Zobrazit přihlášovací formulář

První obnovený Večer po lampou - 4.10.2015 od 21.00

První obnovený Večer po lampou - 4.10.2015 od 21.00

Ráda bych obnovila tradici Večerů pod lampou, kdy jsme pro ten daný den zapomněly na televizi, manželské povinnosti a v určený čas jsme si přišly popovídat na předem dané téma. S tím, jak se MMB rozrůstalo, narůstala i diskuze, stávala se nepřehlednější, mnohdy se do diskuze navazovala vlákna která s daným tématem nesouvisela a tak “lampovečery“ skončily. Chci to zkusit tady na blogu, kde bychom diskutovaly přímo v komentářích, bez odbočování k jiným tématům a zároveň by tu rovnou zůstaly veškeré informace uložené, bez toho abych musela odpovědi kopírovat a vkládat je do návodů, jako to bylo před tím. Takže začínáme v neděli v devět.

 

Téma pro tento večer je velmi aktuální. Se začátkem školního roku se začínají množit požadavky učitelů na povinnou četbu, vedení čtenářského deníku a s tím i povzdechy rodičů. Od nářku typu – „to nezvládne přečíst – 200 stran každý měsíc a samý Jirásek“ až po skučení : „oni číst vůbec nemusí a já ho nedonutím“. Ano, přeháním, ale ne zase tak moc. S tím souvisí i dotazy jak vůbec dítě rozečíst, aby pro něj čtení nebylo trestem nejvyšším, ale alespoň snesitelné, když už ne láska na celý život. Přijďte si o tom popovídat, porovnat čtenářské deníky, zavzpomínat třeba i na Vaši povinnou četbu a přidat tipy, jak se povedlo rozečíst Vaše děti.

Uvidíme, kam nás dnešní večer v diskuzi  zavane. Zatím tu mám pár fotek čtenářských deníků se svolením jejich autorů :o)

 

  

Ivka - prima víceletého gymnázia

Ivka

5.0
Publikováno , přečteno 7098x

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku

ošla 24. 10. 2015, 12:49
Jeden povzdech pro změnu z pozice učitelky - šestá třída, děti si měly do čtenářského deníku zapsat knížku, kterou přečetly přes prázdniny, jakoukoli, žádná povinná, doporučená ... jedna dívenka tam má Máj. Tak jsem se ptala, proč si to proboha vybrala, jestli ji to bavilo ... prý absolutně nebavilo, ale maminka jí zakázala zapsat tam tu "její" knížku a donutila ji přečíst Máj a zapsat Máj ,-)
Brůs 5. 10. 2015, 7:49
Miluju pismenka. Kdyz je nejhur, zabavi me i telefonni seznam. Kluk, ten prvni, je jako ja. Nemusi jist, ale musi cist. Mladsi od mala cte podle nalady. Mesic stale a pak pul toku nevezme knihu do ruky. Holka, to je jinej matros. Dys poruchy,tudiz ji to nejde a tudiz ji to nebavi. Ale lepsi se. Nelamu nad ni hul. Co se tyce aufioknih, posloucham v aute. Miluju, kdyz to mluvi robot. To jsou nekdy takove skvosty, ze smichy placam hlavou o volant.
macekd 4. 10. 2015, 22:27
Hezký večer všem, jsem jen na skok, protože mám nejhorší nemoc ze všech a jsem totálně grogy... U nás já i manžel čteme hodně, manžel sci-fi a fantasy, já přečtu i obal od toaleťáku.... Čtu od dětství, ráda a hodně. Verunce jsem četla od malinka, moc ráda příběhy poslouhá. Do školy šla už s tím, že jednoduché věty přečetla, nikdo ji to neučil. Tak jsem doufala, že bude nadšeným čtenářem. Od první do třetí třídy po nich čtenářský deník paní učitelka nechtěla, jen když přečetly knihu, domesly ji do školy a povídaly si o ní. eměli dáno kolik a jak často. Teď od čtvrté mají novou třídní, zatím nevyžaduje čtenářský deník, ale už měly představit knihu, kterou četly o prázdninách. Bohužel, i přesto že nás doma vidí s knihou neustále ( mě i s několika) sama si knihu vezme málokdy. A to spíš vyloženě dětské a pokud možno o kočkách. Čte hezky, ale ne dobrovolně. Takže i když ve škole nemají povinnou četbu a deník, už od první třídy si téměř denně sedneme a alespoň půl hodiny se čtení věnujeme. Teď četla Pottera třetí díl, já 5 stran, ona 2. Prostě jí to neodpustím a konečně to vypadá, že se chytá. Ono dnes děti mají narozdíl od naší generace prostě daleko víc možností, čím se zabavit, než vzít do ruky knížku. Ale snažíme se (Y) Dokonce teď jsem ji přistihla, jak dobrovolně listuje čtečkou, tak snad ji ke knížkám dokopu ,-)
Brambram 4. 10. 2015, 22:39
@ jj stejná zkušenost - nemusí jim čtení vadit,ale prostě není první volbou, volí pasivnější zábavu, která není na mozek tak náročná. Jsem mrcha, čtení se prostě musí dostat alespoň na druhé místo, takže nepovolím a musí. A začíná se to vyplácet, konečně po těch letech. ,-)
kakunka 4. 10. 2015, 22:14
Jen chci poznamenat, co už jsem párkrát psala v diskusi: holky, nezapomínejte na AUDIOKNIHY. Co je prvním předpokladem ke čtení? No rozhodně láska k PŘÍBĚHU - dítě musí milovat příběh, milovat to napětí, to očekávání, co bude, tu fantazii, co sama od sebe vzniká v hlavě, takové to "ztratit se v jiné realitě". A přesně to krásně nabízejí audioknihy (L) Naši kluci poslouchali asitak od tří let - nejprve pohádky, pak krátké příběhy jako Mach a Šebestová nebo Děti z Bullerbynu, pak už i delší knížky jako Harry Potter nebo třeba Hrdý Budžes, dneska (12 let) už poslouchají takové pálky, jako čtyři díly Eragona po 800 stranách nebo komplet Pána prstenů. Audioknihy u nás jedou v podstatě nepřetržitě...a pro ty děti, které prostě NEČTOU - nezažerou se do toho (viz Pavlínka anilvap) je to i jisté řešení - audiokniha se dá považovat za ekvivalent papírové, ve většině věcí (F) (F)
Zrušený účet (upraveno) 5. 10. 2015, 23:11
@ Kaku, já nad tím, co píšeš dnes přemýšlela a nemůžu ti člověče, nějak souhlasit s tím, že audioknihy jsou adekvátní náhrada knih tištěných. Rodiče by se měli snažit, aby dítě četlo, neměli by rezignovat. Mě nějak ta rovnice, když nečtou, tak ať aspoň poslouchají nesedí. Kde je porozumění psanému textu? Nebudou pak schopni ani odepsat smysluplně a podle pokynů na email, když nebudou číst. Budou zvyklí, že jim to někdo řekne, přečte. Druhá věc je ta, že to čtení je taky určitá interpretace. Tohle je pravda trochu zapeklitější věc. Je to jako s hudbou. Člověk, který umí číst dobře noty ty tóny taky slyší. Když je pak slyší v reálu, tak to může být jiné, než jeho představa. Stačí dát jinam intonaci, důraz a najednou vyplouvají jiné výrazy, něco jiného je najednou v textu důležité. Je to hodně o dramaturgii té nahrávky. V tomhle je to stejné u muziky i čtení audioknih. Já bych tedy na to, že když nečte, tak to budeme řešit audioknihou prostě jen tak nepřistoupila. Jako podporu čtení jo, jako něco, co má ukázat příběh, podpořit k vlastní aktivitě nebo ji doplnit, ale jen tak mávnout rukou, že když poslouchá, tak nemusí číst, to ne. je to spíš svébytný herecký žánr, podobně jako se liší dabing od televizního nebo divadelního herectví. Takže zase spíš jiná forma uměleckého projevu. Vždyť audioknihy mají například také svá ocenění a nějaký důvod to bude mít. Podobně jako existují různé filmové a literární ceny, existují i oceněné rozhlasové hry a čtení knih. Ten rozdíl je tam celkem zjevný. Na závěr snad jen , že bych byla opatrná s povinnou četbou a audioknihami, a také, že je mi jasné, že jsi to zřejmě myslela právě jako tu podporu, jako pomoc nečtenářům, jen tak nějak vnímám, že i takhle opačný názor je třeba napsat.
anilvap2 5. 10. 2015, 20:56
@ Já vidím přínos čtení samotného i v tom, že potom při psaném projevu pomáhá s gramatikou. Prostě si to mozek zapamatuje, jaké i nebo y tam patří. ´Terez, ještě jak jsme včera probírali to nepochopení čteného textu. Zatím jsem se dívala jen přes net, ale nemáš třeba tip na nějaké vhodné cvičební sešity? Přeci jen je mu už 10, tak aby to nebylo moc infantilní. Dnes jsem přinesla z knihovny novou knížku na čtení, je česká, tudíž by neměly dělat problémy cizí vlastní jména, dle anotace by měla být spíš vtipná. A po přečtení jedné kapitoly ho nechám, aby mi to převyprávěl. Bude to tak správně?
Zrušený účet 5. 10. 2015, 23:15
@anilvap2 Tak nedalo mi to, přece jen jsem listy našla: http://skolaci.com/beranek/22924 http://skolaci.com/liska-3/22922
Zrušený účet 5. 10. 2015, 23:09
@anilvap2 Pavli, já v tomhle nejsem odborník, to bych si netroufla vůbec radit s těmi sešity. Bohužel fakt nevím, jen vím, že třeba albatros má k některým knihám takové čtenářské listy, které si můžeš vypracovat. Ale to jsou knihy pro mrňata, to by ho nebavilo už tím tuplem. V jeho případě bych asi jen tak zatím zapojila selský rozum a ptala se. Ptej se ho o čem si četl. Co se mu líbilo, co nelíbilo. Jestli by sáhl po podobné knížce a proč, když se lehce rozpovídá a řekne třeba: "Nó, bylo to o dětech..." Tak ty reaguj a zeptej se a to jich bylo víc těch dětí? Ptej se podrobněji na to, co dělaly, na věc z děje, na místa a podobně. Měla by jsi ale tu knihu znát, ať si můžeš kontrolovat, zda odpovídá dobře. Jinak mu moc nepomůžeš. Taky se můžeš zeptat, jestli by si vybral podobnou knihu, jestli třeba nemají v češtině něco podobného ke čtení nebo neměli a tak možná přijdeš na další knihy, co by ho bavily. U mrněte bych ti asi poradila více, v tom aktuálně ležím, snad ještě někdo jiný pomůže a bude vědět i listy.
pitrýsek 5. 10. 2015, 7:25
@ jj věřím, že audiokniha je pořád super varianta. U nás se to moc nechytlo .. možná proto, že já špatně slyším, tak cokoliv mluveného bez titulků je mimo. A Ivce jsem na poslouchání knížky podsouvala. A víš co mi k tomu řekla? .. že jako fajn (poslouchala Eragona) .. ale když si čte sama, tak si mění hlasy ,-) ,-) ... a to je lepší.
anilvap2 4. 10. 2015, 22:34
@ jj, kaku, je to tak. U nás prostě víc letí to poslouchání než čtení. A některé audioknihy jsou opravdu pěkně namluvené, vtipně, že to té knize hodně pomůže. Já občas také poslouchám audioknihy. Vybírám si i podle toho, kdo ji namluvil. Takže jednu dobu jsem pořád poslouchala, pohádku Krása nesmírná, protože ji namluvil Adamíra. A miluju Malého prince namluveného Viktorem Presissem. A to jsem knihu ani nedočetla, moc mě nebavila.
petrulka 4. 10. 2015, 21:58
Ja jen par slov, zlobi me tablet. Jako absolutni milovnik knih jsem se snazila ke cteni privest obe moje deti tim, ze jsme travili spoustu casu nejdriv listovanim leporely, nasledne predcitanim - v pozdejsim veku kazdemu hodinu, to je dve hodiny kazdy den. Roky jsem vecer v televizi nevidela film, o nejakem vecernim manzelskem popovidani nemohlo byt ani reci. Precetli jsme takto stovky knih a deti to milovaly. V knihovne uz nas pani knihovnice mela za narocnejsi ctenare a mela pro nas prichystane knihy,mo kterych si myslela, ze by nas mohly zaujmout. Nicmene , jak cas sel, deti uz predcitat nechtely a nejak se postupne samy od knih odpoutaly. Dcera jeste jakztakz, jednak povinnou cetbu, u ktere je nasledne prekvapena, jak je zabavna. Z vlastni iniciativy minimum. Syn vubec ne, cte jen na pozadani a pak ho to i bavi, ale sam od sebe nezacne. Ja pribehy zila, utikala jsem diky nim z ne moc vlidne reality. Mozna ony tu potrebu nemaji a nebo jsou skutecne plni genu manzelovy rodiny, kde je vicemene slovo kniha slovem sprostym a cteni naprostou ztratou casu.
Amysa 4. 10. 2015, 21:39
Hezký večer přeji, mám dvě děti a každé se při mém úplně stejném přístupu povedlo čtenářsky naprosto jinak... Starší junior s nástupem do první třídy znal písmenka, ale nečetl a se čtením spíš zápasil a od toho se odvíjela i jeho absolutní nechuť ke čtení, která trvá vlastně doposud. Letos bude maturovat a jsem hodně zvědavá, jak tu četbu dožene... Přitom čte hezky a dobře, ale knížka pro něj vůbec není důležitou součástí života, tak jak to má vlastně téměř většina naší rozvětvené rodiny... Čtenářský deník si vedl od první třídy, ale bylo to pouze kreslenou formou na takové kartičky, na kterou stačilo napsat jen název a nakreslit obrázek... paní učitelka jim pak kartičky svázala a nazvala je "Moje první knížka" a myslím, že jí máme doma ještě někde i schovanou... Později už vedl deník klasicky a vždycky to bylo spíš utrpení a dohánění na poslední chvíli... Dcera je nyní ve druhé třídě a do školy nastupovala už s tím, že umí číst... Naučila se to zcela sama, bez mé asistence a dělá mi velikou radost, že se nám alespoň jeden nadšený čtenář podařil ,-)Dokazuje to nejen počtem přečtených knížek ( cca 20 knížek ), kdy jen od letních prázdnin jich má asi 10 a nejsou to žádné krátké, běžně mají kolem 100 stran. Její poslední přečtená knížka je Luisa a Lotka, která se jí moc líbila a samotnou mě překvapilo, že je zařazena jako doporučená četba až pro 4. třídu. Budu doufat, že jí nadšení vydrží a slibuju, že jí budu odpouštět i takové chvíle, jako byla ta dnešní, kdy mi odmítla vyhovět a předat vzkaz manželovi, že už je hotový oběd... Co asi dělala? Ano, četla ,-) Co se týče čtenářského deníku a vůbec čtení ve škole, tak už od první třídy mají tzv. čtenářské dílny, kdy si děti 1 x týdně do školy přinesou knížku
Amysa 4. 10. 2015, 21:48
@ a tu si při hodině čtou. Jakmile knížku dočtou, vyplní si na A4 papír čtenářský záznam ( název knížky, autora, co se na knížce líbilo + obrázek ) a dceru to opět velmi baví, protože kromě čtení i velmi ráda kreslí (F) Ve škole mají již druhým rokem soutěž o nejvíce přečtených knížek, tzv. čtenářskou ligu, ale tam je to trošku sporné, protože řada dětí čte spíše na kvantitu, než na kvalitu... Čtou co nejvíce nejkratších knížek a tam si myslím, že trošku smysl této soutěže uniká a děti, které mohou být pomalejšími čtenáři, tak tato soutěž spíše odradí a zklame... My jsme si to s dcerou už vysvětlily a není nešťastná, že nevyhraje, prostě čte, co chce, baví jí to a užívá si to... A není nic hezčího, než když mi o knížkách vypráví a nebo když mi řekne : "Mami, já když čtu, tak mám pocit, jako kdybych v tom příběhu úplně byla" (Y) Doufám, že jí to vydrží a už teď mám pár tipů, co dostane na vánoce (Y)
Nadys 5. 10. 2015, 15:24
@Amysa (Y) tak to je krásné Ali (flower)
anilvap2 4. 10. 2015, 21:51
@Amysa Ahoj, Ali, tak to je paráda. (F) Ale stejně mi nikdo nevymluví, že je to pohlavím. Prostě holky baví víc číst a kluci zase např. víc hrají hry na PC. A mezi nimi jsou výjimky, které potvrzují pravidlo.
Hanka_Bohmova 4. 10. 2015, 22:50
@anilvap2 Mám okolo sebe podobné zkušenosti, tak jsem opravdu zvědavá, jak to bude u nás. Tom se právě dostává do období zájmu o písmena, pár jich umí (T, O a M... překvapivě :o))), všude kolem sebe je hledá, včera si při listování atlasem ptactva ,-) už všímal i vizuální podobnosti slov. Tak bych řekla, že má náběh a že začnem s písmenkama. Má to horší, že je mnohem divočejší než Terka. A lepší v tom, že ho Terka jako starší ségra strašně "táhne". Uvidíme, jaká bude výslednice.
Zrušený účet 4. 10. 2015, 21:46
@ Alenko, to je fakt zajímavé. Stejný přístup a takhle rozdílný výsledek. Ale neboj maturitu dá. Jako ta paní jak tu psala, že nemá čas na čtení a za poslední roky přečetla jen 50 odstínů... Dnes jsme asi dvacetkrát četla leporelo "Štástně dojeď dlouhý vláčku" a vůbec mi to nevadilo. I ten mladší kousek zatím bere knížky jako důležitou součást života, tak snad...
Amysa 4. 10. 2015, 21:53
@ Evi ahoj, děkuji, ještě jsem kousek dopsala, jsem moc ukecaná a opět jsem se nevešla :-D Já neházím flintu do žita, je to hlavně na něm, ví to moc dobře a třeba se nám ještě na "stará kolena" a s návratem rozumu, rozečte ,-)
drulsa 4. 10. 2015, 21:38
Ahoj holky, nejdříve musím pochválit Ivku, protože takový zápisky do čtenářskýho deníku to je radost pohledět. Já jako dítě čtenářské deníky milovala, a to doslova. Psala jsem si tam všechny knížky, který jsem přečetla, měla jsem to vyvedený barevně a s obrázkama a hlavně měla jsem toho strašně moc, protože jsem furt četla, stejně jako moje ségra a moji rodiče. Teď mám desetiletá dvojčata, jsou v páté třídě a zatímco Anika čtení miluje a čte opravdu hodně a poměrně náročné knihy, tak Beník má čtení za trest. Do školy čtenářský deník nemají, nemají ani stanovenou povinnou četbu. Jediné, co musí je alespoň jedenkrát za pololetí udělat referát z knihy, kterou přečetly. Takže zatímco Anika by měla nejraději referát každý měsíc, Beníkovi musím vybrat knihu, musím ho nutit do čtení (což se neobejde bez slz), aby alespoň tu jednu knihu přečetl. A je mi prd platný, že všichni doma čteme, že já jsem jim četla každý večer až do loňska a že Beník si vyhledává v encyklopediích to, co ho zajímá, ale celistvý příběh přečíst je pro něj prostě utrpení. Ano, občas ho nějaká kniha nadchla tak, že ji přečetl za dva dny, ale to samozřejmě neznamenalo nic převratného, po další knize zase sáhl až když jsem ho začala nahánět. Nevím ani, zda by bylo lepší, kdyby jim učitelka povinnou četbu dala, myslím však, že bych se z něj doma akorát zbláznila..
pitrýsek 4. 10. 2015, 21:42
@ Ivu ahoj. .. tak to je pecka tahle rozdílnost. Ivka nesnáší encyklopedie .. nic co je roztahaný text, potřebuje to mít košaté ,-) Knížka pod 200 stran je jednohubka. A osobně třeba nesnáším číst povídky. Také mi vadí, že když už se s někým seznámím, tak je utrum.
1romca11 4. 10. 2015, 21:34
Tak pokud mohu, přispěji svým názorem. Pro moji maličkost jsou knihy jedním ze středobodů života - vážně si neumím život bez knížek (v poslední době spíše bez čtečky ,-) představit. Oba syny jsem vychovávala stejně, od mala čtení před spaním, povídání o knížkách, příbězích atd. Starší syn je stejný jako já - pokud nemá aspoň 5 knih pod stromečkem, nejsou to Vánoce :-), knihy potřebuje k životu - nyní je už dospělý, 22 roků, ale stále vášnivý čtenář. Mladšího - 16 let - ke knihám nedotáhnu kdybych se zbláznila a upřímně, mám obavy jak zvládne povinných 20 knih k maturitě. Na ZŠ po něm povinnou četbu nevyžadovali, stačil jeden referát za pololetí. Je počítačový maniak, studuje IT školu, hraje od mala závodně fotbal a florbal takže zájmy má ale ke knížkám ho nedotáhnu a moc mě to mrzí. Dá se to ještě nějak změnit?
Brambram 4. 10. 2015, 21:45
@ Romi, to je těžká otázka. Upřímně věřím, že by mělo jít rozečíst každé dítě. Ale je faktem, že u některých by to byla tak obrovská práce ze strany matky, že ne každá matka na to má dost sil. Můžu popsat jen své zkušenosti. Obě děti jsou vedené stejně, ba bych řekla že se starší dcerou jsem se "mazala" vždycky víc. U syna už to bylo sestrou vyzkoušené, tak jsem s ním až tak moc nepracovala a šlo to ráz na ráz. Obě děti mají ve finále diagnostikovanou dys. Gábina má mírnější dyslexii v zátěži i dysgrafii. Marek má středně těžké projevy dysgrafie. Takže ani jeden nejsou bez problémů. Gábina číst nechtěla. Ráda poslouchala, miluje příběhy, obzvláště fantasy. Do školy šla jako nečtenář, byť písmenka poznala, dokázala se podepsat. Čtení u ní nikdy nebylo dobrovolnou volbou, že by si knížku vzala jako vyplnění volného času, to nikdy. Vždy měla jakoukoliv jinou zábavu i kdyby měla koukat do stropu. Přesto číst musela. Byla to moje volba, ne volba učitelky, děti na její škole mají povinné deníky až od čtvrté a stačí pouze 4 knihy ročně dle svého výběru. Mě to tedy nestačí.
