Zobrazit přihlášovací formulář

Alternativní školky a školy – ano či ne?

  • Publikováno:
Alternativní školky a školy – ano či ne?

Nezdravý experiment na dětech? Kvalitnější průprava do života a škola hrou? Mají žáci a studenti alternativních mateřských, základních a středních škol lepší nebo horší šance uspět v navazujícím vzdělávání a potažmo také v životě? Netradiční výukové metody škol typu Waldorf, Montessori nebo lesních školek nabízí spoustu otázek a jsou výzvou při rodičovském rozhodování.

Váháte s tím, kam zapsat svého drobečka do mateřské školky? Zvažujete alternativní způsoby výuky pro svého školáka? Určitě už jste slyšeli o alternativních způsobech vzdělávání. Drtivá většina z dnešních rodičů si zažila klasický typ školy, hezky po dvojicích v lavici, 45 minut dlouhé vyučovací hodiny, něco nazpaměť, něco pochopit, test, písemka, zkoušení, vysvědčení prázdniny.

Dnes to jde jinak a to mnoha různými způsoby. Alternativní školství, které si u nás pomalu vydobývá stejnocenné místo vedle klasických škol a školek, neučí děti jenom fakta, ale i samotné učení. Většinou klade mnohem větší důraz na dětskou samostatnost a vztah, který k výuce dítě získá. Často výukové metody alternativního vzdělávání nám, kteří jsme ještě odchovaní klasickým modelem, zavání až přílišnou benevolencí.

Jak to tedy s alternativním školstvím je? První alternativní školy u nás začaly vznikat hned v devadesátých letech, což už je téměř čtvrtstoletí zpátky. A jejich první absolventi jsou tedy už úplně dospělí. Na tomto videu máte možnost uvidět besedu s absolventy alternativních škol, kteří jsou již dospělí, pracující a mohou svoje zkušenosti zhodnotit perspektivou dospělého člověka. 

 

Shrnutí zkušeností

Absolventi, se kterými byla vedena beseda v divadle Kampa, se shodovali na několika věcech. Alternativní školy jim podle jejich slova daly lepší návyky při organizaci času, kritický náhled na svět i autority a především lepší vztah ke vzdělání a vzdělávání se, školám a respekt k vědomostem. Alternativní vzdělávání totiž zapojuje do výuky také emoce a jiné vjemy, díky kterým si žák získané znalosti mnohem lépe fixuje.

Zajímavé je, že jako nevýhodu alternativních škol absolventi uváděli, že jim daly nereálná očekávání od následujícího vzdělávání. S realitou klasického školství se mnoho z nich setkalo při studiu vysoké školy, kde měli problém především s tím, že je výuka nebavila – do školy chodila pouze „hlava“.

Nejčastější typy alternativních škol u nás

Waldorfská škola – existují školy základní a střední. Mají specifické požadavky na vybavení tříd, vymalování, pomůcky atd. Waldorfské školy fungují na principu „dvouhodinovek“ a tematických bloků, jednomu tématu se věnují žáci několik týdnů. Oproti klasické škole začínají děti ve waldorfských školách později číst a psát, v matematice ovšem postupují rychleji. Zapojeny jsou klasické, ale i netradičná předměty, výuka probíhá klasicky – frontálně (učitel stojí před tabulí). Většinou se nepoužívají učebnice, ale různé encyklopedie.

Více o waldorfském systému vzdělávání se dozvíte zde.

Montessori – tohoto typu existují školky a základní školy. Vzhledem k tomu, že při výuce je kladen extrémní důraz na samostatnost dítěte, jeho zodpovědnost a schopnost individuální práce, je vhodné, aby žáci Montessori základních škol předtím navštěvovali školku stejného typu. V Montessori školách probíhá výuka ve skupinách dětí rozdílného věku, používá mnoho speciálních pomůcek a tzv. pracovních listů. Děti si samy volí, co budou dělat, čemu se budou věnovat. Učitel jejich práci koriguje a lehce usměrňuje, nicméně od školky je dítě vedeno k samostatnosti a zodpovědnosti.

O školkách a školách typu Montessori se více dozvíte zde.

Lesní / přírodní školky a školy

U nás poměrně netradiční typ vzdělávání, protože kvůli různým předpisům a (zejména hygienickým) nařízením, nesplňují lesní školky podmínky pro státní dotace. Existují ovšem jako zájmové kroužky a soukromé školy středního stupně.

Celý princip lesních školek je o kontaktu s přírodou. Výuka probíhá celoročně venku, popřípadě v jurtě nebo týpí. Cílem přírodního vzdělávání je především budování vztahu k přírodě, zdravý životní styl, otužování, předcházení civilizačním chorobám apod.

Kde a jaké u nás najdete přírodní školky a školy se dozvíte zde.

Tip Mimibazaru: Pokud sháníte informace o alternativním školství, typech a dostupnosti jednotlivých škol, podívejte se například na stránky:

http://www.alternativniskoly.cz/

Máte zkušenost s alternativním vzděláváním? Narazili jste na nějaké problémy? Nebo naopak si alternativní školu nebo školku nemůžete vynachválit? Pomozte ostatním se rozhodnout a diskutujte na Mimibazaru!

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku

Kategorie