Dělení jednociferným číslem jak na to?
Je tu některá z vás učitelka ve 4 třídě nebo máte čtvrťáka? Jaký je správný postup dělení - ne písemně. Například 92 : 4 =???
FOTKU MOHOU KOMENTOVAT POUZE REGISTROVANÍ UŽIVATELÉ
Celkem 9 komentářů
Lenka H. (Latimeriepodivna) ID 189623, mimibazar.cz/latimeriepodivna (2.10.2013, 23:46)
Já učím taky ve čtvrté, toto jsme počítali už loni, slabším počtářům to s rozkladem nešlo. Naučili jsme se tedy starý dobrý způsob, kt. tu popisuje Silvie. Celá třída bez problémů [A]pochopila....v učebnicích je o pár stránek dál tento postup také (L) (L) Je to sice písemné dělení, ne pamětné, ale alespoň jsme to přežili ve zdraví a s úsměvem. Časem to děti pochopily i tím druhým způsobem - tak nějak samo od sebe to přišlo (F)

ODPOVĚDĚT
Libuše H. (libusHlad) ID 350942 (1.10.2013, 21:46)
Holky moc děkuji za rady, tak jsem to klukům takhle vysvětlila s tím rozkladem. Pak už jim to šlo, odpoledne vypočítali spoustu příkladů. Tak snad zítra test dopadne líp.

ODPOVĚDĚT
silvie t. (sites) ID 167002, mimibazar.cz/sites (1.10.2013, 20:34)
Jé, tohle zrovna neustále řeším s naší čtvrťačkou. Vůbec nechápe, co jim pan učitel vysvětloval, tak jsem jí to naučila já starým způsobem - 9:4=2, pod devítku napíšu 1, dopíšu 2, čili 12, to děleno 4 je 3, výsledek 23.... říkala jsem jí, že kdyby se panu učiteli něco nelíbilo, ať si mě nechá zavolat, je příšernej chlap, děti oslovuje většinou přijmením (má je od třetí třídy), jsou to ještě malé děti, potřebují laskavější přístup,jen na ně řve, ale na třídních schůzkách se ale zubí jako andílek :-@ .... jo a to dělení také většina dětí nechápe +o(

ODPOVĚDĚT
Markéta D. (babulka120) ID 347488 (1.10.2013, 20:47)
..vysvětluji to doma zrovna tak....přijde mi to tímto způsobem naprosto normální....možná proto, že jsme se to kdysi také takto učili........... :-)

ODPOVĚDĚT
Petra O. (HunchiBunchi) ID 228714 (1.10.2013, 16:38)
Syn se to učil přesně tak, jak to vysvětluje Iveta a Jaromíra.

ODPOVĚDĚT
Jaromíra R. (salomenka) ID 206335, mimibazar.cz/salomenka (1.10.2013, 16:17)
Učím ve čtvrté. Samotné by měly přijít na to, že si najdou nejbližší násobek čísla, kterým dělí - dělence ( v tomto případě je to čtyřka a násobek je 80). Ten odečtou od čísla, které dělí - děletele ( 92 -80 = 12). Získají tak další násobek čísla, kterým dělí - dělence. Obě postupně čtyřkou vydělí, oba výsledky sečtou a mají podíl, o který tu jde - 80:4=20, 12:4=3, dohromady 23.

ODPOVĚDĚT
Kristýna K. (TynnaKa) ID 67700 (1.10.2013, 15:51)
Souhlasím s paní Ivetkou (Y) , mám dítě v páté třídě a učily se to tímto rozkladem (92 = 80+12, dále vydělit 80/4 + 12/4 = 23)

ODPOVĚDĚT
Iveta P. (Privetka) ID 49382, mimibazar.cz/privetka (1.10.2013, 15:36)
Pamětné dělení: číslo 92 si rozložíte na 80 a 12 ( 80 proto, že dělíte 4 a malá nésobilka je do 40 - zde se čtyřicet vejde 2x, takže 80 a do 92 ještě zbyde těch 12) Pak 80 : 4 je 20 a 12 : 4 jsou 3 a 20 + 3 je 23. Takhle to vypadá strašně složitě, jak jsem to napsala, ale zápis se zpočátku dělá tak, že pod tu 92 uděláte takovou vidličku (rozdvojku) a udělá se rozklad....

ODPOVĚDĚT
Iveta P. (Privetka) ID 49382, mimibazar.cz/privetka (1.10.2013, 15:40)
Zkusim to takhle:
92 : 4 = 20 + 3 = 23
/ )
80 12

Neumim na počítači udělat tu vidličku ,-)

ODPOVĚDĚT
Libuše H. (libusHlad) ID 350942 (1.10.2013, 15:51)
Já jim to taky tak vysvětlovala,ale oni nechápou proč zrovna na 80 a 12???? Zkusím jak píšete vynásobit si číslo 4 x 10 a kolikrát se vejde do těch 92?? Tj 2 x a bude to 80 a co zbyde.

ODPOVĚDĚT
Iveta P. (Privetka) ID 49382, mimibazar.cz/privetka (1.10.2013, 15:55)
Protože když se dělí 4, tak násobky umí jen do 40, ale ta 40 se tam vejde 2x = to už je 80 a pak do 92 chybí ještě 12. Třeba u 68 : 3 se dělí trojkou a násobky tří umí do třiceti a ta třicítka se tam vejde taky 2x, takže rozklad by byl 60 a 8

ODPOVĚDĚT
Libuše H. (libusHlad) ID 350942 (1.10.2013, 15:34)
Kluci neměli s matikou doposud žádné problémy a dnes psali test na dělení a téměř celá třída pohořela, že jim to učitelka ani neznámkovala. Bohužel jim to ani znovu nevysvětlila, což dle mě měla, ,když většina třídy nepochopila princip. Zítra budou psát opravu a já nevím, jak je ten správný postup. Já to samozřejmě umím spočítat, ale nevím, jestli se to tak má správně dělat, jak se to učí ve škole. Už jsem volala jedné mamince spolužáka, taky nemá s matikou jinak problém a taky neví, jak to správně vysvětlit.

ODPOVĚDĚT
Andrea Z. (andi1) ID 27749, mimibazar.cz/andi1 (1.10.2013, 15:33)
řekla bych takhle - 9:4=2, 1 zbyde přidá se k 2, tedy pak 12:4 =3, výsledek je 23, z hlavy bych si to vydělila dvěma a pak ještě dvěma :-)

ODPOVĚDĚT
Libuše H. (libusHlad) ID 350942 (1.10.2013, 15:37)
Tohle je ale princip písemného dělení a oni to mají dělat z hlavy ne písemně. V učebnici mají jediný příklad 52:2 a ten mají tak,a že si rozdělí na 40 a 12 a obě čísla vydělí dvěma a pak sečtou. Oni ale nechápou jak přijdou na to, že rozdělí na 40 a 12 a ne třeba na 50 a 2??????? Podle čeho poznat na co rozdělit.???

ODPOVĚDĚT
Iveta N. (Atevi) ID 2833 (1.10.2013, 16:53)
Tak s tímhle nyní také bojujeme. Dcera říkala, že to ve třídě nechápe nikdo. Já rovněž nevím, proč rozdělit právě na 40 a 12 a ne jinak. *-)

ODPOVĚDĚT
Iveta P. (Privetka) ID 49382, mimibazar.cz/privetka (1.10.2013, 15:36)
To je písemné dělení, pamětné je zase jinak

ODPOVĚDĚT