Zobrazit přihlášovací formulář

Kešu - denní dávka antidepresiv v hrsti

  • Publikováno:
Kešu - denní dávka antidepresiv v hrsti

Všichni víme, že moderní medicína dělá vlastně to, co medicína odjakživa – v mnoha případech „jen“ bere to nejlepší z přírody a maximalizuje účinky. V ořechách je člověku prospěšných látek obecně mnoho. A v kešu obzvlášť. Kombinace zdravých tuků, bílkovin, vitamínů a minerálů a speciálních látek dělají z kešu doslova přírodní antidepresivum.

Zobete? Donedávna jsme si toto slovo spojovali možná se slepicemi na dvorku, ale dnes se spousta z nás setkala s těžkou životní situací a musela se obrátit na odborníka - psychiatra. A možná i vy už užíváte antidepresiva obsahující L - tryptofan, který zvyšuje v těle hladinu serotoninu. Ten pomáhá v mozku lépe přenášet nervové vzruchy, a když je ho málo, trpíme častými výkyvy nálad, úzkostí a depresemi. Stejné množství tryptofanů jako v tabletce je i v hromádce kešu ořechů. Někdy je možné bránit se chemii a prášky odsunout „na neurčito“ za pomocí obyčejně zdravých a zdraví prospěšných potravin.

Každý už to někdy zažil

Podrážděnost, nervozita, agresivní chování. Nebo vysoký cholesterol, snaha zhubnout, nedostatek hořčíku a s ním spojené poruchy správné činnosti svalů i nervů. Problémy, se kterými se denně setkáváme ve svém okolí. A ruku na srdce, často je můžeme pozorovat i sami na sobě. Nároky na výkony v práci, soustředění na zvládání více životních rolí najednou a i běžný denní kolotoč nás může pěkně vyčerpávat. A protože život je běh na dlouhou trať, někteří z nás už si uvědomili, že je nutné se o své tělo dobře starat.

Naštěstí máme k dispozici zdravotní pomoc v té nejpřirozenější formě dnes tolik populárních superpotravin. A místo polykání hořkých pilulek si navíc pochutnáme. Stačí, když svůj jídelníček občas obohatíte i exotickými kešu oříšky, zařazených do kategorie brainfood (posilující nervovou soustavu).

Zdraví z tropů

Na ovocném stromě zvaném Ledvinovník západní (Anacardium occidentale), který roste ve Střední a Jižní Americe a Asii, vyrůstají dužnaté stopky hruškovitého tvaru. Pod nimi je jakoby zavěšený ořech ve tvaru ledviny, který už obsahuje nám známá semena - kešu oříšky. Využití ostatních částí stromu je pro nás podružné, pokud se s ledvinovníkem setkáte na svých cestách, můžete ochutnat šťávu, víno nebo ocet získaný z plodů a bohatý na vitamín C.

Nás však zajímá, co všechno můžeme získat z oříšků, dostupných u nás například v obchodech zdravé výživy.

Čím nás můžou obohatit kešu ořechy

  • nejdůležitější součástí je již zmiňovaná esenciální kyselina L – tryptofan, který je součástí některých běžných antidepresiv
  • obsahují velké množství hořčíku - ten uvolňuje bolestivé křeče dělohy či tlustého střeva, pomáhá i při angíně pectoris
  • vitamíny B1 (thiamin), B5 (kyselina pantotenová), B6 (pyridoxin), riboflavin, vitamín E a kyselina listová, důležitá v těhotenství. Niacin zlepšuje stav různých dermatologických onemocnění
  • pomáhají snižovat množství škodlivého LDL cholesterolu a zároveň zvyšuje hladinu HDL, který je naopak zdraví prospěšný
  • vysokým obsahem karotenoidů příznivě ovlivňují zdraví kůže a očí, zabraňují degeneraci sítnice.
  • jsou plné antioxidantů - měď, zinek, selen a zmiňovaný vitamin E

Ale hlavně - hodí vás do klidu.

Hořčík, jehož chronický nedostatek pociťujeme všichni, je v kešu v množství 260 mg/100g.

A z kešu jej můžeme využít ve formě příjemného pochutnání bez špatného pocitu z možného přibírání na váze. Obsahuje totiž jen 45% tuků a nejvíce 27% sacharidů, přičemž má nízký glykemický index. Pokud se oříšky nebudeme cpát plnými hrstmi a dodržíme doporučenou denní spotřebu 40 – 50 gramů nemusíme se bát o naši štíhlou linii.

  • Jen na okraj, podmínkou účinného vstřebávání hořčíku je současné dodávání vápníku zhruba v poměru 1:2 ve prospěch vápníku.

Vybírejte jen kvalitní zboží

Pokud se rozhodnete kešu vyzkoušet, nebo je již používáte, vybírejte si zboží v prodejně, o které víte, že se v ní zboží „točí“. Dejte si pozor na plesnivé nebo žluklé kousky, před koupí na váhu se nestyďte požádat o ochutnání.

Při zpracování pak ořechy předem namočte, vyplaví se tak látky, které jsou prospěšné pro klíčení, pro vás jsou ale škodlivé. A logicky, dáváme přednost oříškům v přírodní podobě, tedy nesoleným a nepraženým.

Zařadit ořechy kešu do svého jídelníčku je jedna z věcí, které vašemu tělu i hlavě maximálně prospějí. Pokud máte své vlastní zkušenosti, podělte se s nimi s ostatními uživateli Mimibazaru!

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku