Zobrazit přihlášovací formulář

Jaká jídla nejvíc nadýmají?

  • Publikováno:
Jaká jídla nejvíc nadýmají?

Je to problém, o kterém se nemluví. Všichni víme, že některá jídla prostě nejsou vhodná pro konzumaci den před odjezdem na romantický víkend. Každý z nás má už ta svá vychytaná, někomu způsobuje nepopulární potíže paprika, jinému olivy. Ale existuje několik univerzálních potravin, které prostě nedělají dobře nikomu.

Co na tom, že je milujeme a sem tam dopřejeme. Důležité je vědět, čeho se vyvarovat, když prostě víme, že se s nadýmáním a pocitem plného břicha potýkat nechceme.

Bílé pečivo. Bohužel. Pokud si kupujeme pečivo, které je vyrobené ze stoprocentně rafinované mouky, zaděláváme si na potíže. Sice na chuť se takovému pečivu vyrovná jen máloco, ale po jeho konzumaci nám vyletí hladina inzulínu nebezpečně vysoko, stejně tak samozřejmě hladina krevního cukru. To vede mimo jiné k ukládání tuku v oblasti břicha. Rafinovaná mouka bez přispění vlákniny produkuje ve střevech o poznání více plynu, než například mouka celozrnná.

Zelí. A to víme asi všichni. Tato oblíbená zelenina je svou produkcí plynu v zažívacím traktu přímo pověstná. Zelenina, která toto způsobuje, bývá snáze stravitelná a mnohem méně těžká na žaludek, když ji důkladně povaříme. Takže zelí není na ploché bříško nic moc, ale syrové zelí je vyloženě peklo.

Perlivé nápoje. Je to logické – plyn jde dovnitř, tak musí jít i ven. I když se to nezdá, i v jedné sklenici syceného nápoje je bublinek doopravdy dost. Nadýmání po vypití syceného nápoje je sice dočasné a mělo by odeznít do zhruba tří hodin, ale pocit plnosti a nafouklého břicha může přetrvávat mnohem déle.

Colové nápoje. Kromě toho, že jsou sycené, mají ještě velké množství cukru. Ten, stejně jako rafinovaná bílá mouka, jednorázově a intenzivně zvyšuje hladinu krevního cukru, inzulínu a vede k ukládání tuku v oblasti břicha. Problémem colových nápojů je to, že je v nich cukr již rozpuštěný, tudíž nejsnáze pro tělo vstřebatelný. Bohužel, formy „light“ nejsou o moc lepší. Umělá sladidla a ostatní obsažené chemikálie zhoršují záněty, stimulují chuť k jídlu a mohou za více zdravotních problémů, než by se mohlo zdát.

Smažené. Všechno. Po konzumaci smaženého jídla se budete dlouho cítit plní a těžkost v žaludku jen tak neodezní. Přemíra tuků, které taková jídla obsahují, významně zpomaluje trávení. Pokud si smažené jídlo dáváte v restauracích nebo rychlých občerstveních, nemáte navíc nikdy jistotu, jaké tuky se ke smažení používají.

Zmrzlina může způsobovat nadýmání různými způsoby. Především jde samozřejmě opět o vysoký obsah cukru v pro tělo lehce vstřebatelné formě. Druhým faktorem je (pokud mluvíme o zmrzlině poctivějšího typu) přítomná smetana nebo mléko. Mnoho lidí snáší laktózu (mléčný cukr) špatně a nemusíte být zrovna alergici, aby vám laktóza v kombinaci s obyčejným cukrem mohla způsobit nepříjemné nadýmání. A posledním faktorem je její nízká teplota. Rozdíly teplot v trávicím systému mohou způsobovat křeče i nadýmání.

Klobásy a ostatní uzeniny. Opět, nadýmání způsobují z mnoha důvodů. Jednak je to obsah nasycených tuků, které ucpávají tepny a zhoršují zánětlivé procesy v těle. Standardně obsahují ale také množství sodíku, který způsobuje, že tělo zadržuje vodu. Proto se můžete cítit nafouklí, břicho prostě ne a ne splasknout. S vysokým obsahem tuku jde ovšem ruku v ruce taky vysoký obsah kalorií, a procesování nárazového velkého množství energie vede ke zvýšené činnosti zažívacího traktu, a tedy i ke zvýšené produkci odpadních plynů. 

Xylitol, sorbitol a maltitol. Tuto trojici najdeme převážně v potravinách „bez cukru“ (především cukrovinky).  Jsou v těle jen částečně stravitelné, proto mohou při průchodu trávicím traktem způsobovat obtíže jako nadýmání nebo průjem. Žvýkání žvýkaček bez cukru může mít kromě konzumace těchto látek taky vedlejší efekt na nadýmání – polykání vzduchu. A jak už jsme zmínili, když jde plyn dovnitř, musí jít i ven. A pocit nafouknutého břicha prostě nechceme.

Bílá rýže. Má překvapivě podobné účinky jako bílá mouka. Rychle ji vstřebáme, zvýšíme hladinu krevního cukru i inzulínu, zvyšujeme riziko ukládání tuků kolem pasu. Rýže nás rychle zasytí, ale společně s bílým pečivem sdílí ještě jedno riziko – rychlá sytost a rychlé vytrávení vede ke zvýšenému pocitu hladu, tělo si více uvědomuje kontrasty a dožaduje se více a více jídla. Pokud konzumujeme převážně potraviny s vysokým glykemickým indexem, vede to k celkem jistému přibírání na váze.    

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku