Zobrazit přihlášovací formulář

Zničte nával stresu do pár minut

  • Publikováno:
Zničte nával stresu do pár minut

Někdy nás zachvátí čistá panika. Nemusí se hned jednat o diagnózu, v dnešním překotném světě se prostě stane, že nával stresu nezvládneme, tan nás zavalí a my se, lidově řečeno, sesypeme. Když nás polije studený pot, my přestaneme dýchat, zatmí se nám před očima a podlomí nohy (každý si intenzitu dramatičnosti umí představit podle sebe), co můžeme udělat přímo na místě?

Stres nás uvede do stavu fyzické pohotovosti. Kortizol spustí rychlejší srdeční tep, aby naše svaly byly dostatečné zásobeny krví, začneme zhluboka dýchat, zažijeme příval adrenalinu. Když pak hladina stresových hormonů opadne, my se cítíme unavení.

Jak zvládnout takový nával bez zbytečného zatížení organismu? Zkuste některý z těchto triků.

Uvědomělé dýchání. Zastavte se a zkuste hluboký nádech a výdech. Dýchání je něco, na co rozhodně nemyslíme, když se ale na něj začneme soustředit, začnou se dít zázraky. Skvělou techniku zklidňujícího dýchání, kterou lze praktikovat i v případě, že například nemůžete usnout, jsme vám popsali v tomto článku.

Kostka ledu. Je to jednoduché. Prostě své tělo rozptýlíme. Přestane se soustředit na projevy paniky a úzkosti a začne se soustředit na primární nepohodlí. Takže si vezměte do dlaně kostku ledu. Je to pro tělo takový podnět, který nebude moci ignorovat.

Sáhněte po esenciálním oleji. A to konkrétně levandulovém. Vůně levandule nás umí v podstatě okamžitě zklidnit, relaxuje tělo i mysl. Pokud můžete, začněte se obklopovat levandulovou vůní – a více o tom, jak levandule působí proti úzkostem i bolesti hlavy, si můžete přečíst tady.

Vypiště se. Doopravdy. Sedněte si, vezměte papír a tužku, a všechno, co vás rozčiluje, stresuje, čeho se bojíte a co vám dělá starosti, hoďte na papír. Ideální je doopravdy psaní rukou, ne na počítači, ať je to co nejkontaktnější. Papír pak buď zmuchlejte a vyhoďte, nebo si prostě založte takový malý deníček. Třeba vám z toho časem vyplyne zvyk, kterým si budete denně připomínat, co se dělo a jak jste se cítili.

Dejte si zvýkačku. I když je to malá a zdánlivě nepodstatná věc, může velmi pozitivně ovlivnit naši psychiku. Ale skrývá i jiná překvapení, umí například pomoci od abstinenčních příznaků. A co dál? To se můžete dočíst v našem dřívějším článku.

Nechejte se obejmout. Blízký tělesná kontakt s někým, ke komu chováme pozitivní emoce (kterého ideálně milujeme) je v uklidňování ve stresových situacích vlastně nedocenitelný. Tento dotek nám totiž začne do těla vypouštět oxytocin, který tlumí účinky kortizolu. A čím více oxytocinu, tím lepší redukce stresu. Ano, jedním z nejlepších uvolnění při stresových situacích, je sex.

Některým dalším technikám jsme se věnovali v dřívějším článku. Je dobré se i zasmát, poslouchat hudbu nebo si třeba vymalovat obrázek. Více se dočtete zde.      

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku