A zase ta vánočka
Proč je vánočka tužší? Těsto kynulo 8 hodin, 2x sražené, bylo nádherně vláčné, po upletení ještě kynula 30 min, pekla jsem chvíli na 200, pak 40 min na 160. Chuťově je dokonalá, ale já bych ji chtěla měkkoučkou a nadýchanou. Jak to udělat?
FOTKU MOHOU KOMENTOVAT POUZE REGISTROVANÍ UŽIVATELÉ
Celkem 56 komentářů
Lenka Prasková (Olynka) ID 52487 (28.12.2013, 15:30)
Místo Hery dávám máslo. Po upečení je dobré ihned sundat z pečícího papíru a plechu a dát chladnout na mřížku. Nepéct na horkovzduch. Jen na spodní a dolní ohřev. Je možné ještě na prvních 5 až 10 minut dát na spodek trouby plech a chrstnout tam hrneček vody. Jako při pečení chleba. Peču 10 minut na 200 st., pak vyvětrám zapaření a stáhnu teplotu na 160 st. a dopékám................. ihned po vychladnutí zabalit do utěrky......
a neexperimentovat s majonézami apod.....

ODPOVĚDĚT
Jana K. (jones) ID 108447 (28.12.2013, 15:38)
Děkuji za postup, jen s tou troubou to bude trochu poblém, mám pouze horkovzduch. :-S :-S :-S :-S

ODPOVĚDĚT
Lenka Prasková (Olynka) ID 52487 (28.12.2013, 20:14)
Pokud to jinak nejde, tak určitě s horkovzduchem zapařujte troubu prvnich 10 min, když se peče při 200 st. Vánočka se tím nevysuší. Pak ale nezapomeňte vlhkost vyvětrat a snížit teplotu

ODPOVĚDĚT
Lenka Prasková (Olynka) ID 52487 (28.12.2013, 15:38)
.......jinak 8 hodin kynutí, pokud děláte z droždí a těsto kyne v pokojové teplotě je opravdu hodně. Nechala bych max. 2 hodiny. Na 8 hodin bych viděla kynutí v ledničce či chladu.

ODPOVĚDĚT
Jana K. (jones) ID 108447 (28.12.2013, 20:19)
Nevím, je to těžké těsto, i v kuchařce píšou, že můžete zadělat a nechat kynout přes noc. O chladu nepíšou. Udělám kompromis, nechám to 4 hodiny a uvidíme. S tou troubou děkuj.i, udělám to tak (L)

ODPOVĚDĚT
Lenka Prasková (Olynka) ID 52487 (28.12.2013, 20:37)
tezke testo to urcite je tim tukem. ale osm hodin je opravdu hodne.pecu z kvasku na tohle testo se musi pomalu. ale ani tohle bych nenechala kynout tak dlouho. pecu dona chleba. tak neco malinko o tom vim

ODPOVĚDĚT
Vendula K. (venda1978) ID 15729 (27.12.2013, 22:40)
Část Hery vyměni za olej..poměr holt přes rok vychytat. Já to letos zkoušela s 1/3..také jsem ji měla předchozí roky chutnou,ale tužší.Tohle mi poradila tchyně a musím ji dát za pravdu..letos byla vláčnější.
Příště zkusím půl na půl.

ODPOVĚDĚT
Jana K. (jones) ID 108447 (28.12.2013, 15:37)
Také to zkusím, děkuji. (L) (L)

ODPOVĚDĚT
Lída K. (Dulidu) ID 83226 (27.12.2013, 12:15)
Nejlepší vánočku chuťově mám, když ji nechám upéct v pekárně - máme pak hranatou vánočku ,-). A i když stejné těsto upletu, z trouby už taková není. Taky nevím proč. Z té pekárny má chuť domácí a je nadýchaná jako koupená.

