Proti chrápání netradičně Tipy a triky

Chrápání je odvěkým předmětem sporu mezi chrápajícím a jeho spolunocležníky – konflikt „nech toho“ a „já za to nemůžu“ je bohužel přítomný ve většině domácností. Jelikož chrápání málokdo považuje za závažný problém, k doktorovi s ním přichází minimum těch, kdo jím trpí. Přitom se na jeho odstranění dá pracovat. Ať už zhubnutím, nebo hrou na hudební nástroj. A vůbec – i jinak a celkem netradičně.

Chrápání je problém způsobený zúžením dýchacích cest, k čemuž vede celá řada příčin. Dýchací cesty se zúží v případě, že jsou svaly moc uvolněné, v dýchacích cestách jsou mechanické překážky, máme zduřelou sliznici nebo na ně tlačí tuková (nebo jiná) tkáň.

Co všechno tedy za chrápání může? Věk, kdy svaly přirozeně ztrácejí pevnost, stavba našeho těla (někdo chrápe od mlada a bez zjevných příčin), polypy, alergie, alkohol nebo léky (obojí může způsobovat uvolnění svalů), obezita a nadváha, kdy je na dýchací cesty vyvíjen větší tlak, kouření (způsobuje to, že naše plíce mají menší kapacitu), nachlazení, ale také třeba „jen“ nevhodná poloha, ve které spíme. Jedná se většinou o polohu na zádech, na boku se většina nočních rušitelů ztiší.

Prvním krokem k odstranění chrápání je vzít do rukou to, co můžeme sami změnit. Jedná se především o změnu životního stylu, přestat konzumovat alkohol, kouřit, ideálně také zhubnout a začít se učit spát ve vhodné poloze a s vhodným podložením hlavy tak, aby byly dýchací cesty co nejprůchodnější. Když si totiž zalomíme hlavu do nepřirozeného úhlu, neprokazujeme ta dýchacím cestám nejlepší službu.

  • Nebát se jít k lékaři. Protože dnes už existuje spousta drobných i větších pomocí, jak s chrápáním nadobro skoncovat. Od speciálních náustků, přes polštáře po spánkovou laboratoř. Jednou z příčin chrápání totiž může být také spánková apnoe, kdy dochází k opakovanému zastavování dechu během spánku (až na deset sekund několikrát za hodinu!). Následovány jsou chrápáním a lapáním po dechu. Tato spánková porucha už není žádná legrace a je vhodné ji prodiskutovat s lékařem.
  • Před návštěvou lékaře si připravte seznam léků, které užíváte, sepište symptomy, které máte (i zdánlivě nesouvisející). Zeptejte se své partnerky nebo partnera, jaké vaše chrápání je – nepravidelné, s pauzami, zástavami dechu a podobně. Doktor se vás bude s největší pravděpodobností ptát na to, jak dlouho chrápete, jestli se v noci probouzíte, jestli něco, co jste kdy udělali, chrápání omezilo nebo zhoršilo (například změna váhy), v jaké spíte pozici, jak hlasité je vaše chrápání, jestli jste nevyspalí a tak dále. Na všechny tyto otázky je dobré se dopředu připravit.

Méně tradičně

Jelikož chrápání je v podstatě „svalový problém“ (i když zdaleka ne vždycky), lze s ním pracovat „posilovacím“ způsobem. Stejně jako jiné svaly, i ty kolem dýchacích cest můžeme trénovat. Jak? Možná se vám to bude zdát úsměvné, ale ideální trénink je zpěv! A hezky rovnou na plné obrátky. Takže se nestydět a v koupelně, v autě nebo při jakékoliv příležitosti to pořádně rozbalit. Důležité je ale toto „cvičení“ praktikovat každý den. Pro posílení svalů jsou ale ideální slabiky la, fa, a ma, proto byste do cvičebního repertoáru měli zařadit právě je.

Stejně tak nám může pomoct hra na dechový hudební nástroj. Potřebujeme ale vyvinout poměrně velkou sílu, takže nejideálnější je australské didgeridoo. Ale jestli jste se někdy chtěli naučit hrát třeba na saxofon, potíže s chrápáním by mohly být jednou z dalších motivací.

Publikováno



ČLÁNKY MOHOU KOMENTOVAT POUZE REGISTROVANÍ UŽIVATELÉ
Registraci provedete ZDE
© 2004-2018 CZECH NEWS CENTER a.s. | Reklama | Podmínky serveru | Ceník členství | Návod pro inzerci | Desatero | Ochrana kupujících | Dobrý prodejce | Osobní údaje | Kontakt