příští víkend potřebuje uzené, tak to bez rychlosoli nezvládnu ani kdybych se postavila na hlavu. Pokud mě netlačí čas, nejlépe v zimě, kdy můžu nechat maso volně ložené a nejsem omezena místem v lednici, pak si s naložením vyhraju ,-)
jaja.m 20. 7. 2012, 20:33
Díky za recept, zkusím. Názory o rychlosoli jsem přečetla, je dobře, že paní napsala svůj názor, že je škodlivá. Myslím, že takové upozornění je vhodné. Když předpokládám, že jsou tady svéprávné osoby, tak si z toho každá vybere - buď dělat nebude anebo zkusí. Já vyzkouším, jelikož svéprávná jsem a tudíž mám právo na svobodné rozhodnutí ,-)
pupuša 21. 7. 2012, 6:33
@jaja.m ,-) Jaruš vyzkoušejte. Budu ráda, když napíšete jak se dílo podařilo (F)
EvaHol 20. 7. 2012, 8:58
Já jsem to bez rychlosoli zkoušela, ale vznikne vám něco velmi podobného vepřovému ve vlastní šťávě, chuť šunky to absolutně nemá, navíc ta našedlá barva je odpuzující. Bez rychlosoli už bych nedělala, dává se tam zanedbatelné množství a taky tuto šunku neděláte každý den. (Y) :-) :-D 8o|
pupuša 20. 7. 2012, 9:14
@EvaHol Evi, děkuji za komentář. Jsem ráda, že máte vyzkoušeno s rychlosolí i bez a můžete porovnat. Vyskočila bych z kůže, když někdo napíše, že bez rychlosoli je také dobrá 8o| 8o| NENÍ dobrá! Je to neuvěřitelný humus, který se musí do 24 hodin sníst - fakt nejsem masochistka, abych jedla šedivou ovarovou hmotu. (F)
anib 20. 7. 2012, 16:27
@pupuša jenže když do toho nacpu rychlosůl, tak už si jí můžu koupit a nevidím výhodu domácí šunky
pupuša 20. 7. 2012, 19:40
@anib Gábi - výhoda domácí šunky netkví v použití či nepoužití rychlosoli. Protože jak vidíte poměr rychlosoli vůči kuchyňské soli je zanedbatelný (na rozdíl od velkovýroby). Ten rozdíl je v postupu, zvolení kvalitního masa a vědomí, že vím co obsahuje a nemusím se spoléhat na to co výrobce uvede na etiketě. Je to stejné jako u jiných výrobků: Jaternice, jelita, tlačenka, klobásy.... Když si udělám kroupová jelita tak vím, co v nich je za maso, koření a hlavně najdu v jelitu kroupy - ne jako u kupovaného jelita kde kroupu člověk hledá mikroskopem (H) Nevadí-li Vám nevzhledné cosi co jen někdo s bujnou fantazií nazve šunkou - pak rychlosůl (byť v minimálním množství) vynechte. Každý máme jiné chuťové buňky - ale šunka je šunkou jen tehdy, má-li svoji nezaměnitelnou chuť a vůni a vzhledově je jemně růžová. (F)
Nadys 20. 7. 2012, 16:13
@pupuša Jarko nemáte pravdu ,ačkoli si ji tady hezky hájíte ,rychlosůl sice není zakázaná ale JE rakovinotvorná ,a to výrazně ,ač to nechcete slyšet. Použít tohle do domácího receptu je pro mě nepochopitelné. A klidně si to můžete obhajovat svými výroky o zaslepencích zdravou výživou ,což je spíš k smíchu.Šunka chutná bez rychlosoli vyrobit lze,tak např.tady máte recept jako inspiraci od Monči (L) http://www.mimibazar.cz/recept.php?id=126928&user=109200
evicela 20. 7. 2012, 8:33
tu rychlosůl radím nedávat , je to chemické a rakovinotvorné svinstvo, hlavně proto se nedoporučuje jíst uzeniny a vy si to tam doma taky dáte, to si tedy moc nepomůžete, dělala jsem šunku párkrát doma a rychlosůl jsem vůbec nepoužila, šunka potom není tak růžová ale je zdraví nezávadnáa moc dobrá (F)
Zrušený účet 20. 7. 2012, 10:45
@evicela Evi my vařili několikrát, s rychlosolí i bez, když bez, tak jsme zkusili obarvit šťávou z červené řepy, ovšem bez se to fakt nedá jíst, to raději nic, prostě je to dušené vepřové maso. Třeba dcera na uzeniny není a celkem jí chutnala, ale když už, tak se dá jíst jen bezprostředně čerstvá, druhý den to má takovou tu vepřovou pachuť. Já nejsem zastánce uzenin, ale myslím, že i když se použije nezdravá rychlosůl, je to méně hnusu než třeba koupený šunkový salám (což vyjde cenově stejně jako doma vařená šunka). Kvalitní šunka se koupit taky dá, ale už vyjde dráž než doma dělaná. Té rychlosoli se dá dát i menší množství a bude to mnohem lepší než úplně bez.
pupuša (upraveno) 21. 7. 2012, 7:30
@evicela Evi, opět jak už jsem psala níž Nadě. Bez rychlosoli vznikne nevábný humus co nemá se šunkou nic společnýho. Kdyby byla rychlosůl škodlivá (jasně že s ní nebudeme doma solit vše) nebudou ji smět používat ani vyrábět. A používá se nejen u nás, ale všude. A nejen dnes, ale spousty let. Umíte si představit bez rychlosoli salámy, uzené, šunky? Bez rychlosoli: 1) mnohem delší doba naložení masa 2) obrovské riziko zkažení naloženého masa 3) téměř žádná lhůta na spotřebu - je nutno takový výrobek spotřebovat do 24 hodin. Rychlosůl je konzervant. Jsem řeznice a do výrobků bych nenacpala nic co tam nepatří - ale také si nezničím výrobu jen proto abych nesmyslně věřila všemu co hlásají zaslepenci zdravé výživy. Držím se prověřených receptur a selského rozumu.
kamve 25. 6. 2013, 21:43
@pupuša Nevím sice nic o rychlosoli, ale koupila jsem si loni šunkovar, udělala šunku bez toho a opravdu nic moc, vařené vepřové maso, polovinu jsme vyhodili, jakmile seženu rychlosůl zkusím to znuvu
Tyna12 20. 7. 2012, 7:37
(jidlo) (Y)
GREPIK 19. 7. 2012, 22:23
(Y) (Y) (Y) tak tohle dělá má mamka a je fakt super a máte pravdu,NEVYDRŽÍ ani 2 dny :-)
pupuša 20. 7. 2012, 9:25
@GREPIK Vydržela by.... kdyby se hned nesežr.la ,-)
anaba 19. 7. 2012, 21:49
ty bláho,to vypadá dobře... :-) :-)hmm,hned bych si kousek dala ,-) ,-) |:o) |:o)ale určitě vyzkouším a určitě brzy (Y) (Y)
pupuša 20. 7. 2012, 9:17
@anaba Aničko, vyzkoušejte. Můžete použít i jiné maso - kuře, králík, ale třeba i vepřovou plec nebo kousky pečeně. Není vysloveně nutná jen kýta, i když kýta je šunka (F)
novackova 19. 7. 2012, 21:30
ty jo (jidlo) (F)

Podobné recepty

Vybrané nabídky

Kategorie