ODPOVĚDĚT
Jana K. (jones) ID 108447 (27.12.2013, 20:42)
Pekárnu nemám ,-) ,-) ,-) ,-) Tak fígl bude asi opravdu ve způsobu pečení *-)

ODPOVĚDĚT
Andrea B. (BLBE NAPADY) ID 79691, mimibazar.cz/blbenapady (26.12.2013, 21:44)
Zdravím,
letos jsem konečně narazila na recept na pořádnou vánočku,vláčná,nadýchaná,super.Není to můj recept ,ale opsaný...
doporučuji vyzkoušet!!!!!Je to z kila-byla obrovská z rohu do rohu přes celý plech
Dělala jsem těsto v pekárně...čas- 1:50
1/2 kg hladké
1/2 kg polohrubá
1/2 l mléka
1 droždí (42g)
1 vanilek
2-3 žloutky
15 dkg moučkový cukr
10 dkg másla
5 dkg olej
4 lžíce majonézy
špetka soli, citron kůra,rozinky
Povrch potřít vajíčkem + mandle

ODPOVĚDĚT
Stanislava K. (Stanidlo) ID 6708 (27.12.2013, 0:02)
Prosím ještě o teplotu a dobu pečení. Určo vyzkouším. Díky za tip. :-)

ODPOVĚDĚT
Andrea B. (BLBE NAPADY) ID 79691, mimibazar.cz/blbenapady (27.12.2013, 18:35)
Přesně čas pečení Vám nepovím...peču na horkovzduch asi 175 st.....řídím se podle barvy a píchnu šplejlí dovnitř,jestli nelepí těsto.Já se nikdy neřídím časem..každá trouba peče jinak.

ODPOVĚDĚT
Jana K. (jones) ID 108447 (26.12.2013, 22:43)
Moc děkuji, ta majonéza je tam zajímavá. Určitě zkusím. Díky za recept (L) (L) (L) (L)

ODPOVĚDĚT
Petra K. (petromila2) ID 248669, mimibazar.cz/petromila2 (26.12.2013, 20:08)
mě vánočku učila paní učitelka, která učila pekaře, cukráře, kuchaře.

vždy říkala: ručně pletená vánočka nebude nikdy nadýchaná! musí být tuhé těsto, aby hezky drželo tvar! Mám od ní dokonalý recept, který jsem si za 20 let pečení už poupravovala ke své dokonalosti, ale těsto je vždy tužší.

nadýchanou ji měla moje babička, která ji pekla ve formě........

ODPOVĚDĚT
Jana K. (jones) ID 108447 (26.12.2013, 21:19)
Aha, tak to se tu trápím zbytečně ,-) ,-) ,-)

ODPOVĚDĚT
Anonymní uživatel (Zrušený účet) ID 99576 (26.12.2013, 16:14)
Překynutá nebyla učitě, 8 hodin kynutí dokonce i více, vánočce jen prospěje, nechává se i přes noc..že jste srazila je taky v pořádku, těsto se provzdušnilo, ....spíš zkuste jiný recept. Někdy dělá paseku pokud je v ní oproti poměru ostatních surovin více tuku.... (F)

ODPOVĚDĚT
Jana K. (jones) ID 108447 (26.12.2013, 18:24)
Peču stejnou jako paní Sylvie P. Ale potěšila jste mě, že postup je správný. Učila mě to maminka, která to měla od své maminky a už jsem pomalu začínala pochybovat (L)

ODPOVĚDĚT
Renata S. (renča9) ID 16845, mimibazar.cz/renatasva (26.12.2013, 16:05)
letos jsem poprvé pekla vánočku kde se do těsta přidává uvařený nastrouhaný brambor a je super vláčná (F)

ODPOVĚDĚT
Jana K. (jones) ID 108447 (26.12.2013, 18:18)
Také jsem četla, že je vláčnější. A je to na té chuti poznat?

ODPOVĚDĚT
Kamila M. (mukina) ID 8735, mimibazar.cz/mukina (26.12.2013, 15:52)
Je to receptem, sestra taky dělá takovou tuhou, ikdyž je skvělá, my máme radši tu lehkou nadýchanou, já dělám jinak než ona. A je to opravdu těstem, ne postupem... (F)

ODPOVĚDĚT
Petra K. (Oeren) ID 193759 (26.12.2013, 13:56)
nebo prostě nevyhovující recept, více tuku...zkuste jiný.
Petra

ODPOVĚDĚT
Sylvie P. (pevna) ID 36376, mimibazar.cz/pevna (26.12.2013, 13:51)
Nemáte jí překynutou? Tím pádem by pak byla sice krásně vyběhlá, ale jak piliny.

ODPOVĚDĚT
Jana K. (jones) ID 108447 (26.12.2013, 14:02)
Ne nebyly to piliny, byla fakt výborná, ale tužší. V kuchařce jsem teď našla, že může opravdu kynout i přes noc. Já mám jen představu, že bych ji chtěla mít takovou měkkou, jako když ji koupím v Lidlu, nebo v Globusu. To je jak peříčko. A takovou ji teda nikdy nemám. Ani když ji nechám kynout jen 4 hodiny.

ODPOVĚDĚT
Sylvie P. (pevna) ID 36376, mimibazar.cz/pevna (26.12.2013, 15:26)
Tak zkuste jiný recept, já už jich vyzkoušela hodně, ale tři Vánoce zpátky jsem vyzkoušela tento recept a jinou už nedělám. Akorát občas musím přidat trochu víc mlíka než je v receptu. Super se s těstem pracuje, krásně kyne a je dobrá i třetí den. A kynout jí nechávám jen něco přes dvě hodiny v míse a pak hodinu umotanou. http://www.mimibazar.cz/recept.php?id=10092

ODPOVĚDĚT
Jana K. (jones) ID 108447 (26.12.2013, 18:18)
Dělám přesně tento recept 8o| 8o| 8o| 8o|

ODPOVĚDĚT
Sylvie P. (pevna) ID 36376, mimibazar.cz/pevna (26.12.2013, 19:39)
To je divné, já jí dělám právě kvůli tomu, že není suchá. Je pravda, že tedy oproti původnímu receptu dávám více mléka a rozinky dávám tak do dvou velkých panáků rumy který dám pak také do těsta místo hery máslo a nikdy suchá není. Jo a peču na 150 stupňů 45-50 minut.

ODPOVĚDĚT
Jana K. (jones) ID 108447 (26.12.2013, 20:09)
Dávám Heru, ale tím to přeci nemůže být *-) *-)

na původní příspěvek již bylo v tomto vláknu 5x odpovězeno
Dana K. (Danakes) ID 41410, mimibazar.cz/danakes (26.12.2013, 18:16)
Taky používám tento recept a je (Y) (Y) (Y)používám i na kynuté buchty a kringel, jen nedávám už citr. kůru nebo aroma. Jen do vánočky. Je výborná, peču i tchýni a tchán si ji moc pochvaluje. Což pochvala od něho je něco jako Nobelova cena :-D

ODPOVĚDĚT
Jana K. (jones) ID 108447 (26.12.2013, 19:04)
Už nemám kam odpovídat ... Takže pečením to také není. Byla tam asi 45 min dohromady, což tím, že je jedna i odpovídá. Mám také horkovzduch, ale tentokrát jsem ji ani nepřikrývala. Udělám ještě jednu a uvidím, jak dopadne. Moc děkuji za rady a zkušenosti. Dám vědět, jak dopadl druhý pokus :-D

ODPOVĚDĚT
Jana K. (jones) ID 108447 (26.12.2013, 18:36)
Možná ji peču dlouho... *-) *-) *-) a pak je vysušená? Ale za 25 min je fakt hotová? Kolik stupňů?

ODPOVĚDĚT
Dana K. (Danakes) ID 41410, mimibazar.cz/danakes (26.12.2013, 18:48)
Z toho množství 600g mouky dělám buď dvě menší nebo jednu větší a ze dvou dílů (pruhů) těsta ještě takový suky. Když jsem pěkla jednu velkou, tak se peče dýl ale vždy mi sjela bokem, tak radši dělám 2. a ty jsou akorát, jednu s mandlema a druhou bez, děcka to nechtějí A dělám tedy těsto i bez rozinek, ty nesnáším. Peču na horkovzduch tak na 185 a po 10 minutách ztlumuji na 175 a přikrývám papíren navlhčeným vodou. A pěču ještě tak 10-15 minut

na původní příspěvek již bylo v tomto vláknu 5x odpovězeno
Jana K. (jones) ID 108447 (26.12.2013, 18:21)
A máte ji měkkou? Myslím fakt měkkou. Já ji mám takovou tužší, ale s kafíčkem byla teda dokonalá. Nejde mi to na rozum.. ......

ODPOVĚDĚT
Dana K. (Danakes) ID 41410, mimibazar.cz/danakes (26.12.2013, 18:31)
Mám ji krásně vláčnou, vlhkou a měkkou asi tedy taky. nedá se to srovnávat s kupovanou, takovou nikdy neuděláte, je to tam vyhoněný bůh ví čím. Ale léta jsem pekla podle receptu podle mamky pak jsem narazila na tento a už jsem ho rozdala všude po rodině a všichni si chválí.
Ale tedy nekyne mi 8 hodin. Mám v pekárně zaděláno a kyne tam 1a půl hodky pak nechchávám ještě tak 20-30minut než se tiskne těsto ke sklíčku v pekárně. Pak ušoulám a nechávám na plechu ještě tak 15-20 minut pak to šoupnu do trouby. Peču cca 25minut (Y)

na původní příspěvek již bylo v tomto vláknu 5x odpovězeno
Kristina R. (Krůžička) ID 103532 (26.12.2013, 17:11)
taky peču podle receptu co doporučujete a je výborná

ODPOVĚDĚT
Radka M. (anenat) ID 358304 (26.12.2013, 14:35)
V kupovaných je těsto kdoví, čím vyhnané ......... Zkuste se někdy podívat na složení ...... Budete se divit :-o :-o :-o :-o :-o :-o.

ODPOVĚDĚT
Jana K. (jones) ID 108447 (26.12.2013, 18:18)
To máte pavdu, domácí je domácí. Já právě hodně studuji složení potravin. Ale u té mé by mi stačilo, kdybych se k té měkkosti alespoň trochu přiblížila 8o| 8o| Neříkám, že byla tuhá, ale tužší, nebyla prostě jak se říká, rozplývající na jazyku *-)

ODPOVĚDĚT
Radka M. (anenat) ID 358304 (26.12.2013, 19:13)
Já ji taky nemám jak peříčko :-) :-) :-). My máme rádi mazlavější, vlhkou, a ne dusivku a to bývá ta "peříčková".

ODPOVĚDĚT
Eva J. (evuse76) ID 151559, mimibazar.cz/evuse76 (26.12.2013, 14:28)
Mám stejný problém, po upečení ,ještě vlažná je krásně měkká, jakoby "vata" a po vychladnutí, třeba druhý den se mi zdá tuhá. Tak mě také zajímá, co kdo poradí.

ODPOVĚDĚT
Jana K. (jones) ID 108447 (26.12.2013, 18:26)
To jsem ráda, že nejsem sama. Ale mám takovou zkušenost i s kynutými buchtami. Nejlepší jsou ještě vlažné, pak už to také není ono :-@

ODPOVĚDĚT
Gabriela P. ((Gabriška)) ID 281317, mimibazar.cz/gabkapitelova (26.12.2013, 22:04)
S buchtami vám poradím :-) Nedávat celá vejce, ale jen žloutky. Bílky to těsto vysušují.A kynuté koláče a buchty dělám z hladké mouky, a oleje. Koláče jsou jak čerstvé i druhý či třetí den (ale tyk dlouho nikdy nevydržely, protože se sež... (zajic) ,-))
A co se týče té vánočky...taky jsem tento recept zkoušela.a taky byla vánočka tužší.Ne tuhá, to ne.Ale nebyla nadýchaná jako některé kupované.. Já si myslím, že je to tím tukem, nebo máslem *-) Je to jedno jestli Hera či pravé máslo- myslím tu pevnou konzistenci.Ikdyž se do těsta rozpustí, zapracuje..pak v něm ztuhne...a to by mohla být ta potíž, že těsto není nadýchané, ale hutné *-)Možná by nebylo od věci zkusit místo másla dát ve stejném poměru olej *-) Protože koláče s ním jsou křehké a nadýchané *-)Jen si tak nahlas přemýšlím (H)

ODPOVĚDĚT
Jana K. (jones) ID 108447 (26.12.2013, 22:49)
Pravda, prý se vánočka dělala ze sádla. Zkusím olej i sádlo. Uvidíme, jestli bude změna :^)

na původní příspěvek již bylo v tomto vláknu 5x odpovězeno
Nikola B. (nikibureska) ID 316965, mimibazar.cz/nikibureska (26.12.2013, 22:28)
Gabi a do vánočky olej? Babička i mamka dává máslo+sádlo. Já tu Heru.

na původní příspěvek již bylo v tomto vláknu 5x odpovězeno
Jana K. (jones) ID 108447 (26.12.2013, 13:39)
Aha, tak moje babička ji nechávala kynout i přes noc. Tak jsem si myslela, jak jí neudělám dobře a asi je to špatně *-) *-) *-) *-) No, mám vplánu ještě jednu, tak ji nenechám tak dlouho :-S

ODPOVĚDĚT
Nikola B. (nikibureska) ID 316965, mimibazar.cz/nikibureska (26.12.2013, 16:27)
Jani, já to dělám také tak - ráno zadělám ručně na těsto, nechám kynout 7-8 h., mezi tím také aspon jednou prohnětu - babička říkává - neprojít kolem kynutého těsta bez povšimnutí ,-) a je vždy výborná, akorát mi při pečení trochu sjela na stranu, mrkněte ke mě do alba (L)

ODPOVĚDĚT
Jana K. (jones) ID 108447 (26.12.2013, 18:32)
Niki, děkuji, přesně jak říkáte, také si myslím, že postup je správný a není v něm zásadní chyba. Vánočku máte krásnou, já myslím, že moje by vzhledově mohla také na výstavu :-D, ale ještě bych ji chtěla trochu měkkčí, což vy asi máte 8o| 8o| 8o|

ODPOVĚDĚT
Nikola B. (nikibureska) ID 316965, mimibazar.cz/nikibureska (26.12.2013, 22:16)
Jani, vůbec nemám krásnou, to ta vaše je výstavní! (Y) Mě letos úplně spadla na jednu stranu a také nevím, čím to je.. Hold je to alchimie, ta vánočka, aby byla dokonalá ,-) Měkká asi je, i dobrá, peču podle p. Alenky, recept už tady byl vložen (Y) Ještě mě napadlo, já ji mám celou dobu pečení překrytou peč.papírem nebo alobalem. A nebo jak potom uchováváte? Nemá to také vliv? A co řidší těsto, ale já ho měla a pak mi zase spadla.. Tak taky nevím..

ODPOVĚDĚT
Jana K. (jones) ID 108447 (27.12.2013, 12:38)
Děkuji za chválu, Niki, hezká je, ale rodina by ráda i jedlou ,-) ,-) ,-) ,-) ,-) ,-) Ne, to si dělám srandu, chuťově je výborná, jen ta měkkost. Těsto bylo nádherně vláčné, super nakynulo. V troubě jsem ji letos vůbec alobalem nepřikryla. Po upečení jsem ji překryla utěrkou, nechala vychladnout a pak ještě zabalila do sáčku na koše. Možná jsem ji dlouho pekla.... *-) *-) *-)

ODPOVĚDĚT
Gabriela P. ((Gabriška)) ID 281317, mimibazar.cz/gabkapitelova (27.12.2013, 18:56)
Jani, já jsem tu vánočku dnes trošku probírala s babičkou...a ona zas říkala, že je to způsobem pečení...že v pekárně ji pečou v parních pecích, a tak proto je prý tak nadýchaná.Že se vlastně nepeče, jako my ji pečem v troubě bud na normál pečení, někdo na horkovzduchu..V pekárně taky dávají tuk- něco jako Heru...takže třeba je to fakt způsobem pečení...Mimochodem-ona ji taky měla takovou hutnou :-DSama zkusím v průběhu roku s tím olejem, co to udělá...ale taky bych chtěla mít krásnou a nadýchanou vánočku :-$ (H)

na původní příspěvek již bylo v tomto vláknu 5x odpovězeno
Gabriela P. ((Gabriška)) ID 281317, mimibazar.cz/gabkapitelova (27.12.2013, 11:48)
už došlo vlákno, tak odpovídám sem..Já jen dedukuju *-)Pravda, že jsem to nezkoušela.Ale když v kynutém děstě na opravdu nej koláče mám olej...jsou nadýchané, a dlouho vláčné..tak jsem si říkala, proč to nezkusit do té vánočky.. (H) Jinak nic si z toho nedělejte, mě taky vždycky sjede,nebo uhne :-| A to si myslím, že jsem už sakra pekařka a vánočku krásnou taky neumím ,-)

ODPOVĚDĚT
Jana K. (jones) ID 108447 (27.12.2013, 20:45)
Peču v horkovzdušné troubě a asi tam dám kastrůlek s vodou, abych měla tu páru. Chystám se na druhou vánočku, tak uvidíme. Od každé rady si vezmu něco a snad se dílo povede ,-) ,-) ,-) ,-) ,-)

na původní příspěvek již bylo v tomto vláknu 5x odpovězeno
Jana K. (jones) ID 108447 (27.12.2013, 12:34)
Určitě ten olej zkusím. Vánočku peču jen na Vánoce, ale teď to vypadá, že zkusím během roku několik variant a postupů a byl by v tom čert, aby z toho nevylezla jedna dokonalá :-D :-D :-D :-D :-D :-D

na původní příspěvek již bylo v tomto vláknu 5x odpovězeno
Jaroslava P. (jpencik) ID 360397 (26.12.2013, 19:53)
No jo, já ji zase mám jak peříčko, ale vyfotit ji a vystavit..... zkrátka mám ji vždy tuze nepěknou, podle té vaší. A to se snažím, pletu, sešpejlovávm....

ODPOVĚDĚT
Jana K. (jones) ID 108447 (27.12.2013, 18:33)
Jo, jo, ruce nás obou a můžeme se tím i živit (H) (H) (H) (H)
Hlavně ale, že vašim holkám chutnalo :-) Mazance mám také výstavní, ale zase nejsou nadýchané (6) (6) (6)

ODPOVĚDĚT
Jaroslava P. (jpencik) ID 360397 (27.12.2013, 20:00)
Tak až zkusíte novoroční vánočku, dejte vědět, jestli zabraly rady maminek. Jinak jak vám tu radily brambor do těsta, tak já bramboru dávám do chleba a poznat to je. Je dýl měkký.

na původní příspěvek již bylo v tomto vláknu 5x odpovězeno
Jana K. (jones) ID 108447 (26.12.2013, 20:12)
Tak to musíme péct příští rok spolu. Pro vás bude krásná, pro mě jako peříčko a budeme mít konečně jednu fakt dokonalou :-D :-D ,-) ,-) ,-)

ODPOVĚDĚT
Jaroslava P. (jpencik) ID 360397 (27.12.2013, 18:23)
:) No, už jsem o podobném postupu uvažovala při pečení dortu holkám. Babiččiny jsou krásné, al nechutnají jim. Ty moje jim šmakují, ale.... naposledy se mi mašinfíra vykláněl pomalu postupně z mašiny, až skoro vypadl, opatlané to bylo..... no, holky jásaly, ale cizím bych nabídnout nemohla. Ale dobré to bylo. Mám vždy problém s finální úpravou. Tak teď bude až velikonoční mazanec, ten by mohl "klapnout". :)

na původní příspěvek již bylo v tomto vláknu 5x odpovězeno
Jaroslava P. (jpencik) ID 360397 (26.12.2013, 13:40)
Můžu se zeptat, co to znamená "sražená" ?

ODPOVĚDĚT
Jana K. (jones) ID 108447 (26.12.2013, 13:59)
Jako, že když je nakynutá, třeba po dvou hodinách, zase těsto lehce srazíte a necháte kynout znova.

ODPOVĚDĚT
Jaroslava P. (jpencik) ID 360397 (26.12.2013, 19:44)
Jako že když "vylézá" z mísy, tak ji znovu promíchat. To dělám i vícekrát.Jo, ten čas kynutí delší nevaí, tím to nebude. Já občas zadělala na noc a pekla ráno.

ODPOVĚDĚT
Jana K. (jones) ID 108447 (26.12.2013, 20:10)
Také si myslím, že v tom problém není

ODPOVĚDĚT
Dominika V. (NikaV) ID 48057, mimibazar.cz/nikav (26.12.2013, 13:17)
Nikdy nenechávám kynout tak dlouho, těsto zadělávám v pekárně, tam kyne nějak kolem hodiny, pak ji upletu a nechám v teple kynout asi 40 minut. O nějakém srážení slyším poprvé. A je nadýchaná, jak má být, aspoň myslím. (F)

ODPOVĚDĚT
Kristina R. (Krůžička) ID 103532 (26.12.2013, 13:15)
Mě těsto na vánočku zadělá pekárna-takže to za 1,5h má hotové. Pak pletu a pak nechám hodinu až dvě kynout na plechu. Potom peču.

ODPOVĚDĚT
Radka H. (radkaaa) ID 95559 (26.12.2013, 13:01)
Dle mého zbytečně dlouho kynula, a sražení na to může mít také vliv.....

ODPOVĚDĚT