Pracovní listy



( nejen pro děti s poruchami učení - dysgrafie, dysortografie, dyslexie )

Něco o říkance z Obrázkové školy řeči / SPN Praha / F. Kábele, B. Pávková

Říkanka má významnou úlohu ve vývoji a vrozvíjení dětské řeči. Obliba říkanek u dětí v raném věku pramení z dětské záliby v rýmu, rytmu a melodii mluveného slova. Tyto zvukové stránky řeči vnímá dítě mnohem dříve, snáze a silněji než gramatickou stavbu a obsah mluvního projevu. Zvláště významnou roli má říkanka při rozvíjení řeči dětí s omezeným, opožděným nebo porušeným vývojem dorozumívacích schopností. V těchto případech se však zvyšují nároky na říkanku a její použití. Nejčastějším mylným názorem rodičů dětí s nesprávnou výslovností určité hlásky při úsilí o její správné vyslovení a opakovaným snažením si nesprávnou výslovnost ještě více upevňuje , nebo začne vyslovovat hlásku jiným nesprávným způsobem.

Pouhým opakováním a odříkáváním slov, vět nebo říkanek s určitou hláskou se tedy nesprávná výslovnost této hlásky zpravidla neodstraní. Výjimka může být třeba u dítěte, které má dispozice ke správné artikulaci určité hlásky, vyslovuje ji však nesprávně buď z nedbalosti nebo proto, že se tím stává středem zvýšené pozornosti dospělých osob ve svém okolí,, což se mu líbí, někdy však i proto, že vědomě napodobuje nesprávný mluvní vzor ( např. ve školce ).

Říkanka na procvičování hlásek by neměla obsahovat žádné jiné hlásky, které jsou pro dítě obtížné.

Super věci - komunikační obrázky, pracovní listy - malujeme, počítáme, co k sobě patří, roční období, protiklady, počasí, co do řady nepatří, pexesa, ...
http://prosisu.blogspot.com/search/label/Komunika%C4%8Dn%C3%AD%20obr%C3%A1zky fungující odkaz v komentářích



Státní pedagogické nakladatelství Praha, 1987, Hana Tymichová, ilustroval Bohumil Maxa Ukaž levý roh nahoře, pravý dole, pravý nahoře, levý dole......Ověření znalosti základních barev ( ptáme se např. "Ukaž modrý roh, kde je?" Odpověď : "Vlevo dole" atd. )


Karta rozdělená na čtyři políčka - přikládáme obrázek, např. mísu s ovocem: Dej mísu nahoru vpravo, dolů vlevo atd.


Karta rozdělená na čtyři políčka: Ukaž: jablíčko, hrušku, švestku, třešně.... Kde je/ jsou? nahoře, dole, vpravo, vlevo


Urči polohu květináčů, záclonek, teček, čárek.................. Urči polohu různých detailů: Na které straně je okénko v prvním ( levém ) domečku, na které straně je komín, kam z něho směřuje kouř? Na které straně je plot druhého ( pravého ) domečku, na které straně je strom atd.


Kam směřují stopky jablíček? ......................... Na kterou stranu se sklánějí kytičky?


Na které straně je lísteček hrušky?...................... Na kterou stranu je skloněno ouško levého zajíčka, pravého zajíčka, kam směřují uši prostředního? Ukaž, na které straně je kytička u pravého zajíčka, na které straně u levého, ukaž vpravo kytičku u zajíčka prostředního, levou atd.


Kam směřují nožičky, bičíky, háčky?


Kam směřují obloučky? Nácvik k rozlišování b-d


Doplň b-d ve slovech


Doplň b-d-p ve větách


Vystřižené písmeno různě položené jako b-d-p.......................Přikresluj větve stromečku napravo - nalevo ( obměna: přikresluj sluníčku paprsky - nahoru, napravo, nalevo, dolů atd. )


Ukaž v levém okně nahoře červenou kytičku atd. Kde je? Vpravo, vlevo, uprostřed....


Lovení rybiček - najdi, přečti


Obdobně jako u samohlásek vyhledáváme ( lovíme ) slabiky.


Pomůcka s. Kubertové z Domažlic


Před nácvikem čtení slov podle obtížnosti procvičíme ještě tvarové podoby


ukázka cvičení pro uvolnění paže. Žáci cvičí ve stoje. Cvičení na uvolnění paže v ramenním kloubu


ukázka cvičení pro uvolnění paže. Žáci cvičí ve stoje. Cvičení na uvolnění paže v ramenním kloubu


ukázka cvičení pro uvolnění paže. Žáci cvičí ve stoje. Cvičení na uvolnění paže v ramenním kloubu


grafomotorika - omlouvám se za horší čitelnost, nestihla bych vše přepsat. Vkládám pro inspiraci těm, co to rozluští.


grafomotorika


grafomotorika


Krasobruslař. Rovná čára z bodu do bodu. Očima sledovat bod do kterého směřujeme. Dbáme na polohu hřbetu ruky. Píšeme vsedě.


Psaní cviku směřuje k uvolnění zápěstí. Volným pohybem nahoru a dolů cvičí dotyky. Vsedě. obrázek 2. Motivace: Kuře zobe. Říkadlo: Kuřátka zobají zob, zob, zob, vrabci k nim skákají hop, hop, hop. obrázek 3. Kružnice nebo ovály nepřetržitým krouživým pohybem volnou nepodepřenou rukou po směru i proti směru hodinových ručiček. Píší vstoje. Motivace: včelka létá kolem květů. Říkadlo: Včelka letí mezi děti. Kupte, děti, med! Za kytičku jetelíčku, dám ho na oběd. obrázek 4. Píší volnou rukou vstoje velký kruh, pak dva soustředné menší. Krouží volně několikrát za sebou, aniž obtahují první čáru. Motivace: otáčející se kola traktoru. Říkadlo: vpředu malá, čilá kola, každý svah i úhor zdolá. I ta velikánská vzadu, netočí se pro parádu. obrázek 5. Volně psaná vlnovka. Cvičit lehký posun ruky k pravému kraji papíru, opakovat správné sklonění ruky. Píše se vsedě. Motivace: vlny na rybníčku. Říkadlo: Co to zvoní, co to cinká na tom našem rybníčku? Hraje si tam s vlnkou vlnka na stříbrnou honičku.


didaktické hry na procvičování psaní a čtení v 1. třídě


didaktické hry pro 1. ročník


Obrázková škola řeči / SPN Praha / František Kábele, Bohdana Pávková / Obrázky slouží ke zjišťování výslovnosti a artikulační dovednosti. Jako materiál k procvičení vyvozené hlásky ve slovech. K procvičení vyvozené hlásky v souvislém mluvním projevu. Ke zjištění, zda dítě vyvozenou hlásku skutečně používá v samostatném mluvním projevu, při samostatném vypravování podle obrázků. Ke cvičení zrakové a pojmové představivosti a paměti. K logickému třídění pojmů ( osob, předmětů, druhů ). K rozvoji myšlení, při tvoření vět podle jednotlivých obrázků. Jako obrázek k didaktickým hrám.


obrázky - publikace obsahuje spoustu dalších obrázků a také spoustu říkanek.


obrázky


obrázky


Rozšiřování slovní zásoby dítěte ( pojmenování předmětů, jevů a činností ) - rozložit rozstříhané obrázky na stůl ( rubem navrch ), děti berou jednotlivé obrázky a popisují je.


o


o


o


o


o


Šimonovy pracovní listy ( logopedická cvičení ) - Věra Charvátová-Kopicová, Šárka Boháčová/ Portál 1997.........Pro Mateřské školy a první ročníky ZŠ...............Pán, paní, panna, pila, Pepa ( pihy ), palma, padák, potok, pytel, pipi, píchá ( poupátko ), pije, panák ( opona ), kape, pumpa. PÁR UKÁZEK, PRACOVNÍCH LISTŮ JE NĚKOLIK, NAJDETE NA INTERNETU NEBO V KNIHKUPECTVÍ.


U potoka


k obrázku U potoka


OBRÁZKY


Nemocný Hynek


text k obrázku Nemocný Hynek


seznam her a cvičení


seznam her a cvičení


seznam her a cvičení


seznam her a cvičení


seznam her a cvičení


seznam her a cvičení