Zobrazit přihlášovací formulář

Pravá nebo levá? Tak kterou rukou píšeš?

Pravá nebo levá? Tak kterou rukou píšeš?

Pravá nebo levá? Už několikrát jsem ti říkala, abys tu tužku nepřehazoval z ruky do ruky!

Podle převahy užívaného orgánu rozlišujeme leváctví, praváctví nebo ambidextrii (tj. nevyhraněnou lateralitu), kdy dítě používá v průběhu rozličných aktivit obě ruce. Lateralita se výrazně vyhraňuje kolem 4. roku a utváří se až do nástupu do školy. Lateralita je odrazem stranové nesouměrnosti mozku. Dítě začně upřednostňovat jeden z párových orgánů tj. ruku, nohu, oko, ucho.  Vykonává určité činnosti raději a lépe jednou rukou. Výrazně se preference ruky projeví  při složitějších a motoricky náročnějších činnostech. Např. při stavění vysokého komínku z drobných kostek, zapínání malých knoflíků, vytváření obrázku ze zažehlovacích korálků.

Máte prvňáčka, který ruce při činnostech hodně střídá a u psaní pořád není jasné, kterou rukou bude psát? Toto je složitá oblast a s nevyhraněnou lateralitou mohou mít na začátku školní docházky obtíže nejen ve psaní. V těchto případech je vhodné udělat zkoušku laterality v pedagogické poradně a využít podpůrné prvky při domácí přípravě i ve škole. Na základě výsledků zkoušky se určí, kterou rukou dítě bude psát. Tím se zvolená ruka více vytrénuje a psaní nebude takový problém.

A jaké drobnosti pomohou prvňáčkům s nevyhraněnou lateralitou ? Co se mi osvědčilo?

  • V sešitech a písankách barevně vyznačit levou část stránky, aby se dítě snáze zorientovalo a vědělo, kde začít psát
  • U pracovních sešitů a obalených učebnic označit samolepkami pravý dolní roh
  • Na pásek hodinek i na psací náčiní nalepit barevní puntík a tím dítěti „říci“, která ruka píše
  • Při herní činnostech často používat tužku, fix a vést dítě k tomu, aby je uchopilo hned do ruky, která byla zvolená pro psaní. Je to záměrné učení pro zautomatizování úchopu psacího náčiní.

 

Jak je na tom Vaše dítko? Máte dotaz? Ptejte se.....

3.7
Publikováno , přečteno 4258x

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku

Ehnes 8. 11. 2015, 10:55
možná, kdyby tyhle testy byly i za mého dětství, ušetřilo by mi to nějakou tu slzičku ,-) píšu pravou, ale hrábě, motyku ... držím jako levák, což na dědině, ještě s polem v kopci je naprosto nekompatibilní se zbytkem rodiny 8o|
Mi grafo 8. 11. 2015, 11:02
@ Moje maminka je přeučený levák. Vím, že dříve to bylo určité stigma a slzičky k tomu. Doba přinesla i to, že se nemusíme cítit méněcenně. Na odžité dětství s traumatem to však už vliv nemá .... krásný den
sieta 7. 11. 2015, 18:33
Naše předškolačka má tužku vždy v pravé, ale třeba balónkem háže vždy levou rukou
Mi grafo 8. 11. 2015, 8:43
@ Ve většině případů se praváctví ani leváctví nevyskytuje tzv. na 100%. Já to mám naopak, píšu levou a hážu pravou (... i když ne daleko :)). Moje maminka říkala, že jsem na házení "talent" a moje dcera to má obdobně.
mikitka5 7. 11. 2015, 13:50
A co když ani v poradně to nevyjde jednoznačně a vyjde při jednom testování levá ruka - pravé oko, a při dalším testování po čase pravá ruka - levé oko? :^) ,-) Syn je předškolák, tužku přehazuje v ruce cca po půl minutě, na přesnost staví kostky jednou pravou, jednou levou... Ve SPC se přiklonili spíše ke kreslení a psaní levou rukou, ovšem já doma vidím, že to, co při přehazování tužky vyčmárá, je přesnější naopak v pravé ruce, takže co dál? Na kterou ho směrovat?
Mi grafo 7. 11. 2015, 15:27
@ Děti, které mají vedoucí pravou ruku (lépe s ní dělají manuální činnosti, psací náčiní také berou do pravé) a vedoucí oko (při dívání do kukátka) je levé, tak mají tzv. zkříženou lateralitu. To je dané a nelze to přeučit. Stejně tak se může křížit s rukou např. používání nohy či ucha. Tyto párovné orgány se v diagnostice laterality také zohledňují. Já často vycházím nejen z diagnostiky, kterou udělám u nás, ale i z pozorování rodičů, které se odehrává při aktivitách doma, kdy se většinou domlouváme, aby si jednotlivé činnosti zapisovaly a k tomu napsali používanou ruku. Aby to nebylo jen na základě "dojmu". Vyšetření, které v poradně trvá 30 - 60 min je rozhodující z hlediska "norem", které se stanovují při využití diagnostických metod. Také se dělají srovnávací testy, kde se provedení určitého kresebného prvku (dítě kreslí pravou i levou rukou jeden prvek) posuzuje z hlediska kvality provedení. I když je Váš syn předškolák, tak bych v takové situaci vyčkala a "násilně" bych ho nesměrovala ke kreslení jednou rukou. Také by mne zajímalo, jestli drží tužku správně oběma rukama. Jestli tlak na psací náčiní je stejný u obou rukou a zda posunuje plynule ruku při psaní. Je tam hodně hledisek, která mohou rozhodnout o přiklonění se k ruce, kterou bude psát. To ovšem na "dálku" nemohu posoudit.
mikitka5 7. 11. 2015, 17:59
@Mi grafo Mně přijde ale zajímavé (divné?), že jednou ta zkřížená lateralita vyjde tak, a jednou onak...? Dvě různé vyšetření a při každém to vyšlo úplně jinak. Je ovšem pravda, že ty srovnávací testy, kdy by kreslil pravou i levou rukou jeden prvek, mu nedělali. Tužku správně nedrží ani jednou rukou a tlak na psací náčiní má špatný oběma. Nemá to jednoduché... zatím pořád vyčkáváme, co se z toho vyvrbí (C) (F)
Mi grafo 7. 11. 2015, 20:00
@mikitka5 Tak to opravdu chápu Váš údiv, když jsou dvě vyšetření tak odlišná. Testy kreslení jednoho prvku si dělám sama. Není to certifikovaná metoda, ale během praxe jsem potřebovala další prostředky, jak rozšířit diagnostiku u dětí, které nejsou vyhraněné a tento způsob se mi osvědčil. Vidím, že to Váš syn opravdu nemá lehké. Možná bych přemýšlela o tom, kterou rukou by se "rychleji" naučil správně držet tužku a plynule s ní kreslit bez velkého přítlaku. Hodně bych dbala na to, aby měl ruce uvolněné a dokázal zvolna posunovat ruku bez tlaku. To je potom v první třídě problém. Aby ho nebolela ruka. Např. kreslit prstem do hrubé mouky na plechu, udělat bohatou pěnu a kreslit po vaně, před vánoci se zapojit do pečení a zlehka válet, vykrajovat atd. Vše, co doma děláte, tak ho zapojit, aby si rozvíjel jemnou motoriku, úchopy, tlak, když dělá různé činnosti (umývat koupelnu, ždímat hadry, umývat nádobí a utírat nádobí ...). Možná to bude příležitost jak mít v domácnosti "pomocníčka", tedy pokud už není ... Mějte se krásně a držím palce.
Lucka2578 7. 11. 2015, 8:55
Naše dcera to měla přesně tak, jak píšete. Střídala ruce, něco dělala pravou, něco levou. Manžel chtěl, ať dělá vše pravou. Mně to přišlo strašně nucené, navíc měla jít do první třídy.Proto jsem s ní zašla do pedagogicko-psychologické poradny, kde jí určili, že je manuální pravák a psací levák. (Y) Ve škole jsme paní učitelce dali zprávu z poradny, ať ji nenutí něco dělat opačně. Bylo nám řečeno, že když se násilím předělávají leváci na praváky, tak to má vliv na mozkovou hemysféru a dítě může začít koktat. Pokud dítě nemá vyhraněnou ruku, zajděte do poradny a tam Vám poradí |:o)
Mi grafo 7. 11. 2015, 15:32
@ Souhlasím s Vámi s tím, že přeučování je dávno překonaná záležitost a doufám, že tuto informaci mají všichni pedagogové nejen ve škole, ale také v MŠ. Mozek je složitý organismus, který vše řídí. I preferenci jendnoho z orgánů. Já jsem levák a v období, kdy jsem nastupovala do 1. třídy ještě přetrvávala snaha přeučovat leváky na praváky. Naštěstí se ukázalo, že to u mne "nemá cenu" a všichni to přijali jako fakt a tak si leváctví užívám. Nejsem 100% levák a tak to u většiny lidí bývá. Některé činnosti dělám pravou rukou a to je zapotřebí nechat na rozhodnutí toho dítka.

Kategorie