Zobrazit přihlášovací formulář

Moringa, zatím neznámá, ale zázračná

  • Publikováno:
Moringa, zatím neznámá, ale zázračná

Moringa olejodárná, moringa oleifera, je takzvaný „jedlý strom“, který se u nás ještě na výsluní zájmu nedostal, což je ovšem škoda. Strom pochází původně z oblasti Himalájí, ale během let se rozšířil do mnoha dalších zemí a na spoustu kontinentů. Dokáže plnohodnotně růst i v těch nejextrémnějších podmínkách, bez vláhy i živin v půdě, což znamená, že si musí tak nějak vystačit sám – a proto jeho listy, kořeny, kůra i květy musí umět zadržet v sobě co nejvíce živin. Přichází nová superpotravina, která strčí do kapsy i chlorelu nebo třeba zelený ječmen.

Strom moringa je celkově zvláštní věc. Pro člověka i pro zvířata je celovyužitelný, jeho listy tvoří naprosto běžnou součást potravy v takzvaně rozvojových zemích, kde slouží jako primární zdroj vitamínů a minerálů.

Moringa roste vysoko a tam, kde je horko, sucho a sluneční žár. Nemá ráda přílišné zavlažování ani stín. Strom je podobný baobabu, ale čeleď moringovitých obsahuje 13 exemplářů, které se od sebe vizuálně i užitně docela liší. Nás zajímá moringa olejodárná, která je pro člověka jednou z nejpřínosnějších věcí, jaká vůbec může být.

Co moringa obsahuje?

Člověka západního světa budou nejvíce zajímat listy moringy, které obsahují vlastně skoro všechno, co člověk potřebuje. Ano, téměř všechno.

A dokonce i něco navíc. Moringa totiž obsahuje zeatin, hormon ze skupiny cytokininů, růstový regulátor rostlin, který v lidském těle funguje tak, že zvyšuje využitelnost konzumovaných látek. To znamená, že podporuje jak transport látek na místo určení, tak jejich vstřebatelnost a zužitkování. Zeatin je v morinze obsažený mnohonásobně více než v jiných rostlinách a zajišťuje její rychlý růst a odolnost před nehostinnými podmínkami, ve kterých roste.

Další zajímavostí je, že moringa obsahuje 18 z 20 esenciálních aminokyselin. To jsou takové, které naše tělo nutně potřebuje, ale neumí si je vyrobit, potřebuje je přijímat v potravě. Esenciální aminokyseliny jsou velmi důležité pro činnost nervové soustavy včetně mozku, podporují koncentraci, transport kyslíku v těle a tak dále.

Vitamíny, které moringa obsahuje, jsou pro tělo extrémně důležité. Patří mezi ně především vitamín A a C, dále pak množství vitamínů skupiny B (mezi které patří také například kyselina listová), ale obsahuje vlastně všechny pro tělo důležité vitamíny, mezi něž se počítá i přes čtyřicet různých antioxidantů. Z minerálů je třeba jmenovat především železo, vápník, hořčík, draslík, chrom nebo zinek.

Co je ovšem na morinze důležité, je koncentrace všech těchto látek. Jak už jsme psali výše, v přirozených oblastech výskytu konzumují lidé moringu jak potravinu, která brání podvýživě, protože tak nějak obsahuje všeho dost. Čerstvé listy moringy se jí neupravené v salátech, ale přidávají se také do omáček, polévek a podobně.

Kořen moringy má podobnou chuť jako křen a je i obdobně využíván, ale tady je třeba dávat pozor, obsahuje toxické alkaloidy (spirochin), takže větší míra jeho konzumace může být pro člověka škodlivá. Z kůry moringy se dělají látky a provazy, plody (semena) se lisují na olej (na jídlo i do kosmetiky), větvemi se krmí zvířata. Zajímavé je, že prášek z rozdrcených semen umí čistit vodu – jeho přimícháním do kalné vody se nečistoty vysráží a sedá na dno. Tento prášek využívají k čištění vody hlavně v povodí Nilu. Strom moringa je tedy zpracovatelný od A do Z.

Kdo by ji neměl užívat?

...moringa je vhodná pro všechny. Užívání listů moringy v naší kultuře není zmapováno, ani jeho vliv na vývoj plodu, ale organizace působící v zemích, kde moringa tvoří přirozenou součást stravy, ji doporučují jak v těhotenství pro správný vývoj plodu, prevenci chudokrevnost a podobně, tak při kojení na podporu laktace. Jediné, co nám dělá trošku starosti, je obsah vitamínu A, který může konzumovaný ve velké míře nepříznivě ovlivnit těhotenství, ale při dodržování dávkování by se žádný problém vyskytnout neměl. Vše je ale vhodné vždy zkonzultovat s lékařem.

Vhodná je moringa i pro děti, seniory, sportovce a lidi s vysokou fyzickou nebo psychickou zátěží, jako podpora rekonvalescence u nemocí, pro vegetariány a vegany a lidi se stravovacími omezeními. Existují názory, že při užívání moringy a jejím zařazení do jídelníčku vlastně nemusíte brát žádný jiný doplněk stravy (které při vyvážené stravě nejsou nutné tak jako tak).

V naší republice seženeme moringu ve formě rozpustného prášku (nadrcených listů), tablet nebo čaje. Rozhodně je ale třeba nepřekračovat doporučené dávkování!

S čím nám může moringa pomoci

Moringa podporuje vývoj, růst, výživu a všechny procesy, které se v těle dějí. Kořen působí na zažívací a střevní potíže, tlumí bolest, semena jsou protizánětlivá a snižují horečku a listy pomohou zejména při podvýživě, k tlumení bolesti, onemocnění horních cest dýchacích, k podpoře laktace – zvyšují tvorbu i kvalitu mateřského mléka, doporučují se u hemoroidů, cukrovky nebo celiakii. Samozřejmě mají na tělo účinky správné výživy, působení antioxidantů i esenciálních aminokyselin byste měli pocítit na celkovém stavu, na tom, jak se cítíte, jaké jsou vaše psychické i fyzické výkony.

Máte zkušenost s moringou jakožto doplňkem stravy? A jaká ta zkušenost je? Podělte se s ostatními na Mimibazaru, řekněte dalším svůj názor!

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku