Zobrazit přihlášovací formulář

To nejlepší z dýní – semínka

  • Publikováno:
To nejlepší z dýní – semínka

Podzim je tradičně vrcholem dýňové sezóny. A zatímco většina z nás se věnuje zavařování, pečení a vaření pokrmů z dýní, stále častěji se naše pozornost obrací také ke „zbytkům“, které bychom za normálních okolností společně s odkrojenými kousky vyhodili. Řeč je o dýňových semínkách, superpotravině, která by neměla chybět v jídelníčku nikoho z nás. CO všechno semínka obsahují, proč si je dopřávat a jak z nich získat to nejlepší?

Dýně jsou vynikající potravinou a lidstvo to ví snad už od nepaměti – je to jedna z nejstarších pěstovaných plodin. Má vysoký obsah živin, od vitamínů po vlákninu, nízké kalorické hodnoty a velmi tvárnou chuť, lze ji připravovat nasladko, naslano... Více o tom, jak nám jsou dýně prospěšné, se můžete dočíst ve speciálním článku.

  • Věděli jste, že dýně je ideální ingrediencí do domácích přípravků pro péči o tělo? O dýňových receptech trošku jinak, si můžete přečíst zde! A dozvíte se, jak připravit dýňový peeling nebo masku na vlasy.

Dýňové semínko

To nejkoncentrovanější dobré z dýně se ovšem ukrývá v jejich semenech. Asi je všichni známe z obchodů, není to nijak nedostatkové zboží – byť často podceňujeme jeho účinky na naše zdraví. Dýňové semínko je totiž zdrojem látek, které přispívají od zdraví našich kostí po naši dobrou náladu. Jak?

Nejdříve musíme zavést řeč na minerály, protože dýňová semena jsou jedním z nejlepších zdrojů zinku, který v přírodě najdeme. Ten je nepostradatelný pro naši imunitu, zdraví vlasů, nehtů, ale i kostí. Další dominantou jsou nenasycené mastné kyseliny, tedy zdravé tuky, které chrání naši kardiovaskulární soustavu snižováním cholesterolu a upravováním tlaku. Dále je dobré zmínit také tryptofan, aminokyselinu, která je důležitá pro tvorbu melatoninu a serotoninu, tedy hormonů, které nám pomáhají spát a zajišťují dobrou náladu. No na nakonec (ale zdaleka to není vše) bychom měli vědět, že dýňová semínka jsou vynikajícím zdrojem jednoho z nejsilnějších antioxidantů – vitamínu E.

Dále semínka obsahují vitamíny A, D, skupinu B, kyselinu listovou, fosfor, selen, mangan, měď, selen nebo vápník. S čím vším tedy dýňové semínko pomůže?

  • Vynikající pro pleť, vlasy i nehty
  • Zlepšuje stav kardiovaskulárního systému, působí jako prevence jeho onemocnění
  • Zlepšuje náladu, pomáhá bojovat proti depresím
  • Reguluje spánek
  • Působí močopudně, stimuluje činnost ledvin
  • Čistí trávicí systém
  • A další...

Pokud chceme dýňová semínka pojídat „preventivně“, abychom z nich do těla dostali ideální zastoupení látek, bude nám stačit jedna polévková lžíce denně. Můžeme je přidat do salátů, do ranních smoothies, pojídat je jen tak nebo jimi posypat pečivo – ale pozor, přepečená semínka ztrácí hodně ze svých účinných látek.

  • Nezapomeňte na dýňový olej. Ten se lisuje z dýňových semínek zastudena, obsahuje tedy téměř vše, co ona. A jeho použití je stejně tak pestré, můžete ho přidávat do salátů, na těstoviny, ale také ho používat zevně na pleť, vlasy, ranky, popáleniny nebo strie.

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku