Deset kroků k plochému bříšku Zdraví

Nebudeme se tentokrát soustředit na žádnou cílenou dietu ani cvičení, ale na účinné a zdravé kroky proto, abychom netrpěli nadýmáním a pocitem plného břicha. Protože velmi často můžou za naše „vypouklá“ bříška vnitřní faktory, ne tolik ukládání tuků. Nadměrná produkce plynů při trávení, nesprávná činnost střev nebo podráždění zažívacího traktu můžou být příčinami, proč se cítíme mnohem více nafouknutí, než by nám bylo milé. Takže - jak se tomu vyhnout?

Jednoduše řečeno – nadýmání a nemizející pocit plného břicha způsobuje přebytek pevných látek, tekutin a plynů v zažívacím traktu. Toho všeho se potřebujeme účinněji zbavovat, ideálně ale vůbec předcházet vzniku tohoto stavu. Na co bychom se tedy měli zaměřit.

Nejezte moc jídla najednou. Ano, někdy je naše břicho nafouklé, protože v něm máme jednoduše moc jídla. Tomuto stavu bychom se měli snažit předcházet úpravou velikosti porce, klidně můžeme přidat do denního harmonogramu další jídlo. Pokud budeme často jíst hodně najednou, náš žaludek se roztáhne a my ucítíme sytost mnohem později, než by tomu bylo za „normálního stavu“.

Vyvarujte se nadbytečného vzduchu. Plyn se v trávicí soustavě objevuje dvěma způsoby. Tím prvním je přirozený produkt bakterií při trávení potravy, tím druhým je vzduch, který spolykáme. To se děje, když hltáme (jíme ve spěchu nebo když máme velký hlad), žvýkáme žvýkačku, pijeme přes brčko nebo, a to v hlavním procentu případů, pijeme mnoho perlivých a sycených nápojů.

Vylučte alergii na jídlo. Alergie nebo intolerance k některým potravinám patří k velmi častým příčinám vzniku plynů v trávicím traktu. Většinou jsou přítomny také další symptomy, ale nadýmání patří k těm nejčastějším. Velmi často způsobují potíže laktóza, fruktóza, vajíčka nebo lepek. Pokud se vyzkoušíte vždy jedné z těchto látek vyhnout a zjistíte, že bez ní je vám mnohem lépe, rozhodně navštivte lékaře.

Nejezte jídla, která vás nadýmají. A která nemají nic společného s jakoukoliv intolerancí nebo alergií. Tato jídla máme každý jiná, ale obecně jde o potraviny s vysokým obsahem vlákniny, jako jsou luštěniny, popřípadě čerstvé „slupky“ například paprik nebo rajčat, problémy také často způsobuje košťálová zelenina. Nadýmání také provází trávení příliš mastných jídel (smažených).

Dráždivý tračník. Nebo také syndrom dráždivého střeva (IBS) je velmi nepříjemná zdravotní komplikace, která postihuje velké procento populace. Jde o špatnou nebo nedostačující funkci střev a průvodními jevy jsou průjmy nebo zácpy (i střídání), pocit nedostatečného vyprázdnění, bolest žaludku a zad nebo například bolest při vyprazdňování (pozor, toto jsou příznaky i mnoha jiných onemocnění, pro diagnostiku IBS je třeba vyloučit ta ostatní!). Jako efektivní se ukázala dieta, při které při diagnostikovaném IBS omezíte pšenici, cibuli, česnek, brokolici, zelí, luštěniny, banány, jablka nebo třeba melouny.

Opatrně s umělými sladidly. V „sugar-free“ potravinách najdeme látky, které naše trávicí soustava jen zřídka toleruje. Jsou to především xylitol, sorbitol a mannitol, popřípadě lépe snášený erythritol. Nejvíce jich je především ve žvýkačkách a nápojích.

Pozor na zácpu. Ta, celkem logicky, provází problémy s nadýmáním a pocitem plného břicha, resp. tyto problémy provázejí zácpu. S tou je třeba bojovat z mnoha důvodů, ideální je zařadit do denní rutiny pohyb, přijímat dostatek hořčíku a vlákniny (i když ta je ošidná, protože může sice pomoct se zácpou, ale zhoršit nadýmání samo o sobě).

Zařaďte probiotika. Bakterie ve střevech jsou naši kamarádi. Když je ji ale moc, málo nebo jsou špatného typu, můžeme mít s trávením docela potíže. O střevní mikroflóru je třeba se starat, kromě trávení nám zajišťuje také obranyschopnost organismu a tak dále. Pokud si rozházíme střevní mikroflóru, může být nadýmání jedním z varovných signálů – a proto můžeme vyzkoušet zařadit probiotika. Jak ve formě suplementů, tak v té přírodní – například jogurt nebo kefír jsou vítanými zdroji.

Peprmintový olej. Mátový olej nám pomůže, pokud je naše nadýmání způsobeno svalovou křečí, respektive spazmatem. Sevření svalů trávicího traktu může způsobit nedostatečnou funkci střev a je třeba tyto svaly relaxovat. Máta obecně uklidňuje žaludek, mátový olej je koncentrovaná varianta těchto účinků. Můžeme užívat vnitřně i vně k masážím.

Navštivte lékaře. Pokud máte svědomí čisté a nadýmání nezpůsobuje nic z výše uvedeného a ještě k tomu přetrvává, na nic nečekejte a vyhledejte lékaře. Často jsou třeba jen tzv. systémová opatření (změna stravy, pohyb atd.), případná diagnóza alergie nebo intolerance, ale i vyloučení onemocnění vážnějších.

Publikováno



ČLÁNKY MOHOU KOMENTOVAT POUZE REGISTROVANÍ UŽIVATELÉ
Registraci provedete ZDE
© 2004-2017 Affectio s.r.o. | Reklama | Podmínky serveru | Ceník členství | Návod pro inzerci | Desatero | Ochrana kupujících | Dobrý prodejce | Černá listina | Kontakt | Facebook