Zvyky, kvůli kterým se nás drží kila Zdraví

Je jich určitě více, ale my jich pro vás máme připravených celkem šest. Jsou to nejběžnější chybičky, které sice vycházejí ze způsobu života a často je pokládáme za nezměnitelné, ale když se chce, jde všechno. Pokud se vás bude některá z následujících věcí týkat (a tajný tip je, že se každého z nás týká většina), nechtějte je odstranit všechny najednou, zkuste si spíš rozvážit, který zvyk vám páchá největší škodu, a zaměřte se na něj.

Naše vůle není všeobjímající a na cestě za zdravým životním stylem, shazováním kil a dobrým jídlem jsme udělali už mnoho ústupků, takže se nesmíme nechat zastrašit tím, že je toho před námi ještě moc. Ale alespoň si nastiňme cestu.

Přeskakujeme a vynecháváme jídla, svačinky. Ano, měli bychom denně přijmout okolo dvou tisíc kcal, plus mínus v závislosti na to, jestli jsme muž, žena a jakou máme fyzickou aktivitu a metabolismus. Když se budeme držet dvou tisíc, měli bychom jíst třikrát denně po pětistovce a zbývajících pět set rozdělit do dvou až tří svačinek. Tak. A kdo to dělá?

Pokud nedodáváme tělu energii pravidelně, nejen, že si bude víc ukládat na horší časy, ale bude se nám zároveň mnohem hůř kontrolovat náš apetit. Prostě při nepravidelné stravě je možné, že nás budou přepadat naprosto neovladatelné chutě a tedy i jídla. Říká se, že když něco děláme tři týdny, stane se z toho zvyk. Takže… tři týdny nás dělí od stavu, kdy nám pravidelné stravování přijde jako naprosto běžná věc.

Jíme moc rychle. To známe všichni. Na oběd máme slabých třicet minut, večeři sfoukneme v autě, o víkendu si něco strčíme do pusy během úklidu, starosti o děti a vaření velkého oběda. Jenomže – čím méně času máme na jídlo, tím víc toho sníme. Mozek dostane signál o sytosti až zhruba po třiceti minutách od začátku konzumace, a všichni víme, že za půl hodiny se toho dá sníst víc než dost. Pokud jíme v rychlosti, jenom odhadujeme, kolik bychom toho sníst měli. Je to těžké, ale alespoň na „velká jídla“ bychom si měli dopřát minimálně zmíněnou půlhodinku. A jíst v klidu a pomalu. Sníme míň, ale najezení budeme lépe.

O víkendu se utrhneme ze řetězu. Zdravé stravování by mělo vycházet z naší rutiny, každodennosti, zvyku… není to stejné jako chodit do práce, není to nic, od čeho bychom měli potřebovat na víkend volno. Navíc o víkendu do sebe dostáváme často mnoho nezdravých látek (jako jsou nasycené tuky - hranolky, brambůrky, sladkosti, sem tam nějaká domácí buchta a nezdravá pomazánka na rodinné oslavě... prostě doplňte sami). Zatížíme tím metabolismus, ale vypustíme do těla i abnormální vlny různých látek včetně hormonů, které nám v pondělí zavelí se znova přejíst. A tak si zaděláváme na pondělní trauma, které kromě nástupu do práce zahrnuje i potlačení chutí a potřeb se pořádně nacpat. Řešením může být takzvané cheat meal („podváděcí jídlo“), nikoliv celý cheat víkend. Povolte si jedno jídlo, kterým trošku ošidíte svůj normální režim a dopřejete si „víkend“ i v jídle.

Slané snacky. Všichni se bojíme cukru, cukru, cukru (sem tam i tuku). Ale sůl je taky metla, pokud jde o dodržování zdravého stravování. Sůl nám dodává do těla sodík, který nás nutí nezřízeně konzumovat (kde co) a ještě k tomu způsobuje vysoký krevní tlak. Samozřejmě – je-li ho moc. Chipsy nebo popcorn se nám asi nebude chtít nahrazovat mrkví nebo řapíkatým celerem… i když by to nebylo špatné a dokonce nás to možná uspokojí víc, než si myslíme. Někdy je totiž to křupání to, po čem vlastně prahneme. Další variantou je nákup neslaných variant snacků (které ovšem nejsou netučné) a dosolovat si je doma. Viditelné soli přidáme mnohem méně než té, která by byla normálně použitá v „receptu“.

Alkohol, alkohol, alkohol. Metla lidstva, ale taky metla všech diet a veškerého zdravého stravování. Zkuste si jeden týden zaznamenávat, kolik piva, vína nebo panáků do sebe za týden dostanete. Nikomu nepodsouváme alkoholismus, ale sklenka vína k večerní pohodičce u televize je taky něco, co bychom neměli chtít. Kromě prázdných kalorií nám alkohol taky podrývá vůli. Často si dáme i něco k jídlu v době, kdy bychom za normálních okolností hlad ani chuť necítili. A když už, tak suché červené víno je to, co si můžeme dopřát (obsahuje nejméně cukru).

Drobné uždibování před spaním u televize. Zase, pokud to bude okurka nebo mrkev, vlastně proč ne. Ale víme, že většinou to jsou úplně jiné věci, že? Přijímáme kalorie, aniž bychom nějaké spalovali, a pak to celé ještě zabijeme tajnou zbraní – spánkem. Navíc jídlo před spaním může spánek oddálit, může se nám špatně usínat a častěji se budíme, což vede k potřebě konzumace většího množství jídla přes den (tělo potřebuje energii, kterou regenerací nedostalo). Jak proti tomu bojovat? Ideální by bylo, kdyby večerní sledování televize bylo spojené s nějakou aktivitou, jako je například rotoped nebo jiné cvičení, žehlení, úklid a podobně. Tedy vystříhat se jídla a ještě k tomu spalovat. Ale… tento ideál zní dost špatně proveditelně. Počítají se nicméně i malé úspěchy! Uvidíte, co bude jednodušší, jestli si vzít místo chipsů mrkev, nebo se vzdát i jí a vylézt si pěkně na trenažér.

Publikováno



ČLÁNKY MOHOU KOMENTOVAT POUZE REGISTROVANÍ UŽIVATELÉ
Registraci provedete ZDE
Reklama | Podmínky serveru | Ceník členství | Návod pro inzerci | Desatero | Ochrana kupujících | Dobrý prodejce | Osobní údaje | Kontakt

© 2004-2021 CZECH NEWS CENTER a.s.