Brambram 4. 10. 2015, 21:55
@Brambram Začaly jsme číst spolu, hned jak zvládla celou abecedu a slabikování. První zapsanou a přečtenou knihu má na konci února v první třídě. Obrázkové čtení z Thovtu. Pomalu jsme se prokousávaly těžšími a těžšími texty v té thovtovské edici čtení, mají to hezky odstupňované podle obtížnosti. Přecházely jsme na první a druhou edici čtení z Albatrosu, Grada v té době ještě řadu čtení neměla (ta je mimochodem převzatá z anglického nakladatelství Usborne a je výborná). Velmi dlouhou dobu čtení u nás znamenalo - já čtu dlouhý úsek, ona kousek, větu, dvě, později odstavec. Minimálně do konce druhé třídy to tak bylo. A čtení bylo fakt za trest. Ve třetí jsme přešly na klasické knihy, záměrně jsem vybírala to co jí zaujme příběhem, byť textově to nedá (ale ten svůj odstavec či stránku zvládne). Přečetly jsme tak Rose, Rafaelovu školu, Školu dobra a zla,první díl Sedmého smyslu. Najednou zjistila, že čtení je sice opruz,ale ten příběh, ten stojí za to to vydržet. Od čtvrté je v jiné škole, mají jiné nároky - každý měsíc kniha, daný limit minimálního počtu stránek. Ze začátku to bylo klopotné,ale chytla se. Vyvrcholilo to tyto prázdniny, kdy sama sáhnula po Rafaelce, zvládla všechny tři díly, Dahla, knížku co dostala za odměnu za vysvědčení od paní učitelky a už hledá, čím bude pokračovat.
Brambram 4. 10. 2015, 21:58
@Brambram začala pátou třídu. Tedy je to čtyři roky intenzivní práce, kdy prvních dva a půl roku jsem na ní jen a jen tlačila i když se hodně vzpínala, že číst nebude. Musela. Bez debat. Čtení je základ, musí se naučit číst, musí chápat obsah čteného a to se jinak než čtením nenaučí. Teď, až teď je za to vděčná, kniha už není trestem, či až desátou volbou vyplnění volného času. Ale upřímně vám řeknu, že to byla neskutečná práce jí k tomu dostat.
pitrýsek 5. 10. 2015, 7:32
@Brambram Baru souhlasím .. u nás to bylo o rok a něco kratší dřina .. ale myslím, že úplně nejvíc to stálo na mé vytrvalosti. Na tom, že je fuk jestli je pátek nebo svátek ... Myslím, že vydržet první stupeň je dobrá cesta.
Brambram 4. 10. 2015, 22:10
@Brambram U Marka to bylo jiné, možná právě proto,že je mladší a s Gábinou bylo tolik práce, nebylo na něj tolik času. A jeho nebavilo pořád čekat, až se na něj dostane řada a já mu přečtu popisek v encyklopedii u obrázku, který ho zajímá. Byli mu čtyři, když jsme zjistili,že umí číst. Takže jsem mu zkusmo předkládala to co Gábině (v té době prvňačce). Než šel do školy, zvládnul první čtení (Lobel atd.) Ale nebavilo ho to. Neměl objektivní problém se čtením jako takovým,ale s obsahem. Je výrazně technicky zaměřený, povídání o tom co dělá králíček či ptáček ho prostě nebaví. Na druhou stranu najít pro něj zajímavý text aby to nebyla encyklopedie je taky umění. Díky Bohu za Sodomku, jeho technické pohádky Jak si... miluje a čte pořád do kola. Už vím proč oba díly, Jak funguje město, Jak věci fungují atd atd. Nicméně s tím moc dlouho nevydrží.
dunka1 4. 10. 2015, 22:19
@Brambram Ráda bych se zeptala, jak píšete: "Velmi dlouhou dobu čtení u nás znamenalo - já čtu dlouhý úsek, ona kousek, větu, dvě, později odstavec. Minimálně do konce druhé třídy to tak bylo." Rozuměly děti hned od začátku společného čtení obsahu? Povídali jste si o čem jste četli? Díky za postřehy, máme prvňáčka.
Brambram 4. 10. 2015, 22:26
@dunka1 tomu co jsem četla já rozuměly, to jsem se návodnými otázkami i ptala, nebo ony převypravovaly tátovi o čem to ta máma četla. Co se jimi čtených úseků týče - jak kdy. Zprvu jsem schválně zastavovala u vět, které byly naprosto jasné a pro ně pochopitelné a ty mi četly. Většinou kratší, popisné - Jablko bylo červené a sladké. A hned jsem se ptala, co to jedla? A jaké to bylo? Hodně jsme četly Jakuba a Jáchyma, s oběma tak 4x. Velmi je to bavilo a tam už je to přímo postavené na návodných otázkách po určité části textu.
Brambram 4. 10. 2015, 22:15
@Brambram Takže i s ním začal boj. Aby vzal na milost beletrii a čtení jako takové. Aby u něj nebylo až desátou volbou. Nevadilo mu,ale sám si ho nevybíral jako výplň volného času. Zkusila jsem tedy něco jiného. Miluje PC, takže doba na něm strávená byla podmíněna dobou čtení. Jak dlouho budeš číst, tak dlouho budeš na počítači. Brblal,ale podvolil se. Měl sešitek ve kterém si psal čas jak dlouho četl, na konci dne sečetl minuty (ano, zapisoval si to po minutách, protože čtení je pruda největší) a odehrál si je na počítači. Díky tomu taky viděl, jak rychle ten čas na počítači běží, neustále měl pocit, že je tam jen chvilku a ony to byly desítky minut. Takhle měl kuchyňskou minutku a bylo jasno. Horší to bylo s výběrem knih, které by ho zaujaly. Zjistila jsem, že mu vyhovují vtipné texty typu Mikulášovy patálie. Z novějších knih jsem musela ale vybírat hodně obezřetně.
Brambram (upraveno) 4. 10. 2015, 22:41
@Brambram obecně se o mě ví, že čtu dětské knihy. Chci mít přehled o současné dětské literatuře, právě proto abych mohla dětem vybrat textově kvalitní knihu. Takže ano, i já jsem četla tolik zmiňované Deníky malého poseroutky. A ne, to nedám. A nedám to ani dětem.Nechci to doma. Nebudu jim kazit vkus. Hledala jsem dál. Osvědčila se Povedená partička (i když i tam skřípu zuby), Žil jsem jako kniha, Žil jsem jako kaskadér. Nicméně další desítky knih zavrhl. Ale docela fungují audioknihy. Má za sebou Pinocchia, Heidy děvčátko z hor, Malého prince, chystáme se na Toma s Hucklerberry Finem i Hobita. A mezi tím to prokládá čtením beletrie (často dáno příkazem) a čtením komiksu a encyklopedii - jeho volba. Slovní zásobu má výbornou, čtenářskou gramotnost taky. No a já holt občas zkousnu, že si do deníku nezapíše knihu přečtenou,ale naposlouchanou. Mezitím čte dál a snad už se konečně dostaneme k tomu,že zvládne přečíst fakt obtížné texty a díky tomu i to co ho baví, kupříkladu životopis barona von Richthofena :o)
1romca11 5. 10. 2015, 11:38
@Brambram Barboro klobouk dolů před Vámi, jak nyní zjišťuji, částečně je asi moje chyba, že jsem nebyla důslednější a netrvala na svém. Paní učitelka mi tím, že deníky nevyžadovala, také nepomohla. Teď už nic moc nenadělám (N). Na druhou stranu jsem ráda, že syn má dost jiných zájmů a "nefláká" se po ulici. No a pořád tajně doufám, že se to zlomí a ke čtení cestu najde. Příběhy ho baví, má rád filmy i si pak o shlédnutém filmu dokáže zaujatě povídat, jen ty knihy jsou na jeho akční povahu moc "zdlouhavé" ,-)....Když to vidím zpětně, hlavní problém byl v mladší věku (cca do těch 10-12 let) že nedokázal vteřinu posedět v klidu, měl s tím problémy i ve škole i když se učil výborně. A po škole se konečně mohl hýbat a běhat - takže popadl mičudu, florbalku, longboard atd a letěl ven, na trénink, hriště,zápas....fotbal hrál vždy za svoji i starší kategorii takže dvojnásobek tréninků a zápasů, vytížení bylo a stále je veliké....Zkrátka asi každému není shůry dáno, aby knihy miloval,ale zas má to svoje plus někde jinde :-)
Brambram 5. 10. 2015, 11:46
@1romca11 Romi, ještě jsem to dneska rozebírala s holkama na skypu a došly jsme k závěru,že spousta škol na prvním stupni fakt po dětech "nedupe" nechce, čtenářáky, nejsou čtecí dílny, volí cestu nejmenšího odporu, max. dvě knihy ročně dle svého výběru. Rodič je často v nevědomosti, však když to nechce škola, tak to asi stačí ne? A v pozdějším věku, kdy přijdou ty povinné četby, maturitní četby atd, tam už se rozečte málo kdo. Ber to tak, že pokud rozumí textu a je schopen na základě textu odpovídat na otázky, tak i to je výhra. No a povinnou bude muset dohnat alespoň těmi audioknihami. Netrap se s tím, někdy je to fakt roky trvající řehole, než se dítě rozečte a ani to není jisté. Určitě měl i bez čtení krásné dětství.
1romca11 5. 10. 2015, 13:22
@Brambram Barunko díky za milá slova a povzbuzení (F)...Dětství měl myslím naprosto spokojené a takové, jaké si sám nejvíc přál (ve sportu jsme ho podporovali a podporujeme dodnes) a na rozebírání knih, doporučení, kritiku atd mám toho staršího :-)...Naštěstí, jak píšeš, existují audioknihy a spousta děl je i kvalitně zfilmovaných, takže ho postrkuji aspoň tímto směrem a vypadá, že mu to vyhovuje (K). Tobě přeji se synem i dcerkou hodně zážitků u knih a i jinak v životě jen to nej (L) PS:dnes jde poprvé do tanečních tak zase jiný druh kultury... :-$
drulsa 4. 10. 2015, 21:39
@ nápodobně - čtěte nahoře, zrovna jsem psala něco podobného.. *-)
1romca11 5. 10. 2015, 13:55
@drulsa Asi opravdu nenutit, manžel tvrdí že čím víc ho budu nutit tím větší odpor ke knížkám získá tak nevím (F)....každopádně vím, o čem mluvíte
Zrušený účet 4. 10. 2015, 21:36
@ Mám to stejně. Starší (13) čte a mladší (10) spíše z donucení. Nechci to zakřiknout, teprve teď se to trochu začíná lámat.
Zrušený účet 4. 10. 2015, 21:31
Jako učitelka češtiny čtenářské deníky vyžaduji. Letos učím čtvrťáky a sedmáky. Po každém ročníku chci v podstatě stejné info o knížce, jen obsah a hodnocení má samozřejmě jiný rozsah a úroveň. Deník mi ukazují a spolužákům knížku velmi stručně představují tak, aby je nalákali a neprozradili pointu. První knihu odevzdávali zrovna tenhle týden. Byla to libovolná kniha dle jejich výběru. Další výběr vždy omezím. Např. hrdinou je vrstevník, v příběhu má jednu z hlavních rolí zvíře, nebo určím žánr. Ale nikdy nezadávám jednu jedinou knihu všem. Dělám hodiny, kdy si žáci nosí vlastní knihy a pracují s nimi. Nečteme jen z čítanek.
anilvap2 4. 10. 2015, 21:12
Pěkný večer, v naší škole, resp. třídní učitelka, kterou měl Š. 1. - 4. třída, čtenářské deníky nevyžadovala. Spíš volila jiné způsoby, např. jednu hodni vyhradila pro knihy. Děti měly přinést nějakou knihu, kterou přečetly a líbila se jim a představit ji ostatním dětem a říct, proč se jim líbila a doporučit ji ostatním Ve čtvrté třídě na nástěnce u každého dítěte vláček z názvu knih, které přečetlo.
Brambram 4. 10. 2015, 21:16
@ Pavli a je z něj čtenář? Čte rád a pro potěšení?
anilvap2 4. 10. 2015, 21:21
@Brambram Baru, nečte, nebaví ho to. A zkoušela jsem kdejaký žánr, všemožné způsoby. Když čtu já, tak poslouchá, stáhla jsem mu nějaké knihy na poslouchání do tabletu, to ho baví. Ale aby četl, tak to má spíš za trest. Knihy jsem si s ním prohlížela od mala, do knihovny jsem s ním chodila, prohlížecí knížky ho vždycky bavily. Od malička jsem předčítala. A nic. :-(
Zrušený účet 4. 10. 2015, 21:30
@anilvap2 A četli jste denně? Musel povinně číst za domácí úkol?
anilvap2 4. 10. 2015, 21:36
@ Četli jsme téměř denně, když čte nahlas, tak čte dobře.Před prázdninami četl převyprávěného Tarzana, a to ho bavilo. Ale sám si k němu nesedl. Musela jsem mu vždycky říct já, hele čti si chvilku. Ale teď mi prozradil, že si prý potom moc nepamatuje příběh.
Zrušený účet 4. 10. 2015, 21:40
@anilvap2 Aha, a ve škole s nimi asi necvičí porozumění textu, respektive necvičili s nimi, že?
anilvap2 4. 10. 2015, 21:49
@ Číst se učil genetickou metodou. A jestli s nimi cvičili porozumění textu bohužel nevím. Ani vlastně nevím, že se to nějak cvičí?
Zrušený účet 4. 10. 2015, 22:10
@anilvap2 Taky mám doma jeden šikovný exemplář, i když zrovna v pubertě (zip) Druhý slabikoval a vztah ke čtení nemá, ale nevím, jestli je to tím. Když mi vypráví, co přečetl, tak to hlavu a patu má.
Amysa 4. 10. 2015, 22:07
@anilvap2 Pavli, zrovna o víkendu měla Emička úkol tzv. čtení s porozuměním... Má krátký článek a pak odpovídá na jednoduché otázky týkající se textu... Měla taky genetickou metodu a řekla bych, že děti čtenému textu rozumí dobře, ale zase nemůžu mluvit globálně, mám doma jen jeden a poměrně šikovný exemplář ,-)
Zrušený účet 4. 10. 2015, 21:53
@anilvap2 Ano, jsou k tomu pracovní listy, vlastně by stačilo,a by se učitelka kromě jiných věcí i zeptala o čem vlastně četli, aby měli čas si to uvědomit. Pokud to neudělala a nedělá pravidelně, tak oni nad tím pak nepřemýšlí, je to mechanická záležitost a nespojují si to. Samozřejmě ne všechny děti, některé přemýšlí nad tím co čtou sami od sebe, ale vážně ne všechny.
anilvap2 4. 10. 2015, 22:28
@ Aha, já se po něčem podívám. A zkusím se ho víc ptát, co četl. Je mi jasné, že je to i o disciplíně rodičů, ale já už jsem z toho taková unavená. Dalo by se říct, že jsem v podstatě hodila ručník do ringu. :-S
pitrýsek 4. 10. 2015, 21:38
@anilvap2 teď je ve které třídě?
anilvap2 4. 10. 2015, 21:52
@pitrýsek Teď je v 5.třídě.
pitrýsek 4. 10. 2015, 21:23
@anilvap2 ty jo .. to je fakt zvláštní .. by mě hrozně zajímalo proč to tak je *-)
anilvap2 (upraveno) 4. 10. 2015, 21:58
@pitrýsek Petro, fakt nevím. Že bych nějak tlačila na pilu si nemyslím. Před rokem jsem mu četla Neobyčejného kluka, to se mu moc líbilo. Ale že by sám, to ani náhodou. Ale naději neztrácím. Z mého bratra se téměř v padesáti stal vášnivý čtenář. Pořídil si čtečku a teď prý čte, až si švagrová stěžovala, že s ním nic není (smich) A to kdyby jste ho znaly, tak by jste tomu nevěřily. Kdyby se narodil teď, tak by mu určitě diagn. nějakou dys- a ADHD atd.
pitrýsek 4. 10. 2015, 21:32
@anilvap2 to já jsem tedy na začátku tlačila na pilu hodně ... první, druhá třída čtení povinnost. Jako musela
anilvap2 4. 10. 2015, 21:44
@pitrýsek Do školy číst musel. Ale já se bála zase tlačit moc, abych mu to nezošklivila. Pořád jsem si myslela, že na to musí přijít sám, že je to zábava. Zkoušela jsem i že odstavec četl on a odstavec já. Nebo jsem zavedla čtenářské večery, spolu jsme zalehli do postele a četli. Každý teda svou knížku. Stáhla jsem knížku do čtečky, že třeba ta elektronická forma pro něj bude zajímavější. Aby se třeba mohl klukům ve třídě pochlubit, heč já čtu na čtečce. prostě nic +o(
anilvap2 4. 10. 2015, 21:14
@ A teď v 5. už čtenářské deníky mít musí, a to 1 kniha/ na dva měsíce. A požadavky na obsah zápisu je poněkud, ehm, pro mě nepochopitelný. např. chce vědět, v které roce byla kniha vydaná. Ale např. kdo knihu ilustroval ji nezajímá.
pitrýsek 4. 10. 2015, 21:26
@anilvap2 u nás je také přesné zadání zápisu ... ty vložené obrázky u blogu jsou zápisy Ivky. prvních pár knížek to byl boj, ale teď už jí to jde pěkně a nemá problém napsat, že se jí něco nelíbilo. Naše češtinářka to zdůvodnila tak, že tím odbourá "opisování" .. je nutné u knížky vyjádřit své názory.
anilvap2 4. 10. 2015, 22:05
@pitrýsek Má to krásné (clamp) A teda, přiznávám se bez mučení, já čtenářské deníky nesnášela Prostě bylo to něco, co mi nařizovali ve škole. (zip)
Zrušený účet 4. 10. 2015, 21:41
@pitrýsek Peti, má to krásné.
pitrýsek 4. 10. 2015, 21:43
@ Marti poznáš jako učitelka, že je zápis obšlahnutý?
Zrušený účet 4. 10. 2015, 21:51
@pitrýsek Neříkám, že vždy, ale většinou ano, protože každé dítě má svůj styl a najednou se "vyjadřuje" jinak. Dávám k dobru dávnou historku, kdy ještě internet nebyl běžnou součástí života a lidé byli víc odkázáni na knihy. Osmák mi donesl v deníku knihu jakéhosi mexického spisovatele. Tak jsem nelenila, doma otevřela Slovník světových literárních děl a do deníku mu napsala: Slovník... druhý díl, strana... V tu chvíli jsem velmi stoupla v očích všech těch pubošů ,-)
pitrýsek 5. 10. 2015, 7:38
@ ,-) ,-) ,-) víš co? takhle si představuji učitelku češtiny (Y) Ivka je vcelku pobouřená, že ne u všech češtinářka odhalila opis. Na druhou stranu si říkám, že učitelka je skvělá, když je ochotná strávit tolik času nad výplody dětí. A ona ty čtenářáky vážně čte, sem tam má Ivu opravenou čárku ve větě .. nebo nějaká nelogičnost podtržená vlnovkou. Opravdu čte.
Zrušený účet 5. 10. 2015, 16:37
@pitrýsek U starších čtu, u mladších jen nahlédnu, zda je všechno důležité, a důraz kladu na to ústní představení třídě.
Zrušený účet 4. 10. 2015, 21:04
Tak já mám doma čerstvého prvňáčka. Knížky miluje od malinka, sám si někdy jen tak sedne a listuje, těší se, že budeme číst. Nicméně vybrat tu první a správnou bude trošku oříšek. V něčem je ještě dětský, ale platí,co jsem psala vedle do diskuse: je hodně vepředu v některých jiných věcech a vnímání příběhů k nim v podstatě patří. Proto řeším, čím začít. Zatím to vypadá na detektiva Klubka, kde ho nadchla lupa, která je součástí knihy, ale raději bych asi něco přece jen ještě trochu jednoduššího. Co se osvědčilo u vás?
Zrušený účet 4. 10. 2015, 21:19
@ Terezko, vloni jsem řešila to samé. Vyrazili jsme do knihovny a procházeli různé knížky. Úspěch měla edice Učíme se číst od Grady. Před školou číst neuměl. Kolem Vánoc četl stránku on a stránku já. Pak se mu také líbil detektiv Štika. Naopak propadákem byly knihy s vloženými obrázky místo slov. Každý večer mu čtu - teď aktuálně Mikulášovy patálie. A přes den někdy čteme spolu - moc se mi líbí knížky od Pospíšilové a nebo se vracíme k už dříve přečteným knihám. Odstavec on, odstavec já. A úplně se tetelím, když slyším z pokojíku to jak si čte sám buď něco z ABC nebo nějaké knihy, která ho zaujala. Vypadá to, že se mi povedlo ho nakazit (F)
Zrušený účet 4. 10. 2015, 21:27
@ Evi, to zní dobře. My jsme včera koukali v knihkupectví. Šli jsme tam spolu hlavně proto, že v knize Vzhůru do Afriky má být červený dvoupatrový autobus a já na něj chtěla kouknout, on se na něj chtěl kouknout a spolu jsme se chtěli podívat, jestli tohle by nemohlo být to první čtení. No autobus neměli, ale byl detektiv Klubko, který ho nadchl a chce ho číst. Jen já váhám, jestli právě nesáhnout raději po tom čtení z Grady nebo raději nezkusit něco z Albatrosu. Prostě mu nenabídnout něco nejprve jednoduššího. Ráda bych mu nabídla Kvaka a Žbluňka, ale trochu se bojím, že to by nemuselo dopadnout zrovna u nás dobře. Ale samozřejmě případně to taky zkusíme. Taky jsem měla vymyšlené Strašidelné příběhy z Thovtu a vůbec jsem chtěla kouknout na tu jejich sérii pro začínající čtenáře, ale třeba Lukášova dračího kamaráda včera úplně zavrhl, že to nechce a ta strašidla jsou čtení s obrázky.
Zrušený účet 4. 10. 2015, 21:32
@ Vzhůru do Afriky si napíšu a podívám se po ní, autobus by možná bodoval i u nás. Grada a Kvak a Žbluňk jsou strašně rozdílné úrovně - Kvaka jsem znovu dočetla minulý týden. Ty kapitoly jsou docela dlouhé a přijde mi to těžké. Něco jiného je když jde do školy dítě, které umí číst, u nás na Školní strašidlo a Kvaka došlo až někdy ke konci školního roku. Nemáte v okolí nějakou pěknou knihovnu? My knížku vždycky "ochutnáme" a pokud to ještě nění úplně ono, tak ji odložíme na později.
Zrušený účet 4. 10. 2015, 21:38
@ Máme knihovnu, není to problém. Aktuálně nejsem zapsaná, ale plánovala jsem ho vzít tak jakoby slavnostně do knihovny, že obnovíme mou průkazku a jeho zapíšeme. Mají tam židličky ve tvaru mumínků, on si je dobře pamatuje, ví o tomhle mém nápadu a dá se říct, že se vlastně těší. Jen se přiznám, že jsem chtěla počkat, jestli je třeba ve škole nebudou pasovat na čtenáře a nebudou mít čtecí dílny. Ale zatím nic. Ještě se zeptám ve škole, zjistím, zda nebudou mít čtenářské dílny, pasování, jestli budeme psát listy, zatím nic takového neproběhlo, tak nevím.
Zrušený účet 4. 10. 2015, 21:54
@ U nás byly děti v knihovně až na konci první třídy a on byl rád, že to tam zná a ví co a jak. Je pravda, že prvňáci nově dostali průkazku zdarma nebo něco takového. My jsme do knihovny chodili už ve školce, něco jsme si přečetli tam, něco vzali domů, v té první třídě to byli takové naše hezké chvilky, kdy jsem měla čas jen na něho a knížky.
pitrýsek 4. 10. 2015, 21:36
@ Kvak a Žblunk .. já si je pamatuju z dětství .. a vím jak jsem se těch žab bála .. hrozně se vizuálně ty obrázky nelíbily ... tak u nás doma není .. a mám obavu že nebude. http://www.inzerce2.cz/inz/69677_1.jpg přesně tahle to byla ,-) ,-)
Zrušený účet 4. 10. 2015, 21:49
@pitrýsek Já si je nepamatuju z dětství, ale taky se mi nelíbí jak vypadají ,-)
Zrušený účet 4. 10. 2015, 21:48
@pitrýsek Tuhle přesně máme ještě po nás a dokonce dvakrát. No budu se muset jedné zbavit a zjistit, jestli mu ty žáby taky nebudou vadit. ,-)
pitrýsek 5. 10. 2015, 7:40
@ Když jsem začala číst knižní diskuzi tady na mmb .. tak to bylo Lobel sem, Lobel tam ... no nic jdu si ho najít ... a moje obrovské překvapení, že to jsou ti otřesní žabáci ,-) ,-) ,-)
pitrýsek 4. 10. 2015, 21:24
@ to je moc pěkné (Y)
Brambram 4. 10. 2015, 21:22
@ šikovná, zvolila jsi podle mě velmi dobrý postup (Y)
Zrušený účet 4. 10. 2015, 21:28
@Brambram No já si myslím, že jste mě na to krásně navedly v diskuzi (F). A taky na to byl čas, opravdu jsme byli každý týden v knihovně. A ty první edice nám paní knihovnice krásně vyskládala na stůl a prostě jsme hledali a zkoušeli. Ta Grada je opravdu skvělá v tom, že má na stránce pár jednoduchých vět a čtenář má radost, že se mu vede (F)
Brambram 4. 10. 2015, 21:02
Uff, nikdy bych netušila, jak bude pro mě těžké vložit fotky přímo do blogu. Takže příště to dám do RF a pak jen do blogu odkaz. To jen na okraj ,-) Vítejte, vítejte u večerů pod lampou. Dnes na téma čtenářské deníky našich ratolestí a vůbec jak docílit toho aby z nich byly také knihomolové. Jaké jsou vaše zkušenosti?
Zrušený účet 4. 10. 2015, 21:22
@ Baru, krásně vedený deník. Zaujalo mě písmo. V jaké třídě se už děti mohou rozhodnout jak budou psát? Já jsem včera zkusila něco napsat psace na řádek a ono to opravdu není jednoduché ,-)
Brambram 4. 10. 2015, 21:29
@ Evi jsou to zápisky od Petřiny Ivky, z doby, kdy byla v primě, tedy v šesté třídě. Ještě tam zkusím dohrát zápisek Alčiné Emičky, druhačky. Ad písmo - dítě může v podstatě psát tiskace či polotiskace od chvíle, kdy mu to bude tolerovat učitelka. Většinou to jde od cca čtvrté třídy, kdy už nemají známkované písmo jako předmět. Většina druhostupňových dětí už psace nepíše.
Zrušený účet 4. 10. 2015, 21:33
@Brambram (F)
pitrýsek 4. 10. 2015, 21:28
@ ... ty zápisky jsou mojí Ivky. Od začátku učení AJ postupně přešla z psacího na tiskací písmo. Jedině kde je problém je čeština. Tak má domluveno, že diktát, velké slohovky a zápis z povinné četby musí být psací.Ostatní může psát jak chce.
Zrušený účet 4. 10. 2015, 21:34
@pitrýsek Má to opravdu krásné (F)
pitrýsek 4. 10. 2015, 21:12
@ a co se týče čtenářského deníku a povinné četby. Na základce žádná povinnost .. mě to dost štvalo, ale Ivu četla sama dost. Teď je gymplu v sekundě. Mají povinnost přečíst za školní rok minimálně 5 knih z doporučené četby a pět knih dle vlastního výběru. V primě jsem tedy byla ze seznamu dost vyřízená, letos je to výborné. Kdo chce kouknout co je v doporučené tak na DK mám seznamy. 1.0 je prima 2.0 je sekunda http://www.databazeknih.cz/vlastni-seznamy/petra28-47786
Any M. 4. 10. 2015, 21:11
@ No já mám zatím malou holčičku, ale začala jsem jí číst vždy před spaním nejdřív 3x denně - teď už jen dvakrát denně - snad si tak jako já spojí knížku s klidem a pohodou, možností se něco dozvědět - rozhodně jí ale čtu vhodnější věci než se četli mě - prababička vždy vypráví jak mi děda četl ze střelecké revue a mamka detektivky - oba si chtěli přečíst co je bavilo a já chtěla zase poslouchat - vždy jsem měla skoro až neukojitelný hlad po informacích - prý jsem mamce snědla i jednu maturitní otázku z literatury :-)
pitrýsek 4. 10. 2015, 21:22
@Any M. ,-) ,-) ,-) doufám že to nebyla Němcová ,-)
Any M. 4. 10. 2015, 21:26
@pitrýsek ne nějaký ruský klasik, jestli se nepletu tak dostojevký - asi tam někde pramení ta moje nemoc...
Brambram 4. 10. 2015, 21:18
@Any M. a tak to je pěkné, takhle moc jsem myslím po informacích nebažila :-D
Any M. 4. 10. 2015, 21:21
@Brambram no jo, já jsem schopná přečíst skoro všechno, hlavně když jsou tam písmenka a má to alespoň trochu smysl - i když na vysoké když jsem četla povinnou odbornou literaturu tak jsem někdy po smyslu pátrala marně ...
Zrušený účet 4. 10. 2015, 21:07
@ Píšu výše, já potřebuji spíše radu. Jak víš u nás stojíme teprve na začátku a nadšení pro věc je velké, nicméně zatím vybíráme, co tedy bude ta první nej kniha. Mám pár favoritů, mezi které patří Vzhůru do Afriky z Albatrosu, detektiv Klubko taky z Albatrosu, pak také vybrané knihy z Thovtu, k nám Příběhy ze strašidelného hradu. Zatím ale pořád váhám, má za sebou první měsíc ve škole, tak máme čas vybrat.
Brambram 4. 10. 2015, 21:13
@ hele,ale na druhou stranu si ani jedno dítě nepamatuje svou úplně první přečtenou knihu. Ptala jsem se a vybavují se jim až takové ty co si zvolily samotní, delší čtení - u Gábiny Rose a u Marka Povedená partička.
Zrušený účet 4. 10. 2015, 21:21
@Brambram Aha, a mohli si tu první vybrat nebo jsi vybírala ty?
Brambram 4. 10. 2015, 21:31
@ vybíraly se mnou v knihovně, tuším,že doma nemám jedinou z toho prvního čtení, všechno jsme měli z knihovny.
pitrýsek 4. 10. 2015, 21:05
@ ahoj ... tak jedno dítě knihomol je .. tak cesta k tomu byla asi správná ,-) A Ondra má vcelku slušně našlápnuto .. čteme ráno, čteme večer ... opravuje paní učitelku ve školce ,-) ,-) Ale to ukáže čas.
Zrušený účet 4. 10. 2015, 21:10
@pitrýsek Peti, a popiš tedy, jak se to povedlo s tím prvním knihomolem, prosím. Co jste četli první a jaký byl postup? Četli jste denně? Které edice? Co mělo úspěch?
pitrýsek 4. 10. 2015, 21:21
@ no já jsem tedy knižně dost postižená ,-) ,-) čtu pořád všude od malička jsem Ivce i Ondrovi předčítala .. Ondrovi tedy podstatně víc. Ale popíšu ti Ivku - četla jsem každý večer před spaním .. vybírala si z čeho, sama se vracela k oblíbeným příběhům .. do toho jsem vkládala nové knížky. - takhle to šlo i během prvního školního roku - Ivka byla opravdu dítě, které šlo do školy s tím, že neumí číst, psát, počítat .. neuměla vyhláskovat slova - začátek čtení byl dost drsný .. metoda klasického slabikování. Problém skládat slabiky, odbourat dvojí čtení .. hodně jsem používala "postřehovací slabiky" .. to byl výborný způsob jak si zvyknout, zvýšit rychlost, postupně přidávat složitější ... od ma,pa,la .. až po skrz, hrb .. Někdy kolem března?.. asi tak jsem vytáhla knížku s tím, že začneme číst spolu. Neměla jsem žádnou speciální knihu s odstavci pro dítě a pro dospělého. Selský rozum ... jak mi může nakladatel diktovat kolik toho má mé dítě přečíst ,-) Myslím že první knížka byla Bára a Flíček. Stačilo mi aby Ivka přečetla větu, a já dočetla stránku. Postupně jsem přidávala její podíl čtení. A taky si jsme si povídaly. O tom co jsem četla já, ale i ona. Takové ty kontrolní otázky ,-) a kdy se to zlomilo? ... úplně objektivně můžu říct že až Sedmým smyslem. První díl četla se mnou. Hustý text, minimum obrázků .. a to si pamatuji jak včera, že mi ji nechtěla dát .. abych pokračovala já ... chtěla číst sama. A tím bylo vyhráno. Nevím jestli stejný způsob bude účinný i na Ondru (F)
dunka1 4. 10. 2015, 21:55
@pitrýsek Máme doma prvňáka, takže zatím se naučili 7 písmen. Můžu se zeptat, jak používat "postřehovací slabiky" na zvyšování rychlosti čtení? To jste vyhledávala slova? Mám připravenou první knížku, kterou budeme číst spolu Lukášův dračí kamarád (společné čtení) , ale souhlasím s Vámi, možná bylo zbytečné ji kupovat.
pitrýsek 5. 10. 2015, 7:45
@dunka1 Lído, postřehovací slabiky jsou kartičky z tvrdého papíru. http://neoluxor.cz/ucebnice/postrehovaci-slabiky52726/ a používala jsem je takhle: seděly jsme s Ivkou na zemi proti sobě .. já držela celý štos kartiček a obracela před Ivkou jednu po druhé ... nejdřív pomalu a jak chytila tempo, tak jsem trošku zvýšila rychlost .. ukázala kartičku na ní mylo "la" .. přečetla dobře, položila na jednu stranu .. otočila další ... a pořád dokola. To co jí dělalo problém jsem dávala na druhou dospodu ... a vracela se k nim. ... Ivka bohužel začala používat opakované čtení .. v duchu potichu si řekla m a a nahlas ma. To je špatně. Nemůže si hláskovat slova. Tímhle cvičením se to odbouralo. Každý den opravdu chvilku. Já si pak udělala sama kartičky na násobilku a to byl super nářez ,-) ,-)
dunka1 5. 10. 2015, 20:24
@pitrýsek Petro moc děkuji za vysvětlení a za rady, určitě využiju. Odkaz mi sice nefunguje, ale dohledala jsem a objednám. Jsem moc ráda, že blog na toto téma vznikl. Díky všem za příspěvky.
pinat 1. 10. 2015, 12:23
kuk, myslim, ze cteni obecne je v dnesni dobe u deti problem. Ale zatim mame vyreseno - po diskuzi s dcerkou jsem ji zridila ucet na ctenipomaha.cz, tam si muze vybrat knihu, kterou bude cist a po precteni odpovi otazky a za ne "vydela" penize, ktere investuje na charitu - jsou tam pekne projekty. No a jak je hrda, ze to muze delat. Je ji osm, to se jeste da "oblbnout" ...uvidime, jak dlouho to vydrzi.....
Hanka_Bohmova (upraveno) 4. 10. 2015, 23:01
@ To mi tady dámy taky doporučily a nadchlo mě to - ne že by dcerka potřebovala motivaci, ale tak pro radost, hrozně by se jí to líbilo, přesně jak píšete, byla by hrdá! Jenže ono je to jen pro školáky a ona je ještě předškolák. Sondovala jsem u provozovatele, jestli by nebyly nějaké možnosti... ale prý holt musíme rok počkat, nedá se nic dělat.
Nadys 30. 9. 2015, 12:14
(L)
fearold 29. 9. 2015, 21:50
Těším se.
Any M. 29. 9. 2015, 19:41
Super téma, ráda se zapojím a zároveň načerpám nějaké tipy - lákání ke knížce nás teprve čeká
pitrýsek 29. 9. 2015, 19:32
Super ... moc se těším. (Y)
Kordulka 29. 9. 2015, 10:02
Barborko , moc pěkné téma (F)těším se (F)
hanjan 29. 9. 2015, 0:31
Bezva téma. Snad nezapomenu a zapojím se. Dcera se sama naučila číst v pěti letech. Ale celou knížku nepřečetla ještě žádnou, je jí deset. Čtenářský deník naštěstí zatím nevedou. 1 referát za rok. Chtěla bych napsat, že já pořád čtu, ale to už není pravda. Zlatý časy na rodičovský dovolený.
Zrušený účet 28. 9. 2015, 23:16
Baru, skvělé téma, moc se těším co se dozvím (F)

Kategorie