Zobrazit přihlášovací formulář

Epidemie únavy

  • Publikováno:
Epidemie únavy

Není náhoda, že se o tom, že se cítíme unavení, dočteme na každém online i offline rohu. Množství lidí napříč kontinenty, pohlavími i věkovými skupinami, kteří zažívají vlastně neustálou únavu, rok od roku roste. A je velmi pravděpodobné, že i my patříme mezi ně. Největším problémem je, že jsme se vlastně rozhodli „s tím nějak žít“ a přijmout únavu jako takovou nějakou novou normu. A to rozhodně není dobře.

Chronická únava (nezapříčiněná například nemocí nebo jinými zdravotními příčinami – například jako vedlejší efekt léčby atd.) by se dala nazvat civilizační chorobou. Protože většina z jejích příčin je způsobena životním stylem a s ním souvisejícími problémy.

  • Pokud se cítíme chronicky unavení, ovlivní to všechny aspekty našeho života. Náš osobní život, ten pracovní, emocionální, spirituální a fyzický stav nevyjímaje. Únava pro nás může představovat také smrtelné nebezpečí, také počet nehod způsobených unavenými řidiči roste.

Bohužel, naše únava často není způsobena ani prací, ani fyzickým vypětím, ale starostmi, frustrací, a neschopností ventilovat (ale často i jen formulovat) to, co nás trápí.

Nedostatek spánku. To, že nedostatek spánku způsobí únavu, není nic překvapivého. Správná otázka je, proč ho máme nedostatek. Plus malá připomínka, že ne jen nedostatečně dlouhý, ale také nedostatečně kvalitní spánek způsobuje únavu. Pokud se z krátkého nebo nekvalitního (nebo obou) spánků stane zvyk, riskujeme také například cukrovku, onemocnění kardiovaskulárního systému, obezitu, ale například i zvyšujeme riziko mrtvice.

  • Spát bychom měli chodit třicet minut předtím, než „chceme usnout“. Tuto půlhodinku bychom měli využít k tomu, abychom byli ve tmě, v tichu, v klidu.
  • Okolní místnost by měla být bez hluků, tmavá a ideálně také relativně chladná.
  • Ideální je chodit spát a vstávat pořád ve stejný čas, každý den – a to i o víkendech.

Stresu až moc. Stres je generační téma číslo jedna. Naše tělo je schopné nám dlouho naznačovat, že je ho až moc – a je rozhodně dobré naučit se tyto signály číst. Protože pak se tělo může jednoduše rozhodnout, že takhle už dál ne a provede nějakou větší lumpárnu. V tomto článku si můžete přečíst, jaké signály to většinou bývají. Stres ničí tělo i mysl, to je známá věc. O které si více také můžete přečíst ve speciálním článku. Kromě toho jsme se věnovali taky pozitivním stránkám krátkodobého stresu, o těch si zase můžete přečíst tady. Alespoň vidíte, kolik bychom toho o stresu měli vědět, a proč je tak důležité mu předcházet.

  • Měli bychom se naučit vytipovat v životě věci, které nám způsobují nejvíce stresu, a pokud to jde, tak na nich pracovat.
  • Odmítnout nechat si naložit ještě víc, když už cítíme, že toho máme tak akorát dost.
  • Eliminovat ze svého života lidi a vztahy, které jsou pro nás toxické. Může to být partner, přátelé, ale také například rodina.

Špatná výživa. Potrava je naše palivo. A když budeme do aut čerpat neustále nekvalitní nebo dokonce nevhodné palivo, asi budeme očekávat, že budou problémy. A s naším tělem se to má stejně. Toto je fakt, který musíme přijmout. Všechno, co jde dovnitř, přímo ovlivňuje naše fungování. A když tělo nefunguje správně, je tělo prostě unavené z toho, jakou energii musí vynakládat na nouzový režim, protože na ten kvalitní prostě nemá palivo (a k tomu se přidá dalších milion potíží).

  • V jídelníčku bychom měli protěžovat bílkoviny a vlákninu.
  • Každé tři hodiny bychom měli sníst „něco zdravého“ (ovoce, zeleninu, ořechy...)
  • A když je to možné, měli bychom jíst více celozrnných a jinak nezprocesovaných potravin. Někdy stačí i malé změny.

Nedostatek fyzické aktivity. Nejsme vyvinutí k tomu, abychom prostě neustále seděli nebo leželi. Nebo se vozili v autech nebo hromadné dopravě. Prostě k tomu, abychom se nehýbali. Pro člověka je nejpřirozenější neustálý pohyb. Většina z nás nemá dostatek pohybu, dokonce nezanedbatelná část z nás nemá pohyb téměř žádný. A naše tělo to prostě považuje za nezdravé.

  • O pohybu bychom neměli přemýšlet jako o něčem nudném nebo povinném. Nejvíc z něj dostaneme, když si najdeme takový, který nás bude bavit.
  • Vhodné je kombinovat jak kardio zátěž, tak tu, která nám pomáhá udržovat a budovat svalovou hmotu. Nebojte se posilování, svaly nemusí narůst, pokud nebudete zdvihat velké váhy, jenom se dostanou do svého přirozeného tvaru.
  • Kdykoliv je to možné, hýbejte se. Projděte se po kanceláři, dojděte poslední zastávku pěšky, jděte se psem. Cokoliv je lepší než nic – v každém případě.

Onemocnění. Tento seznam by nebyl kompletní, kdybychom nezmínili některé možné zdravotní stavy, které mají jako jeden ze symptomů právě únavu. Pokud jste vyzkoušeli změnu ve všech oblastech, které jsme jmenovali, ale stále nic nepomáhá, je možné vinit jednu z následujících příčin – chudokrevnost, úzkosti, deprese, únavový syndrom, cukrovka, intolerance k některým potravinám, onemocnění srdce, deficit vitamínů a/nebo jiných živin, hypofunkce štítné žlázy, těhotenství nebo infekce močového ústrojí (a obecně infekce všeho možného druhu).

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku