I zdravých věcí může být moc Zdraví

Všichni víme, že když sníme dvě tabulky čokolády, naše tělo nám nepoděkuje. Ale existují i potraviny, které obecně pokládáme za zdravé, a tak se jich nezdráháme jíst vlastně neomezené množství. Což se mám ovšem může vrátit jako bumerang. Protože ne všechno, co je zdravé, je zdravé v jakémkoliv množství. Zvlášť, pokud máme náběh na některé zdravotní deficity. Na co bychom si měli dát pozor? Jak nám můžou ublížit rajčata nebo tuňák v plechovce?

Pomeranče a rajčata

Obojí je skvělé, jak chuťově, tak nutričně. Ale že „všeho moc škodí“ u nich platí dvojnásob. Obojí je velmi kyselé a obsahem kyselin dráždí žaludek, což často vede k tzv. gastroezofageálnímu reflexu, tedy stavu, kdy se žaludeční šťávy dostávají do jícnu, dráždí jeho sliznici a způsobují podobný pocit, jaký je u pálení žáhy (což je jeden z projevů). Pokud už máte příznaky této choroby, měli byste se konkrétně těmto potravinám vyhýbat. Pro zdravé jedince by maximální porce neměla přesahovat jeden kus od každého denně (pro jistotu).

Tuňák v konzervě

Kdo si zvyknul na konzumaci tuňáka, asi zná všechny jeho přednosti. Ne jenom chuťové, ale zejména ty praktické. Do salátu, do těstovin, se zeleninou, vejcem… všechno připravené do pár minut. A to nemluvíme o výživové hodnotě. Jenomže – tuňák je ryba, která bývá nejčastěji ze všech kontaminována mědí. Prvkem, který při vyšším příjmu může v těle způsobovat různé neplechy – poruchy zraku, svalovou slabost, nedostatečnou koordinaci atd. I když je to hodně, určitě jsou mezi námi takoví, kteří konzumují více než tři až pět plechovek tuňáka týdně. A to by měl být doopravdy strop.

Voda

Určitě jste slyšeli o tajemné otravě vodou. Není to tak úplně správně řečeno, voda nás neotráví, jenom naředí naše vnitřní (plazmu) prostředí tak, že v našem těle extrémně poklesne hladina sodíku a jiných minerálů, což může vést k návalu tekutin do buněk a jejich poškozování. Stejně tak dochází k otoku mozku, což může vést i ke smrti. Ale zas takový strach mít nemusíme. Sice není úplně přesně známo, kolik vody musíme vypít, ale rozhodně to jsou násobky našeho běžného pitného režimu. K ohroženým skupinám ale patří lidé s mentální anorexií, kteří mají rozhodně k ředění už tak nedostatečně vyživeného vnitřního prostředí mnohem blíže (navíc vodou často suplují potravu).

Sója

Zbystřit by měli všichni milovníci tofu. Sója sice umí hlídat hladinu cholesterolu a krevní tlak, ale zároveň také znesnadňuje tělu vstřebávat železo. A tak zvyšuje potenciál jeho deficitu, čili její konzumace může vést až k anémii. Sója také obsahuje poměrně značné množství fytoestrogenů, jejichž dlouhodobá konzumace taky tělu zrovna neprospívá. Dále může sója potlačovat funkci štítné žlázy, omezovat vstřebávání některých živit (především minerálů) a problémem bývá často taky velká genetická a průmyslová úprava sóji.

Špenát

Tyto variabilní, chutné a zdravé lístky jsou vlastně ztělesněním zdraví – jsou zdrojem bílkovin, vlákniny, různých minerálů a vitamínů. Obsahuje také lutein, karotenoid, který nám pomáhá v prevenci slábnutí zraku v důsledku stárnutí organismu (okulární degenerace). Jenomže – špenát (společně s listy rebarbory) je také zdrojem oxalátu, neboli šťavelanu/oxalátu vápenatého. Ten může způsobovat žaludeční potíže, poškození jater a ledvin, vznik ledvinových kamenů. Proto by se této zelenině měli lidé se zmiňovanými diagnózami vyhýbat, rozhodně konzumaci většího množství.

Živočišný protein

Ten bez diskuze potřebujeme. Lze ho sice do jisté míry nahradit proteinem rostlinným, ale živočišný je pro náš metabolizmus nejpřirozeněji zpracovatelný. Ovšem i tady platí, že všeho moc škodí. Zpozornět by měli hlavně ti, kteří se snaží o nabírání svalové hmoty. Většinou je taková snaha nedílně provázena zvýšením příjmu bílkovin (bez kterých se budování svalů neobejde). Takový zvýšený příjem je ale náporem především na ledviny a nutně musí být podpořen dostatečným pitným režimem. Přemíra bílkovin vede například k nemoci zvané dna, která byla dříve výsadou bohatých – kteří se stravovali převážně masem. Jde o usazování kyseliny močové v kloubech, což je onemocnění velmi nepříjemné a bolestivé. A co začíná bolet většinou nejdříve? Palce u nohou. Doopravdy.                

 

Publikováno



ČLÁNKY MOHOU KOMENTOVAT POUZE REGISTROVANÍ UŽIVATELÉ
Registraci provedete ZDE
© 2004-2017 Affectio s.r.o. | Reklama | Podmínky serveru | Ceník členství | Návod pro inzerci | Desatero | Ochrana kupujících | Dobrý prodejce | Černá listina | Kontakt | Facebook