Zobrazit přihlášovací formulář

Cvičíme a svaly nerostou?

  • Publikováno:
Cvičíme a svaly nerostou?

Spousta z nás necvičí „jen“ proto, aby zhubla tuk, ale také proto, aby vybudovala svalovou hmotu. Ta se nám hodí i z důvodů, které bychom nečekali, například nám ochrání klouby, páteř, zajistí vyšší metabolismus i s přibývajícím věkem a tak dále. A mimo jiné vypadá tělo s troškou svalů o něco lépe než to bez nich. A tak cvičíme, zdviháme váhy, ze začátku to šlo pěkně, ale najednou stop, nic, konec, víc už ani ťuk. Jak je to možné? Třeba děláme jednu z následujících chyb.

Cvičíme pořád stejně. Tělo je úžasná a adaptabilní věc. Na každou zátěž si prostě a jednoduše zvykne. Pokud chodíme do posilovny a děláme pořád ty samé cviky, na kruhové tréninky, kde neobměňujeme sady, děláme crossfit nebo cokoliv, co je anaerobní cvičení, a neměníme to, svaly neporostou. Dosáhnou svého maxima, zvyknou si a je to. Moc nepomůže ani zvyšování zátěže, svaly musíme neustále překvapovat novým pohybem.

Snažíme se zvládnout to sami.   Na vše je třeba odborníků, alespoň zezačátku. Můžeme mít sebevíc znalostí, mít nasledováno sebevíc youtube tutoriálů, sami sebe při cvičení ale neuvidíme a nemusíme si být vědomi chyb, které děláme. Můžeme si dát špatnou sestavu, která není tak efektivní, jako kdybychom cviky poskládali jinak. Můžeme něco zásadního zanedbávat, podceňovat, přetěžovat. Můžeme cvičit nevhodně pro náš typ postavy nebo způsob stravování. Najmout si prověřeného profesionála, chodit na lekce k certifikovaným trenérům nebo prostě a jednoduše cvičit pod dohledem, to je pro začátek dobrá volba.

Nemáme dost proteinu. Základní chyba, kterou dělají při cvičení spíše ženy, je nedostatečná výživa. Pokud chceme tónovat svaly, musíme jim dát stavební materiál. A to jsou proteiny. Pokud chceme, aby se svaly budovaly, měli bychom přijímat alespoň 1,5 g proteinu na kilogram naší hmotnosti denně. Nutné je zařadit vajíčka, maso, luštěniny, tvarohy a v případě, že to jídlem nezvládneme, kvalitní proteinový suplement.

Přeháníme to s avokádem. A jinými tučnými potravinami, jako jsou ořechy a ořechová másla, sýry a podobně. I když jsou tyto tuky zdravé, pořád jsou to tuky, které se mohou při nedostatku pohybu prostě také jako tuky chovat a ukládat. To, že je potravina zdravá, neznamená, že jí můžeme sníst nekonečné množství.

Nepijeme! Tělo bez vody nezmůže zhola nic. Krom toho, že pitný režim je důležitý i bez zvýšené námahy, větší tělesná aktivita a hlavně – vyšší příjem proteinů, vyžadují i trošku více vody. Mnoho bílkovin, které přijímáme, může vést ke dně – k usazování kyseliny močové v kloubech. Ne nadarmo se této nemoci říkalo nemoc králů, ti se totiž, na rozdíl od běžného obyvatelstva, živili převážně masem a měli tak nadprůměrný příjem bílkovin. Voda, voda, voda, to by měla být naše mantra!

Nemáme dost odpočinku. A tady je relativně příjemný zvrat – svaly nebudujeme, když cvičíme, ale když odpočíváme. Při cvičení se svalová vlákna naruší, vyčerpají a potřebují regeneraci. Jakmile je vyčerpáme, nastupují bílkoviny a ostatní látky, a svaly ozdraví a vybudují je o něco silnější, protože je třeba je připravit na další zátěž. A tak to nesmíme s cvičením přehánět, mít dostatek odpočinku a dostatek spánku (kvůli hormonální hladině). Stejné svalové skupiny bychom neměli zatěžovat víckrát než obden, zezačátku stačí cvičení co tři dny.

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku