Známá i neznámá brokolice Jídlo

Brokolice je pro mnohé z nás strašákem z našeho dětství, rodiče nám ji nutili, protože je zdravá (což je pravda), ale nás její chuť zrovna dvakrát neoslovovala. Tak jsme si ji dali na seznam potravin, které, až dospějeme, tak je prostě jíst nebudeme. Už ale dospělí jsme – a k tomu patří i přehodnocení tohoto seznamu. Navíc jsme asi zeleninu vzali trošku víc na milost a brokolici, tu bychom měli přímo zbožňovat. Proč?

Brokolice se dá vařit ve vodě, v páře, dusit, zapékat, mixovat a dokonce i jíst syrová. A ve všech stavech chutná výborně... respektive jako něco mezi kedlubnem a květákem. A není divu, protože s oběma těmito dalšími druhy je příbuzná, stejně jako s kapustou, zelím nebo kadeřávkem. Všechno jsou to rostliny z rodiny brukvovitých, konkrétně z brukve zelené a taky se jim říká košťálová zelenina.

Brokolice pochází ze Středomoří, největším jejím exportérem je Itálie, ale pěstuje se i v Americe a dalších zemích. Existuje jí spousta druhů (některé jsou dokonce třeba fialové – brokolice Miranda), ale také spousta forem.

Výhoda brokolice je enormní obsah zdraví prospěšných látek (vitamínů, minerálů, esenciálních kyselin, vlákniny) za minimálního podílu kalorií. Je tedy naprosto skvělá také při redukčních dietách. I když nejvíce připomíná květák, její složení je mnohem bohatší a koncentrovanější. Obsahuje především velmi významné množství vitamínu C, beta-karotenu (tedy provitamínu A), kyselinu listovou, hořčík, vápník, vitamíny E, K a H, mangan, železo, draslík... a spoustu dalšího.

  • Brokolice obsahuje také látku sulforafan glukosinolát, která redukuje produkci enzymů, které vedou k rozvoji rakovinného bujení. Brokolice tak může významně pomoct jako prevence rakoviny, zejména prsu a prostaty. Stejně tak tato látka bojuje s vysokým tlakem, je vynikající jako detoxikační prostředek, snižuje hladinu cholesterolu, stejně tak je vhodná jako léčba zánětů žaludku a žaludečních vředů způsobených bakteriovými kmeny Helicobacter pylori, které jsou odolné proti antibiotikům.

Díky vitamínu K a vápníku se nám bude zlepšovat hustota kostí, vitamíny obsažené v brokolici jsou silné antioxidanty, takže budeme vypadat i cítit se mladší. Vysoký obsah vlákniny pomáhá ke správnému zažívání, vyvážené mikroflóře našich střev.

Brokolice nejsou jen růžičky

Asi všichni víme, že nejraději konzumujeme jen koruny těchto miniaturních zelených stromků. Málokdo ale ví, že můžeme konzumovat z brokolice mnohem víc.

  • Stonky/košťály: Když z nich okrájíme nejtvrdší zevní část, zbytek nakrájíme na kostky a uvaříme doměkka.
  • Listy: Ty obsahují z celé rostliny nejvíce beta-karotenu a vitamínu C. Můžeme je spařit společně s růžicemi i konzumovat syrové například v salátech – jsou ale mírně nahořklé.

I brokolicové růžice můžeme jíst zasyrova. Klidně jen tak, nebo jako přísadu v salátech nebo smoothies.

  • Tip Mimibazaru: Brokolice chutná skvěle v kombinaci s muškátovým oříškem a strouhankovou krustou. Stejně tak se k ní hodí téměř jakýkoliv sýr, houby nebo granátové jablko.

A pokud se chcete dozvědět jiné zajímavosti o rodině brukvovitých, psali jsme i o tom, že květák se dá využít jako dezert, nebo třeba o tom, jaké zázračné účinky má obyčejné zelí           .

Publikováno



ČLÁNKY MOHOU KOMENTOVAT POUZE REGISTROVANÍ UŽIVATELÉ
Registraci provedete ZDE
© 2004-2018 CZECH NEWS CENTER a.s. | Reklama | Podmínky serveru | Ceník členství | Návod pro inzerci | Desatero | Ochrana kupujících | Dobrý prodejce | Osobní údaje | Kontakt