Zobrazit přihlášovací formulář

Jak vypnout vztahového autopilota

  • Publikováno:
Jak vypnout vztahového autopilota

Byly doby, kdy jsme si říkali, že je to jenom fáze. Ta fáze ale může trvat klidně už i několik let. Na rutině není nic špatného, naopak, je zdrojem našeho klidu a pocitu zázemí, nicméně pokud se automatika vkrade i do vztahu, ubližuje to všem zúčastněným. Jak autopilot vypadá, jak jej vypnout a převzít zase řízení?

Ráno vstaneme, uděláme snídani, vypravíme děti, vyprovodíme partnera, nasedneme do auta, na kolo, do hromadné dopravy nebo jdeme do práce, odvedeme svou, mluvíme s kolegy, vyzvedneme děti, pomůžeme jim s úkoly, uvaříme, uklidíme, postaráme se o provozní věci, podělíme se s partnerem o každodenní záležitosti, uložíme děti, podíváme se na něco v televizi, jdeme spát a ráno nanovo. Víkendy máme vyhrazené návštěvám, výletu, úklidu.

Zní vám to povědomě? Podobá rutina je společná skoro všem párům po X letech soužití. Ale hluboko ve vnitř mnoha z nás hlodá pocit – To je ono? Toto je můj život? Je to všechno? Člověk si zvykne na všechno, ale některými zvyky může utrpět náš vztah, který vždycky vyžaduje nové podněty, společné sdílení a čas věnovaná na jeho budování. Můžeme tak zažívat nejen odcizení, ale také jakési odosobnění se od sebe sama, kdy se pod nánosem všech úkolů a nutných úkonů naše osobnost jaksi vytratila.

Nejdůležitější krok

Jako téměř u všeho – nejdůležitější je si přiznat problém. Existují mezi námi lidé, kterým autopilot maximálně vyhovuje, ale pokud mezi ně nepatříme, musíme si sami přiznat, že jsme v situaci, která nám nevyhovuje – a chceme s ní něco dělat! A velmi pravděpodobné je také to, že když nekomfort situace cítíme my, cítí ho s námi i partner, i když o tom spolu třeba nemluvíme.

Pokud pocit autopilota znáte, asi víte, že víc než o čemkoliv jiném, je o ztrátě kontaktu s různými aspekty života.  Dobrá zpráva je, že se nesnažíme nic nového ani objevit, ani vybudovat, jen se snažíme vydolovat na povrch něco, co už tady jednou bylo. A proto jsou důležitá tři „znovu“.

  • Znovu se ztotožnit se s vlastním tělem. Protože v poslední době jsme cítili tak maximálně bolest v zádech, je dobré vzpomenout si, k čemu všemu je tělo vlastně dobré. Vědomě se musíme donutit naučit se zase vnímat vůně, cítit teplo, užívat si chutě a vnímat příjemnost doteků. Protože to všechno se dá přeskočit a ruku na srdce, kdy naposledy jsme si například jídlo doopravdy užili?
  • Znovu se ztotožnit se s vlastní hlavou. Když pocítíme, že máme tělo pod kontrolou trošku víc než předtím, můžeme se začít vracet ke svému psychickému já. Udělat si čas na koníčky, obohacování se, novinky, ale hlavně – na plány a záměry. Je třeba se zamyslet nad tím, co bychom chtěli, aby byl v životě náš další cíl? K čemu směřujeme?
  • Znovu navázat kontakt s partnerem. O všem, nad čím přemýšlíme, bychom si měli promluvit s  partnerem, mít zase společný projekt. I kdyby to mělo být například obdělávání zahrádky u domu, pořízení chaty nebo dalšího potomka. Kdo ví? Můžeme pracovat v krátkodobém i dlouhodobém horizontu, můžeme společně vymýšlet, co udělat na večeři, i kam pojedeme na dovolenou. Zkusit aktivněji naslouchat tomu, co nám partner říká nebo by říct chtěl, povzbudit komunikaci.

Autopilot není věc, na kterou vyhasne, je to ale věc, kvůli které skomírá. A sem tam potřebujeme nějakou facku, abychom se z něj probudili, protože marníme čas, který by mohl být mnohem plnější, než je. A neměli bychom čekat, až ta facka přijde z neznáma, měli bychom si ji dát sami, otevřít oči, hlavu i srdce dokořán, zvednout se a něco změnit. Stojí to za to!

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku