Domácí proteinové tyčinky Jídlo

Pokud jste někdy zabrousili do obchodu se sportovní výživou, posilovny, jiného sportoviště nebo do vybraných řetězců, určitě jste si všimli, že se v jejich nabídce vyskytují také proteinové tyčinky. Tyto malé, hutné a výživné snacky slibují doplnit příjem našich bílkovin zdravě a prakticky. Dobrý nápad, že ano? Teoreticky. První, co vás na nich pravděpodobně překvapí, je jejich cena. Ale to by se dalo překonat – pořád stojí méně než klasický oběd. Druhá zarážející věc je konzistence, ale ta třetí, nejzásadnější, je jejich složení. Jak se vyhnout nezdravým ingrediencím a jak si takovou pochoutku připravit doma?

Proteinová tyčinka je obecně trošku zavádějící pojem. Ano, obsahuje protein, ale to zdaleka není vše – dokonce to není ani to nejpodstatnější. Při podrobnějším zkoumání složení zjistíme, že většina nabízených proteinových tyčinek obsahuje převážně cukry ve formě oblíbeného glukózo-fruktózového sirupu, tedy rafinovaného jednoduchého cukru. Což by nemusel být takový problém v případě, kdy bychom ho už tak nekonzumovali víc než dost.

Další ze sporných ingrediencí jsou různé polevy – jogurtový, čokoládová, karobová apod. Tady se většinou nevyhneme ztuženému rostlinnému tuku, se kterým samozřejmě v tak malém množství naše tělo hravě poradí, ale... v rámci „zdravého stravování“, není to škoda?

Samotný protein je vhodné rozdělit na ten rostlinného a živočišného původu. Ty tam jsou doby, kdy si kulturisti sušili bílky, aby je mohli konzumovat v koncentrované podobě, dnes je nejběžněji užívaný syrovátkový protein. Tento je dobře vstřebatelný a pro tělo dobře zpracovatelný (i když se jistě liší jednotlivé druhy podle výrobců). Pro lidi s intolerancí k živočišným produktům (ať už fyzickou nebo psychickou) pak existuje vegetariánská varianta, protein sójový. Rostlinný protein je pro tělo zhruba o polovinu méně využitelný než ten živočišný – prostě není bílkovina, jako bílkovina. A proto je také mnohem méně „efektivní“, co se budování svalové hmoty týče. Mimo jiné je sójový protein také podstatně levnější... takže pro výrobu proteinových tyčinek mnohem častěji užívaný.

Domácí proteinové tyčinky

Z avizované zdravé potraviny se může vyklubat potravina, jejíž konzumací si zas až takovou službu neprokazujeme. Nic naplat, jak je psáno na všech potravinových doplňcích – „neslouží jako náhrada pestré stravy“. Co všechno vlastně tělo přes den potřebuje?  

  • Cukry
  • Tuky
  • Bílkoviny
  • Vlákninu
  • Esenciální kyseliny
  • Vitamíny
  • Minerály
  • Vodu

Všechno toto by mělo být součástí naší stravy každodenně. To jinak, než pestrou stravou nezajistíme, ale sem tam si potřebujeme trošku pomoct. Ne vždycky je čas/chuť na plnohodnotné jídlo, a tak sáhneme například po „proteinové tyčince“. Ta, za předpokladu, že bude mít vhodné složení, neslouží jako plnohodnotná náhrada jídla a jako zdroj bílkovin, ale rozhodně je lepší sníst ji, než zůstat o hladu. Jak zajistit, aby to, co jíme i jako „nouzovku“, mělo správný poměr živin? Vyrobíme si to sami! A není to nic těžkého, naopak – tady můžeme s klidem říct, že „za málo peněz, hodně muziky“.

Ingredience

Všech následujících ingrediencí potřebujeme půl kila.

  • Ovesné vločky (pro naše účely se tentokrát hodí více ty drcené – ať lépe nasají vlhkost a změknou)
  • Kvalitní med
  • Syrovátkový protein/sušené mléko
  • Arašídové/mandlové/slunečnicové/dýňové/lískooříškové máslo (podle preferované chuti, ve zdravých výživách najdeme už „másla“ snad ze všech myslitelných ořechů a semínek)

...ano, to je vše. Kromě vitamínů a minerálů, které ingredience obsahují (především med), doplňujeme vločky pro komplexní sacharidy a vlákninu, ořechové máslo pro zdravé a potřebné tuky a zbytek mluví sám za sebe. A můžete přidat cokoliv podle své vlastní chuti – ořechy, kokos, sušené ovoce, co vás jen napadne. Jen pozor, aby se kvůli nové příměsi nesnížila trvanlivost (např. čerstvé ovoce)!

Postup je jednoduchý, smíchejte všechno důkladně ve velké míse, vyložte hluboký pekáč potravinovou fólií a směs do něj přelijte. „Udusejte“, zabalte do fólie a nechte v lednici jeden den vychladnout a ztuhnout.

Poté rozkrájejte na 18 jednotlivých kousků, každý bude mít zhruba 110 g. Zevrubné nutriční hodnoty pro jeden kus pak jsou:

  • 600 kcal
  • 35 g bílkovin
  • 20 g tuku
  • 80 g cukrů (neděste se, je to kombinace polysacharidů a jednoduchých cukrů)

Toto není dietní potravina, je to náhrada jídla, pokud nestíháme, popřípadě pokud máme vysokou fyzickou zátěž (ideální například s sebou na hory, ke sportu). Živiny jsou vyvážené, víme o všech ingrediencích a záleží jen na nás, jak kvalitní je vybereme.

Publikováno



ČLÁNKY MOHOU KOMENTOVAT POUZE REGISTROVANÍ UŽIVATELÉ
Registraci provedete ZDE
© 2004-2017 Affectio s.r.o. | Reklama | Podmínky serveru | Ceník členství | Návod pro inzerci | Desatero | Ochrana kupujících | Dobrý prodejce | Černá listina | Kontakt | Facebook