Zobrazit přihlášovací formulář

Jak přežít třetí trimestr v práci

  • Publikováno:
Jak přežít třetí trimestr v práci

Třetí trimestr je pro každou nastávající matku (a celé její okolí) velmi náročné období. Těhotenství a všechny změny a potíže s ním spojené se mísí s dokončováním věcí v práci, s povinnostmi, které máme předtím, než odejdeme na mateřskou. Jsme v naprosto rozhozeném psychickém a fyzickém stavu, děťátko ještě není na světě a my žijeme pod tlakem, jak se vyrovnat s přechodem z jednoho světa do druhého.

Maminky jsou unavené, vyčerpané, mají dost co dělat samy se sebou... a k tomu ještě často pracují hezky v plném provozu, jako by se nic nedělo. Ano, zaměstnavatelé přivírají oko, ano, máme úlevy i doma, ale pořád je třetí trimestr období, kdy se svět, na které byly ženy doteď zvyklé, střetává se světem, který je kompletně jiný.

Bříško už se doopravdy nedá zapřít, děťátko kope, hýbe se, maminky bolí záda, mají horší rovnováhu, bolí je pánevní oblast a to maličké, které v nich roste, používá močový měchýř jako polštář a balón zároveň. Hormony zaplavují tělo i mysl, emoce jsou jako horská dráha, tělo ani mysl nejsou schopné všechno zvládat.

Jaké jsou nejčastější překážky, které nám třetí trimestr klade do cesty?

  • Nějak nemáme tah na branku. Částečně hormony, částečně nedostatek spánku, částečně stres. Není divu, že ne nám nedaří soustředit se na práci, když toho máme tolik na talíři.
  • Neohrabanost. Často špatné spíme, což nepřidá na výkonu přes den, naše těžiště se mění, proto taky třeba častěji zakopáváme nebo ztrácíme rovnováhu.
  • Bydlíme na záchodě. Časté močení je jedna věc, ale dalším problémem, o kterém se tolik nemluví, je zácpa – ta trápí mnoho maminek, ve třetím trimestru speciálně. Dítě totiž zabírá místo a brání tak volnému průchodu vy víte čeho.
  • Zapomnětlivost. A jsme zase u hormonů, nedostatku spánku a stresu. To ovlivní myšlení každému.
  • Emocionální výkyvy a zhroucení. Ano, ano, je to tak. Nad emocemi ztrácíme kontrolu vlastně od začátku těhotenství, ale třetí trimestr zatím v intenzitě vítězí. Stres převezme vládu a záchvaty různých emocí mu zdatně sekundují.
  • Cítíme se pod tlakem. I když to málokdo řekne nahlas, stejně se od nás v práci čeká nějaký ten výkon. Minimálně to, že své věci předáme v pořádku někomu jinému.

Jak na to? Jde tenhle kůň vůbec osedlat? Jak přežít týdny, které se ještě musíme tvářit, že naše těhotenství vlastně neexistuje, a my jsme produktivními členy týmu?

Tři základní oblasti – pohyb, jídlo a nohy na zemi

Pohyb

  • Naučte se dechová cvičení. Zhluboka nádech, pomalý výdech, počítat do pěti (nebo do kolika vám to půjde přirozeně). Zkuste si sem tam, kdykoliv cítíte nával paniky nebo se potřebujete uklidnit, vyhradit minutu na hluboké, pomalé a vědomé dýchání.
  • Jestli byl někdy čas na to zažádat si o ergonomické pracovní pomůcky (kancelářskou židli), tak teď.
  • Vstávejte a procházejte se častěji. Na pár vteřin, projděte se, protáhněte, ulevte tělu, rozpruďte krev.
  • Rozpohybujte kyčle. Za bolest zad totiž můžou i zkrácené hýžďové a stehenní svaly, které vedou k omezené hybnosti právě těchto kloubů. Více se dočtete tady.
  • Masírujte si lýtka, přední stranu stehen, trapézy a hrudník. Toto jsou svalové skupiny, které se kvůli změnám držení těla často dostávají do tenze.

Jídlo

  • Jezte malé množství jídla v častější frekvenci. Tentokrát to není primárně kvůli metabolismu, ale kvůli živinám, které potřebujeme, a místu, které v našem těle fyzicky zabírají.
  • Pijte jídlo, žvýkejte vodu. Počkat, cože? Ano. Potřebujeme, aby naše tělo dostatečně absorbovalo všechno, co mu dáme. A na začátku tohoto procesu stojí sliny a enzymy v nich obsažené. Takže zkuste každé sousto rozmělnit jak to jenom jde a ano, i když pijete tak vodu poválet v puse, aby se smíchala s co nejvíce slinami.
  • Nejezte u pracovního stolu. Dejte si na jídlo pauzu – snížíte si tak hladinu stresu. Nebo si ho aspoň nepřiděláte.
  • Pijte tolik vody, kolik se jen vejde. Na záchod stejně chodíte vlastně pořád, tak co. V těhotenství se nám zpomaluje lymfatický oběh, takže bychom ho měli „ředit“, ať ho trošku popoženeme. Budou nám méně otékat klouby a z těla se rychleji vyplaví toxiny.
  • O jídle přemýšlejte. Potřebujete totiž nejen ukojit zvláštní chutě, ale především správné živiny.

Nohy na zemi

...a zdravý rozum.

  • Řekněte si o pomoc. V práci se budete až divit, jak budou kolegové i nadřízení ochotní. Nebojte se říct si o drobné úlevy, protože lépe, když to udělá někdo jiný, než vy sama a polovičatě. A ještě ve stresu.
  • Nenakládejte si toho na sebe moc. Dobrá, staré závazky jsou staré závazky, ale nové úkoly? To je něco jiného. Realistický odhad vlastních možností je základ zdravého třetího trimestru.
  • Dejte si sem tam den pauzu. A věnujte se svému duševnímu zdraví. Dělejte, co vás baví, relaxujte, meditujte, procházejte se, koukejte na seriál, cokoliv. Udělejte si na sebe čas.
  • Oblékejte se pohodlně. Protože... se prostě potřebujete cítit pohodlně. Boty, kalhoty, sukně... vybírejte tak, ať je vám dobře. A můžete si dovolit nad módou trošku mávnout rukou. Máte důležitější věci na starost.

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku