Zobrazit přihlášovací formulář

Sedmkrát ne při hubnutí

  • Publikováno:
Sedmkrát ne při hubnutí

Pokud není váš metabolismus vyloženě zázračný, pravděpodobně jste už přišli na to, že shodit pár kilo není vždycky úplně jednoduché. A někdy si sami házíme klacky pod nohy v dobré víře, že vlastně děláme všechno správně. A jsme unavení, neustále vyčerpaní, nemůžeme se pořádně soustředit... a takhle zdravé hubnutí vypadat rozhodně nemá.

Možná to pro mnoho z nás bude novinka, ale když zdravě hubneme, měli bychom se cítit nejlépe za celý život. Protože zdravé hubnutí znamená i zdravý životní styl, kterému se „zdravý“ neříká jen tak pro nic za nic. Abychom své vysněné (nebo doporučené) váhy dosáhli, musíme totiž udělat změny doslova ve všech oblastech našeho života. Ale není se čeho bát, jsou to změny k lepšímu (a až je uděláme, budeme se divit, proč jsme je neudělali už dávno).

Cvičíme neustále. Možná nám přijde, že začít zase chodit na spinning, do posilovny, začít běhat, chodit na badminton a večer ještě jít na svižnou procházku. Pokud cvičíme hodně každý den, zatěžujeme tělo vlastně neustálým stresem. Pro budování svalové hmoty a ztrátu tuků je nezbytný čas odpočinku a regenerace, kdy se vlastně dějí všechny ty zázraky. Pokud to s tělesnou zátěží přeháníme, naše tělo bude mít obrovský hlad, bude v neustálém stavu šoku, stresové hormony vyletí do nebeských výšin a budeme zažívat nepřiměřenou únavu a „zamlženou“ hlavu. Úplně nám bude stačit hodinka denně pětkrát týdně. Maximálně.

Před cvičením nejíme. I to se zdá logické, kalorie chceme spalovat, takže si je nechceme dodávat. Pro podání optimálního výkonu je ale nutná energie. A tu nebudeme mít, pokud se nenajíme. Ideální je jíst 2 – 3 hodiny před cvičením, nebo si dát něco malého 30 – 45 minut před ním. Ideální jsou kombinace sacharidů a proteinů. A pokud chceme víc při cvičení spalovat, může nám pomoci troška kofeinu (pokud si dáte malou kávu před cvičením, uvidíte, jak se budete potit).

Kardio, kardio, samé kardio. Kardio cvičení nám cvičí vytrvalost a jednorázově umí spálit poměrně dost kalorií. Jednorázově. V našem zájmu je ale proměnit své tělo ve stroj spalující kalorie neustále. A k tomu nám pomůže především budování svalové hmoty, tedy silový trénink. Nemusíme se bát nárůstu svalové hmoty, když budeme používat malé váhy, rozhodně se nám svaly pouze vytvarují, nenarostou.

Vyhýbáme se makroživinám. A vy víte, o kterých mluvíme. Bílkoviny nikdo ze seznamu neškrtá, cukry a tuky ale ano. A i když jsou světem řeči, že se bez nich obejdeme, neobejdeme. Sacharidy jsou náš primární zdroj energie, když je tělu nedodáváme, vezme si ji z jiných zdrojů. Většina z nás si myslí, že z uložených tuků, nejdřív na řadě jsou ale právě bílkoviny, které konzumujeme. Tělo si je rozloží na využitelnou energii a odpadní látky, takže naše svaly se nemají z čeho budovat. Na vláknině (jakožto typu sacharidu) a komplexních sacharidech (škrobech) není, na rozdíl od jednoduchých, přidaných cukrů, nic špatného. Podobně se to má s tuky. Tuky potřebujeme proto, abychom si drželi optimální hladiny hormonů, aby se nám měly v čem rozpouštět vitamíny A, D, E, K a tak dále. Samozřejmě nejsou tuky jako tuky, stejně jako sacharidy jako sacharidy.

Držíme dietu naší kamarádky. Držela ji a zhubla pět kilo za tři dny? Neuvěřitelné! A pravděpodobně taky nezdravé. Každé tělo, každý metabolismus, jsou unikátní, každému zabere něco jiného. Určitě se můžeme držet univerzálních principů, rozhodně ale ne univerzálních postupů. Jsou mezi námi tací, kterým vyhovuje jídlo každou hodinu, ale i tací, kterým stačí se najíst jednou dvakrát denně (mimochodem, už jste slyšeli o přerušovaném půstu?). Měli bychom zapomenout na moderní diety a trendy ve stravování. A mnohem raději se zaměřit na to, co je vhodné přímo a konkrétně pro nás.

Nejíme dost. Často si máme tendenci myslet, že čím méně kalorií zkonzumujeme, tím lépe. Stará dobrá pravda ale je, že čím méně konzumujeme kalorií, tím více si zpomalujeme metabolismus. A tak si v době diety zvykneme tělo na třeba poloviční přísun kalorií, než jsme měli předtím, vrátíme se pak ke stravování, které jsme měli předtím, a jojo efekt je na světě. Nezáleží tak moc na tom, kolik kalorií jíme, ale z čeho pocházejí. Je doopravdy rozdíl, jestli sníme 1500 kcal ve fast foodu, nebo v zelenině a libovém mase.

Málo spíme. Spánek, stejně jako voda, jsou pro naše zdraví (nejen hubnutí) naprosto zásadní. A o tom, jak a proč se na nás projevuje nedostatek spánku, si můžete přečíst zde.

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku