Zobrazit přihlášovací formulář

Nenechte se na dovolené ničím zaskočit

  • Publikováno:
Nenechte se na dovolené ničím zaskočit

Aneb užitečné tipy, jak přežít cestu autem. Ty tam jsou doby, kdy se auto vytahovalo z garáže jen o víkendu nebo na dovolenou. Dnes najezdíme stovky kilometrů týdně, nemáme problém zajet si na víkend do jiné země a několikahodinové služební cesty autem také zdaleka nejsou výjimkou. Jenže jsou na cestách situace, se kterými si u nás hravě poradí téměř každý, ale v cizině bychom se s nimi potýkat nechtěli. Jak se připravit na letní dovolenou autem?

Nekape, neteče, neuniká?

Nic naplat, před dlouhou cestou byste měli své auto nechat zkontrolovat odborným okem. Mnohé autoservisy už takovou prohlídku nabízejí a je vhodné těch pár stovek za ni obětovat. V rozpočtu na dovolenou už se to pravděpodobně ztratí a přece chcete, aby vám v pohodě fungovaly brzdy, chlazení i klimatizace. Pokud si takovou prohlídku zajistíte sami, nezapomeňte kromě oleje taky na chladicí a brzdovou kapalinu a vodu do ostřikovačů! Ty jsou v zahraničí (a na pumpách obzvlášť) mnohem dražší než u nás.

Světla svítí, stěrače stírají?

V autoškole nás učili provést takovou kontrolu auta před každou jízdou. Realita je dost jiná, a jestli se touto radou někdo řídí, to těžko říct. Každopádně před delší cestou je víc než vhodné auto jednou dokola poctivě obejít. I zběžným pohledem byste poznali, že je něco v nepořádku, např. brzdové kotouče, jestli z auta někde něco „netrčí“ atd.

…a klimatizace klimatizuje?

Klimatizace sice ještě nepatří k úplně standardní výbavě každého vozu, ale také už není vnímaná jenom jako věc pro komfort. Chladnější vzduch, chladnější hlava – v teplotách nad 25 stupňů Celsia se člověk mnohem rychleji unaví, zmalátní a má pomalejší reakce. V otázkách zdraví je to s klimatizací jasné – rozdíl mezi venkovní a vnitřní teplotou by neměl být větší než 5 stupňů, v extrémních případech 10. Také by studený vzduch neměl foukat přímo na obličej nebo nohy, ideální nasměrování klimatizace je na okýnka směrem od těla. Rozhodně si ji nechejte vyčistit, jinak klesá její účinnost a množí se v ní roztoči a viry…

Rozložte váhu

Sami víte, že když řídíte prázdné a plně naložené auto, je to rozdíl. Nezapomeňte, že při plném osazenstvu, s batožinou a zapnutou klimatizací nemá auto takový výkon, na jaký jste zvyklí. Na to si dejte pozor zejména při odhadování vzdálenosti při předjíždění. Co nejvíc věcí naskládejte do kufru auta, do kabiny patří doopravdy jen to nejdůležitější. Nejen pro váš komfort, ale také pro zachování jízdních vlastností auta. A rozhodně odolejte pokušení skladovat věci za zadními sedadly na platě kufru. Při prudkém brzdění mohou tyto předměty způsobit vážná zranění!

Navigace jako přítel i nepřítel

 Při každé cestě do neznáma teď děkujeme za vynález GPS navigace. Nemusíme hledat v papírové mapě, co chvíli stát ani ztrácet nervy s rozporuplným čtením mapy.  Ale pár doporučení:

  • Pokud na navigaci nejste zvyklí, vyzkoušejte si ji nejdříve na známé trase (protože jeden špatně pochopený příkaz vás může stát čas, nervy i peníze).
  • Aktualizujte si mapy a všechny podklady.
  • Zkontrolujte, že máte k dispozici veškerou potřebnou kabeláž (pro synchronizaci, nabíjení atd.).
  • Úplně pro jistotu… mějte s sebou také obyčejnou, offline, papírovou mapu.

Řidič má hlavní slovo?

Jedno ze zásadních, ale ne vždy dodržovaných pravidel. A to by se mělo týkat stylu jízdy, výběru hudby nebo nastavení klimatizace. Bohužel, bez řidiče se nejede, takže by měl mít k dispozici veškerý komfort. Což samozřejmě neznamená, že nemusí brát ohled na ostatní pasažéry! Pokud je jeho styl jízdy příliš riskantní, hudba hlasitá, cigareta zapálená, nechce dělat přestávky podle ostatních atd., každý má právo se ozvat! Ideální je stanovit si určitá pravidla ještě před cestou. Stejně tak je vhodně si připravit dostatek tekutin, jídla a hygienických prostředků, alespoň zhruba si stanovit přestávky a dohodnout se na ostatních věcech.

Doklady, papíry, pravidla a náležitosti

Samozřejmě byste měli ověřit, jestli nemáte propadlou STK nebo řidičský průkaz, ale také se seznámit s formalitami cílové i tranzitních zemí. Pojištění, asistenční služba, roaming s internetem, pravidla silničního provozu na kruhových objezdech, křižovatkách, na dálnicích ve městech? Víte, že v některých našich sousedních zemích se třeba nesmí řídit naboso nebo v žabkách? Kolik vest musíte mít v autě? Okřídlené „neznalost neomlouvá“ platí v cizině dvojnásob!

…a pro klid duše

Zkontrolujte, že máte všechny náležitosti nejen k autu, ale také ke všem pasažérům, k pobytu, k vašemu domácímu mazlíčkovi (pokud ho třeba berete s sebou). Doklady o zaplacení, identifikační průkazy, průkazy pojištěnce, cestovní pojištění, platební karty (fungují vám v zahraničí?), slovníček, telefonní čísla na ambasády… Nechejte itinerář vaší cesty někomu doma, kdo by v případě, že se nebudete ozývat, věděl, kde se máte nacházet.

Určitě máte spoustu vlastních tipů, jak se na dovolené nenechat zaskočit. Co patří k vaší rutině před dovolenou? Pomožte ostatním na Mimibazaru a podělte se o své rady!

 

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku