Zobrazit přihlášovací formulář

Jaká voda hydratuje nejlépe? Ta kokosová.

  • Publikováno:
Jaká voda hydratuje nejlépe? Ta kokosová.

Snaha o život bez chemie často kolabuje, když dojde na doplňky stravy a výživu při cvičení. I když se naučíme proteinový nápoj nahradit tvarohem, „nakopávač“ kávou nebo zeleným čajem a sacharidové nápoje, „carba“, například silnou vodou se šťávou, když dojde na iontové nápoje, jsme v pasti. Jedinou všeobecně známou alternativou je pivo, a to prostě není tak úplně ono, že ano. Pak ale existuje kokosová voda. Nejen, že nám nahradí iontový nápoj, ale pro naše zdraví je hotový balzám.

Kde se vzala

Není to žádné tajemství – kokosová voda se normálně nachází uvnitř mladých kokosů. Jak kokos zraje, voda ho vyživuje, a postupně se mění na dužinu, olejnatí až nakonec z kokosu skoro úplně zmizí. Když je kokos ještě mladý, zelený a plný vody, můžete se s ním setkat v exotických zemích, kdy vám jeho vršek odseknou a vy můžete pít kokosovou vodu přímo ze zdroje.

U nás se k takové variantě kokosové vody pochopitelně na běžné denní bázi nedostaneme. Můžeme si ji ale pořídit v plechovce, PET lahvi nebo tetrapakovém balení. Abychom se smířili s její cenou, která není úplně nejnižší, musíme ovšem vědět, že kokosová voda je mnohem víc, než jen voda s příchutí kokosu.

Co obsahuje

Vzhledem k tomu, že úkolem kokosové vody je vyživovat kokosový ořech, musí obsahovat více živin, než voda obyčejná. Kokosová voda obsahuje dvě skupiny živin, které nás velmi zajímají. Jsou to minerály a enzymy. Kokosová voda je elektrolyt, takže obsahuje ionty, které díky jejím vlastnostem naše tělo správně přijímá. Mezi bohatě zastoupené minerály patří především draslík, sodík, vápník a hořčík. K nejzastoupenějším vitamínům pak patří především vitamín C. Nicméně je třeba dodat, že kokosová voda není všespásná, všechny tyto živiny sice obsahuje, ale abychom jimi své tělo plně saturovali, museli bychom jí vypít zhruba litr a půl denně. Což by mohlo trošku provětrat naše peněženky, zároveň je to ale zdravotní risk. Podle hesla „všeho moc škodí“ můžeme kvůli nadměrné konzumaci kokosové vody riskovat akutní selhání ledvin (kvůli obsahu sodíku) – mluvíme ale o zkonzumovaných litrech tohoto nápoje.

K dalším živinám, které můžeme v kokosové vodě najít, je relativně malé množství cukru – toho jednoduchého, srovnatelného např. s medem. Tím pádem ho velmi rychle a dobře spálíme. Dále obsahuje kokosová voda malé množství tuku, který jí dává lehce oříškovou chuť.

  • Tip Mimibazaru: Pozor, abyste nebyli zklamaní – kokosová voda sama o sobě není (moc) sladká. Pokud si pořídítetakovou, která je, podívejte se na složení. Často ji totiž výrobci ředí a doslazují. Z čím mladšího kokosu voda je, tím má plnější chuť, ty úplně „nejčerstvější“ jsou až nakyslé a lehounce trpké. Převládá však intenzivní kokosová chuť.

Proč ji pít

Především internetem zní hlasy, že kokosová voda účinně bojuje proti cukrovce tím, že reguluje hladinu glukózy v krvi, snižuje cholesterol, působí příznivě na kardiovaskulární systém, proti stárnutí nebo proti virovým onemocněním. To všechno je pravda pouze teoreticky, její složení by to vše dělat mohlo, jen kdyby byla více koncentrovaná. Nás zajímají především hydratační účinky na naše tělo.

Kokosová voda prostě hydratuje lépe – což oceníme především při nebo po cvičení, dále pak (ano, i tak se dá kokosová voda využít) při kocovině. V obou případech je totiž tělo v akutním nedostatku vody a minerálů, takže obyčejná voda nám tolik nepomůže, protože nemáme dost látek, které nám ji pomáhají vstřebávat. Takže v momentě, kdy potřebujeme iontový nápoj, můžeme si dát kokosovou vodu. (Uvědomujete si, že některým lidem pomáhá na kocovinu ranní pivo? Není to jen kvůli hladině alkoholu, ale také kvůli obsahu iontů a minerálů, které nám pomáhají vodu vstřebávat.)

Díky této hydratační vlastnosti a obsahu enzymů nám kokosová voda pomáhá udržet v chodu metabolismus a můžeme díky ní lépe vstřebávat živiny (nebo třeba také léky), které si dodáváme externě.

  • Tip Mimibazaru: Kokosovou vodu seženete většinou v balení okolo 3 dcl. Dávejte si pozor, aby byla voda doopravdy čistá, bez přidaného cukru nebo jiných příměsí. Jedno balení kokosové vody pak můžete nalít do zhruba litru a půl obyčejné vody a popíjet ji přes den v rámci dodržování klasického pitného režimu. Tak využijete hydratační schopnosti kokosové vody po celý den. A tu koncentrovanou si nechte na „nouzové stavy“, kdy ji využijete pro akutní hydrataci.

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku