Zobrazit přihlášovací formulář

Jak mít ze zeleniny víc

  • Publikováno:
Jak mít ze zeleniny víc

A nejen z ní. Každý se snažíme se střídavým úspěchem jíst a žít alespoň plus mínus zdravě. Někdy ale děláme v nejlepší možné víře sice všechno správně, ale ne nejlépe. A je to tak i s příjmem vitamínů. Ne všechny totiž poté, co je přijmeme, umíme i dobře v těle zpracovat, takže se stává, že námi prostě jen projdou a nic pořádného v našem organismu rozhodně žádnou revoluci neudělají. Jak tedy vytěžit ze zdravého životního stylu co nejvíce?

Už tak světem potravin a zájmu o ně zní hlasy, že vzhledem k extrémně vysoké poptávce vlastně po čemkoliv jsou dnes tlaky na producenty potravin natolik velké, že se jejich záměr okleštil na to, aby potravina jako potravina vypadala a ne tak úplně obsahovala všechno, co má. Obsah vitamínů a minerálů a vůbec všech látek v zelenině a ovoci klesá, zvyšuje se poměr prostředků podporujících růst a dlouhou dobu expirace.

A tak se objevilo hnutí za bio potraviny, ekologické zemědělství a přírodní produkty. Často tedy slyšíme názor, že rozdíl v ceně hypermarketových a farmářských produktů vlastně znamená jenom to, že si kupujeme větší obsah živin, ne jen prostou hmotu.

Pokud jsme tedy zastánci ekologického zemědělství, spoléháme spíše na domácí produkty než na ty kupované, pěstujeme si s láskou a časem vlastní ovoce, zeleninu, bylinky a tak dále, určitě bychom rádi, aby tato naše snaha nepřišla nazmar.

Ke každému salátu vejce!

Vejce jsou potravina opředená mnoha mýty, kterým je třeba už jednou provždy přestat věřit. Nezvyšují nám hladinu cholesterolu, nejsou zbytečně moc kalorická. Jaká jiná potravina nám dopřeje tolik živin za přítomnosti naprosté nuly sacharidů? Kolik bílkovin a vitamínů mají vejce sama o sobě? Odpověď je – mnoho, ale vejce jsou opravdoví superhrdinové naší kuchyně.

Nedávná studie prokázala, že díky konzumaci natvrdo uvařených vajec společně se zeleninou a saláty zvyšujeme vstřebávání některých vitamínů až o stovky procent! Jedná se především o vitamíny rozpustné v tucích, tedy A, D, E a K. Studie speciálně hovoří o vitamínech skupiny A a jeho prekurzoru beta karotenu, a tokoferolů, tedy vitamínu E. Oba dva tyto vitamíny jsou silné a důležité antioxidanty, které v našem těle konají mnoho dobrého – například bojují proti předčasnému stárnutí, zvyšují naši imunitu a schopnost regenerace a tak dále.

  • Pokud chceme přece jen žít bez vajec, můžeme si svůj salát přizdobit i jinak. Podobnou službu nám prokáže řepkový nebo sójový olej, popřípadě tolik propagované avokádo. Jde nám především o obsah nenasycených mastných kyselin, ve kterých se zmíněné vitamíny rozpouští, a my je pak lépe vstřebáváme. Takže dressingy a zálivky nejsou jenom na chuť!

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku