Zobrazit přihlášovací formulář

Míza z bříz, nápoj bohů

  • Publikováno:
Míza z bříz, nápoj bohů

Moderní doba odsunula tradiční recepty, tipy a zázraky užívané stovky let tak trošku do pozadí. Naštěstí se k nim zase začínáme vracet. Jedním z těch nejúčinnějších pomocníků pro zdraví je březová míza. Už jste někdy slyšeli o tom, že je dobré ji pít? Pro detoxikaci, na nápravu močového ústrojí, má vynikající regenerační účinky, posiluje imunitu a skvěle hydratuje. A to zdaleka není všechno. Jaká tajemství skrývá bříza?

Asi známe březové šampóny, které byly nepostradatelnou součástí každé kosmetické výbavy ještě pár let nazpátek. Pak je nahradily produkty velkých značek s luxusními obaly. Březové šampony ale podporují růst vlasů, regeneraci vlasové pokožky a celkovou vitalitu našich vlasů. Což tedy evidentně znamená, že v bříze se toho skrývá víc, než bychom si možná mysleli. A to, že se březová míza pije, může být pro mnoho z nás překvapením.

Břízu bělokorou v našich podmínkách považujeme spíš za plevel než za něco užitečného. Možná skauti si vzpomenou, že březová kůra hoří, i když je mokrá. Tím to ale zdaleka nekončí.

Naši předkové ale věděli, že odvar z březového listí slouží jako přísada do mnoha léčivých čajů, především těch, které mají působit na močové ústrojí (bříza je výborné diuretikum). Stejně tak nám pomáhá při žaludečních potížích, obklady pak působí proti bolestem kloubů, vyrážkám nebo ischiasu. Klíčem k účinnosti tohoto odvaru je to, co celý strom vyživuje. A to je míza.

Co obsahuje, jak ji získat a jak užívat

Březová míza je plná antioxidantů, vitamínů (především vitamínu C), minerálů, jako jsou vápník, draslík, sodík nebo křemík, obsahuje velmi prospěšné silice, saponiny (ty regulují hladinu cholesterolu v krvi) a také zajímavou kyselinu chlorogenovou, která snižuje krevní tlak, má protizánětlivé účinky a reguluje metabolismus tuků. Mezi stopové prvky obsažené ve šťávě z břízy patří měď, zinek, mangan nebo hořčík. Také v ní můžeme najít xylitol, který známe například ze žvýkaček nebo zubních part. Tento březový cukr je totiž šetrný k zubům a obsahuje minimum kalorií.

A teď k tomu podstatnému – jak březovou mízu (vodu, šťávu, nápoj...) vlastně získat? Díky rostoucí popularitě ji můžeme pomalu najít ve zdravých výživách, ale například i drogeriích. Březová míza se samozřejmě neprodává čerstvá, většinou je nějakým způsobem konzervovaná, po dvou až třech dnech začíná totiž kvasit (v ledničce o trochu později). A nelekejte se malých balení, doporučované množství při každodenním užívání je 60 ml denně (ideálně nalačno).

Pokud se ale chcete vypravit na vlastní, čerstvou březovou mízu, můžete tak učinit ke konci března nebo začátkem dubna, kdy jsou stromy mízy plné. V některých zemích je sběr březové mízy zakázaný a upřímně – pokud to neuděláme správně, i my se můžeme ke stromům chovat trošku barbarsky.

Ideální pro sběr jsou silné větve, ale ze zřejmých důvodů se nejčastěji používají spíše kmeny. Do nich navrtáme pod šikmým sklonem dírku o délce zhruba pěti centimetrů. Do dírky nasuneme brčko, ale třeba i větvičku nebo jinou tyčinku, po které necháme mízu stékat do připravené nádoby. Ideální je nechat mízu stékat přes noc a ráno si ji vyzvednout čerstvou – nekape totiž nijak zvlášť rychle. Konstrukci tak zakryjeme, aby nám do šťávy nenapadaly nečistoty, a necháme stékat.

Jakmile si přijdeme ke stromu pro šťávu, vyjmeme tyčinku – a teď přichází to hlavní. Dírku ve stromu musíme ucpat, aby strom nepřicházel o životodárnou mízu. Použijeme k tomu ideálně vosk, ale postačí i hodně pečlivě napěchovaná hlína. Strom nám totiž dal něco ze své vlastní krve a my bychom mu na ránu měli dát pořádnou náplast.

Březovou mízu bychom pro její detoxikační i jiné, celkově blahodárné, účinky měli užívat po dobu alespoň tří týdnů, jedenkrát denně zmiňovaných 60 ml ráno nalačno. Můžeme ji také přidávat do obyčejné vody a připravit si tak skvěle hydratující nápoj. Účinky březové mízy jsou ale nejlepší, pijeme-li ji nalačno.

Svými účinky se může přirovnávat k vodě kokosové, o níž si můžete přečíst v našem speciálním článku.

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku