Zobrazit přihlášovací formulář

Špatná imunita, pleť i hojení ran? Může za to zinek.

  • Publikováno:
Špatná imunita, pleť i hojení ran? Může za to zinek.

Minerály obecně prospívají našemu tělu víc, než jsme si možná mysleli. Ačkoliv celkově tvoří jenom necelá tři procenta naší hmotnosti, sou zodpovědné za procesy, bez kterých tělo prostě nemůže správně fungovat. Mezi minerály, které naše tělo potřebuje naprosto nekompromisně, patří zinek. A to nejen při vývoji, ale také v dospělosti. Jak zjistíte, že ho máte nedostatek? A v jakých potravinách se běžně vyskytuje?

Minerály v lidském těle působí jako součást enzymů, spolupodílí se na tvorbě kostí, zubů, mají zásluhu na distribuci kyslíku a vůbec, zastávají mnohé další, nenahraditelné funkce. Konkrétně zinek má zásadní vliv na správný vývoj organismů, a to nejen živočichů, ale i rostlin. V lidském těle jde o jeden z nejdůležitějších minerálů, podílí se na imunitě, zdraví kůže, hojení ran a plodnosti.

Jak poznáte nedostatek zinku?

  • Špatný stav pleti, předčasné stárnutí, akné.
  • Slabá imunita, časté chřipky a nachlazení.
  • Touha po výrazných chutích, zejména sladkém a slaném jídle.
  • Nedostatek energie, větší únava.
  • Padání vlasů.
  • Nechtěný úbytek na váze.
  • Zhoršení zraku.
  • Výrazný zápach potu.
  • Časté průjmy.
  • Pomalé hojení ran, častější záněty (například afty).
  • Zhoršení (i ztráta) čichu a chuti.
  • Je dobré zkontrolovat hladinu zinku, pokud řešíte neplodnost (zhoršená funkce vaječníků, může i za snížený počet spermií).

Tip Mimibazaru – rychlý test: Pokud máte k dispozici sulfát zinku, vezměte si jednu čajovou lžičku a dejte si ji do úst. Pokud neucítíte žádnou chuť, bude vám to prostě chutnat jako voda, máte v těle pravděpodobně vážný nedostatek zinku. Až v případě, že vám bude chuť extrémně nepříjemná s kovovým nádechem, měla by být hladina v pořádku.

S čím nám zinek pomáhá

Zinek aktivuje stovky enzymů a obsahují ho struktury řady bílkovin. Reguluje také produkci některých hormonů, pomáhá udržovat správnou hladinu inzulinu (proto ovlivňuje také chutě k jídlu). Je nezbytný pro správné fungování imunitního systému, bez něj si nás běžné nachlazení i chřipka najdou velmi snadno. A co hůř, jen tak se jich nezbavíme. U dětí může nedostatek zinku zapříčinit opoždění tělesného i duševního vývoje, jeho dostatek je podmínkou správného pohlavního vývoje i stavu u mužů (je ve velké míře obsažen ve spermatu).

V čem ho najdeme?

Teoreticky bychom měli běžnou stravou zinku přijímat dost. Jenže – mnohé diety, životní styly a nešvary nám zhoršují jeho vstřebávání. Například při nadměrné konzumaci tučných nebo sladkých jídel můžeme zinku přijímat dost, ale tělo ho dostatečně nevstřebá. Stejně tak působí i potraviny s vysokým obsahem vlákniny -  v případě, že užíváte zinek jako doplněk stravy, neměli byste je konzumovat v rozsahu několika hodin před i po tabletce zinku.

V běžné stravě se zinek vyskytuje zejména v červeném mase, játrech, v luštěninách (zejména fazolích), v různých druzích ořechů, dýňových semínkách, celozrnném pečivu, v mléčných výrobcích, mořských plodech (především ústřicích).

Pár užitečných tipů

  • Po zinku ve formě doplňku stravy byste měli sáhnout například v případě, že řešíte potíže s pletí. Každopádně si ale zvolte správnou formu – sulfáty zinku jsou obecně považovány za hůře snášené i vstřebatelné, nejlépe si vedou chaláty zinku, konkrétně pikolinát, glukonát a citrát; organicky vázaný zinek.
  • Mnoha lidem konzumace zinku v tabletách dráždí žaludek a přepadá je nevolnost, dokonce zvracení. Tyto stavy se dostavují především v případě, když tabletky zinku konzumujete nalačno.
  • Nedostatkem zinku jsou ohroženi především alkoholici, kuřáci a ti, kdo konzumují mnoho cukru, popřípadě vegetariáni, protože zinek z živočišných zdrojů vstřebáváme mnohem lépe než z těch rostlinných.
  • Doporučená denní dávka zinku pro dospělého člověka je 15 – 25 mg. Jeho potřeba se zvyšuje během těhotenství, kojení, při cukrovce (nedostatek zinku také zvyšuje náchylnost organismu k cukrovce) nebo při dlouhodobé zvýšené tělesné námaze.

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku