Jak si mírnit stres každý den Zdraví

Stres je natolik všudypřítomný, že jsme ho už dávno přestali vnímat. Je to prostě běžná součást našeho života, jako třeba práce nebo nákupy. A to jsou mimochodem zdroje stresu také. Pod velkým psychickým tlakem ale chátrá nejen naše nálada, ale také tělo. Pomalu, postupně, plíživě a tak, že to vlastně ani nevnímáme. Psychosomatické projevy a zdravotní následky stresu jsou však obrovské. Jak pracovat na tom, aby na nás stres neměl takový dopad?

Cítíte napětí v krční páteři, často vás pobolívá hlava, jste podráždění, špatně spíte, i když jste unavení, nemáte z ničeho radost? Příznaky života ve stresu bychom mohli vyjmenovávat donekonečna, špatné zvládání stresu stojí například také podle některých odborníků za téměř všemi závažnými onemocněními. Co je možné pro „destresování“ života udělat každý den?

Odpusťte ostatním. I když se zdá lákavé nasměrovat zlost vůči novému příteli vaší sestry, který pro ni není dost dobrý, slečně v tramvaji, která měla puštěnou hudbu ze sluchátek tak nahlas, že vás to vytáčelo a k tomu ještě žvýkala s otevřenou pusou… Negativní emoce vycházejí ze stresu a stres způsobují. Racionalizujte. U většiny věcí není důvod, aby vás rozčilovaly. Nestojí za to. A ostatně – ti druzí to (většinou) jako útok proti vaší osobě nemyslí.

Dívejte se z okna. Ideálně „do zeleného“. Ale klidně i „do městského“. Pokud pracujete s počítačem, je to nutné dvakrát tolik – je třeba se na chvíli zastavit a vnímat přirozené prostředí, přirozený řád věcí. A nechat myšlenky jen tak volně plynout.

Kupte si květiny. Že je to zbytečné vyhazování peněz…? Za kousek přírody ne. Rozhodně ne, pokud se vám líbí. V práci na stole, v jídelně nebo obýváku doma udělá taková malá připomínka hezkých věcí s vaší psychikou divy.

Uvolněte se. Tenze ze stresu se projevuje především v oblasti krční páteře a trapézů, s tím samozřejmě souvisí bolesti hlavy. Toto napětí je třeba uvolňovat čistě relaxačními cviky. A to klidně i v práci. Jak na to?

  • Zůstaňte sedět na židli, ale odsuňte se dále od stolu.
  • Položte obě nohy na zem, nemějte jednu přes druhou, v kolenou pravý úhel.
  • Předkloňte se a opřete si hlavu o kolena, respektive ji nechte volně viset mezi nimi.
  • Spusťte ruce podél lýtek a nechte je volně viset.
  • Systematicky si uvědomujte uvolnění, nezapínejte žádné svaly od hrudní páteře nahoru.
  • Naopak se ale snažte působit protitah – tlačte hýždě a bedra víc do sedu, ať je páteř co nejvíc protažená.
  • Tato pozice je dobrá také pro prokrvení hlavy, pomáhá na soustředění.

Cvičte pomalu. Pokud jste ve špatném psychickém stavu, fyzické vyčerpání vám moc nepřidá. Navíc se můžete dostat do ještě většího stresu tím, že zjistíte, že toho nezvládnete tolik jako dřív. Chůze nebo lehký běh vám sice kondici nevylepší nijak rychle (i když rychleji, než byste si možná mysleli), ale pro mentální zdraví jsou nenahraditelné.

Vystavte se slunci. Pro přirozené biorytmy potřebuje tělo vědět, v jaké části dne se tělo zrovna nachází. Bez slunečního záření (a obzvláště teď, v téměř zimních měsících, kdy je ráno ještě a odpoledne už zase tma) je tělo trochu víc ve stresu také kvůli nedostatku vitaminu D, který se tvoří právě na slunci. Nemáte možnost jít přes den na procházku? Alespoň na 20 minut? Nějaké období se dá přežít i na fototerapiích, solárních studiích a potravinových doplňcích se slunečním vitaminem D.

Léčte alergie! Lidé, kteří trpí sezónními alergiemi, vykazují v době jejich nástupu častější změny nálad směrem k horšímu. Když máme alergickou reakci, produkují se v těle látky nepříznivě ovlivňující psychický stav.

Upusťte páru v bezpečném prostředí. Zanadávejte si, pokud potřebujete, tam, kde to nikomu neublíží. Na šéfa doma, na manžela kamarádce, na rodinu v práci. Někdy je třeba ten přetlak ventilovat a nedusit v sobě. To samé platí o pláči. Cítíte, že byste se potřebovala doslova vyřvat? Snažte se nevyděsit okolí a počkejte, až budete sama.

Zaměstnejte se. Najděte si jednoduché činnosti, které budou nenáročné, ale zároveň vám zaměstnají hlavu. To může být celá plejáda činností, od hledání nových receptů, po jejich zkoušení, čtení, sport nebo omalovánky. Nesmějte se – omalovávání je antistresový trend současnosti, ornamentálních i klasických omalovánek pro dospělé je na trhu čím dál tím víc.

Zaplavte se nenasycenými mastnými kyselinami. Protože ty jsou dobré na všechno. Omega 3 a 6 nenasycené mastné kyseliny jsou nutné pro správné fungování mozku a snad všech klíčových procesů v těle. A nejlepším zdrojem jsou mořské ryby.       

Jak bojujete proti stresu? Máte nějaké své zaručené způsoby, jak po večerech a před spaním nemyslet na úkoly, které hoří, na události, které vás trápí? Podělte se s ostatními! 

Publikováno



ČLÁNKY MOHOU KOMENTOVAT POUZE REGISTROVANÍ UŽIVATELÉ
Registraci provedete ZDE
Reklama | Podmínky serveru | Ceník členství | Návod pro inzerci | Desatero | Ochrana kupujících | Dobrý prodejce | Osobní údaje | Kontakt

© 2004-2021 CZECH NEWS CENTER a.s.