Zobrazit přihlášovací formulář

Naše nejčastější nezdravé reakce na stres

  • Publikováno:
Naše nejčastější nezdravé reakce na stres

Bohužel, málokdo, když je ve stresu, se rozhodne a jde pomáhat jako dobrovolník do azylového domu, vyběhne do přírody nebo tiše medituje. Většina z nás má své drobné únikové cesty, jak si od stresu ne pomoct, ale dočasně ulevit. Protože systémové opatření je těžké, dlouhodobé a náročné, a my potřebujeme ulevit hned teď. Je to v pořádku, všichni to známe, všichni to děláme. Ale rozhodně bychom o sobě měli vědět, jak se se stresem vyrovnáváme, a trošku na tom pracovat.

Protože naše obranné mechanismy mohou zapříčinit ještě víc problémů, než kolik samy řeší (ony totiž neřeší žádné, jsou vlastně jen odvedení pozornosti). Můžou se projevit na našem zdraví a někdy i hůře než samotný stres.

Jak se se stresem vypořádáváme nejčastěji a nejnezdravěji?

Kofein. Neprahneme ani tak tolik po kofeinu, jako po uklidňujícím šálku kávy, hřejivém a pohodovém, který máme spojený s chvilkami, kdy je nám dobře. A jelikož si tyto chvilky potřebujeme připomínat ve stresu velmi často, pijeme kávy až hanba. Je důležité si ale uvědomit, že kofein je ve své podstatě droga, návyková látka. Pokud dlouhodobě začínáme den kávou nebo jiným kofeinovým nápojem, můžeme časem pozorovat, že jich budeme přes den potřebovat víc a víc, abychom se udrželi čilí. A k tomu všemu nám ještě kofein nedovolí pořádně spát, a tak se dostaneme do začarovaného kruhu. Jak poznáme, že pijeme kávy už trochu moc? Můžete si přečíst zde.

Kouření. Pro kuřáka je cigareta naprosto běžným odreagováním od stresu, někdy dokonce naprosto zautomatizovaným. A tak se při stresu zdá, že odbourávat tento zlozvyk je vlastně nemyslitelné. Ačkoliv všichni víme, že na cigaretách prostě nenajdeme nic dobrého (od toho, kolik stojí peněz, až po to, jak škodí zdraví našemu i našeho okolí). A ve skutečnosti nás cigareta uklidňuje pouze mentálně, fyzicky nás nikotin dělá více náchylné na přenos nervových vzruchů.

Alkohol. Možná je nás až většina, kteří si doma po dni plném stresu dáme skleničku vína jen tak „na pohodu“. A ani to nemusí vlastně být den plný stresu, to „na pohodu“ je fajn vždycky. Jenomže alkohol je zlořečená spirála, na jeho prokazatelné relaxační a uvolňující účinky si můžeme celkem rychle zvyknout. A ano, alkohol rozpouští stres. Pokud jím ale stres řešíme pravidelně, je velmi pravděpodobné, že si na něj vytvoříme závislost. Možná ne fyzickou, ale ve chvílích, které pro nás budou znamenat stres, bychom pro skleničku vína nebo čehokoliv jiného byli schopni obětovat i dovolenou. Není od věci si jednou za čas vyzkoušet, jak moc „máme věci pod kontrolou“. Prostě si nakažte týden, měsíc (jakkoliv dlouhou dobu) bez alkoholu. A uvidíte, jak moc je to těžké.

Nutkavé utrácení. Vyrazit do obchodu, vzít si telefon a navštívit oblíbené online obchody, jak se nám jenom zrovna chce. Nakupování, tedy odměňování se, dělání si radosti, je teoreticky relativně nevinné, ale jen do doby, pokud si to můžeme dovolit. Někdy ale převládne pocit, že si něco hezkého prostě zasloužíme, nad faktem, že bychom si to rozhodně měli odpustit. Z každé věci je radost pouze krátkodobá, z dlouhodobé perspektivy nám takovéto chování může způsobit stres ohledně financí. Ona totiž s jídlem roste chuť a je jen otázkou času, kdy se budeme chtít odměnit víc, než si můžeme dovolit.

Emoční přejídání. Stres je pro tělo energetickým výdejem, o tom není pochyb. A protože ho tělo potřebuje doplnit a ještě k tomu se připravit na dalšípotenciální, saháme po potravinách a jídlech, které jsou vyloženě nevhodné, nezdravé. Bažíme po sladkém, pečivu, smaženém. Málokdo má ve stresové chvíli chuť na salát s lososem, i když ten by nám pomohl mnohem víc než například fast food. A pokud trpíme emočním přejídáním, můžeme si dodat stres tím, že začneme nabývat na váze, budeme se cítit méně zdraví a více unavení...

  • Je důležité vědět, jak na stres reagujeme, protože naše obranné mechanismy nám mohou zabránit ho vnímat. A tak, pokud kupujeme čtyři lahve vína týdně místo jedné, karton cigaret místo krabičky na dva týdny nebo jsme začali přibírat, je na čase začít zkoumat a řešit příčiny stresu. A ideálně se zlozvyků postupně zbavovat.

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku