Zobrazit přihlášovací formulář

Přejedli jste se nezdravého jídla? Jak se „napravit“

  • Publikováno:
Přejedli jste se nezdravého jídla? Jak se „napravit“

Ono se to občas stane. Ráno vynecháte snídani, máte den blbec, nestíháte, tak si na oběd dáte pořádnou porci fast foodu, protože prostě nemůžete vydržet, před odpoledním programem stihnete tak akorát natlačit kousek čokolády, a večer dáte svému zažívání ještě pár ran v podobě nějakého toho snacku k televizi a po dlouhém dni se neztratí ani třeba kapka alkoholu. A to nemluvíme o tom, že v takovém dni člověk většinou zanedbává všechno, co jde, včetně pitného režimu.

A příběh pokračuje. Samozřejmě víte o tom, že takhle by stravování vypadat nemělo, a tak máte trošku (dost) výčitky svědomí. I kdybyste je neměli, tělo vám to připomene – cítíte se nafouklí, bez energie, a tak nějak celkově nezdravě. Nevyživeně. A to i několik dní poté, co jste tělo devastovali. Jak se regenerovat?

Tělo po takovém zápřahu, kdy mu dodáváme jenom energii potřebnou na provoz, nikoliv výživu, potřebuje několik věcí:

  • DHA (kyselinu dekosahexanovou), respektive omega-3 nenasycené mastné kyseliny
  • Antioxidanty a další vitamíny (především D a B12)
  • Probiotika
  • …a samozřejmě spoustu, ale spoustu vynahrazování v podobě doopravdy zdravého jídla.

Čím ozdravit tělo po náloži nezdravého jídla?

Divoký losos a jeho příbuzní. Tučné ryby žijící v chladných vodách jsou obrovským zdrojem omega-3 mastných kyselin. Losos, sardinky, tuňák nebo makrela nabízí zhruba desetkrát až stokrát větší množství těchto zdravých tuků než jejich vegetariánské alternativní zdroje (jako jsou například ořechy, špenát, různá semínka a celozrnné potraviny). Losos je ovšem také vynikajícím zdrojem selenu (minerálu, který působí jako antioxidant) a vitaminu D.

Chia a lněné semínko. Samozřejmě, že ne vždy máme po ruce živočišný zdroj toho, co potřebujeme. Ať už z časových důvodů, z důvodů dostupnosti nebo přesvědčení, potřebné látky můžeme získat i ze semínek, ideálně chia a lněných. Ty obsahují také velké množství vlákniny, ale i vápníku, bílkovin a lignanů – účinných antioxidantů. A navíc neseberou žádný čas na přípravu, prostě si je jen zamíchejte do jogurtu, jakékoliv kaše nebo i třeba jenom nechte namočené ve vodě.

Aloe vera. Vitamíny, minerály, aminokyseliny – unikátní kombinace látek může za lehce projímavé účinky aloe, která působí protizánětlivě v našem trávicím traktu, zklidňuje žaludek, působí dobře na střeva a vlastně celé zažívání. Pozitivní jsou samozřejmě také další účinky aloe vera a je to jedna z prvních věcí, po které byste měli sáhnout po dni ve znamení nezdravého jídla.

Mořská „zelenina“. Mořské řasy jsou nejlepším (neživočišným) zdrojem vitaminu B12. A ten při nápravě z nezdravého jídla potřebujeme jako sůl (…kterou ovšem teď zrovna tolik nepotřebujeme). Kromě B12 obsahují železo, hořčík, vápník, fosfor a přes padesát dalších minerálů. Z vitaminů jsou nejdůležitějšími E, C, A a K. A vůbec, znáte nejlepší mořské řasy „pro začátečníky“? Zkuste třeba wakame!

Vlašské ořechy. Pokud se cítíte nafouklí a tak nějak celkově žaludečně v nepořádku, sáhněte po ořechách. Ideálně těch vlašských. Jednou hrstí pokryjete celou denní doporučenou dávku omega-3 kyselin, ale vlašské ořechy mají i jiný efekt – plně uspokojují naše bažení po „něčem dobrém“, takže nemáme takové nutkání sáhnout po něčem nezdravém.

Pampeliškový čaj. Pampeliška je neprávem přehlížená rostlina. Krom extrémně pozitivního vlivu na močové ústrojí bojuje také s rakovinnými buňkami a má silné detoxikační schopnosti. Jen tak mimochodem nám také pomůže s nadýmáním, odstraní solí zadržovanou vodu a působí příznivě na zažívání. Obsahuje vitaminy A, C a D a beta karoten, dále pak zinek, hořčík, železo…

Vývar. Hovězí, kuřecí nebo ten z rybích hlav – to jsou ideální volby na podrážděný žaludek a zanedbanou výživu. Vývary jsou plné minerálů a jiných látek, které uklidní žaludek. O všech pozitivních účincích poctivého vývaru se můžete dočíst v našem článku z dřívějška.

Kvašené potraviny. Pokud jste se předávkovali cukrem (sodovky, sladké, alkohol…), pomůžou vám probiotika. Dejte si do skleničky vody panáka jablečného octa, nalijte si kombuchu atd. Ty vám pomůžou se žaludkem, tělu dodají vitamíny B a C, lysin a metionin potraviny jako kyselé zelí nebo nakládané okurky.

 

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku