Jak dobře znáte čekanku? Jídlo

Pod tímto poetickým českým názvem se skrývá listová zelenina, která je extrémně zdravá, nicméně nepoužívaná tak, jak by si zasloužila. A jelikož její sezóna vrcholí, není od věci si připomenout, že například do salátů nepatří jen ten hlávkový nebo čínské zelí. Čekanka má totiž mnoho zdravotních benefitů, mezi které patří například i pomoc s nespavostí.

Čekanky máme hned několik druhů. Ta, která bude zajímat nás, je především čekanka listová, ale i ta obecná má své využití.

  • Kořen čekanky obecné je takovým malým zázrakem. Znáte cikorku? Náhražku kávy? Ano, je to přímo drcený sušený kořen čekanky. Neobsahuje kofein, což je ideální například pro těhotné a kojící ženy. Kořen čekanky také obsahuje inulin, a to ve zhruba stejném množství jako cukrová řepa – extrahuje se z něj tudíž kvalitní a koncentrované sladidlo.

Zpátky ale k čekance listové. Z ní využíváme především její nadzemní část, která vypadá a chutná prostě jako salát. Má ale svá specifika.

Čekanka má velmi výraznou chuť, někdy velice hořkou. Hořkosti zabráníme, když budeme čekanku pěstovat ve tmě, což je poměrně nezvyklé.

Obsahuje látku cholin, která je prekurzorem acetylcholinu. Ten v těle působí jako neurotransmiter, ovlivňuje například činnost svalů, kognitivní funkce mozku a paměť. Dále čekanka obsahuje například arginin, který v těle zlepšuje citlivost na růstový hormon, přispívá k regeneraci, prokrvení a růst svalové hmoty, dále pak samozřejmě třísloviny (díky nim ta hořká chuť), vitamíny A, K, C a E, kyselinu listovou, vlákninu, ale také velké množství minerálních látek (hořčík, zinek, mangan, vápník. Svým složením čekanka pomáhá našemu tělu vylučovat těžké kovy.

Kromě toho má čekanka další účinky na naše zdraví:

  • Pomáhá se zažíváním, především díky obsahu vlákniny, ale také díky působení na správnou funkci našich svalů. Velmi zklidňující efekt má například také na pálení žáhy. Má lehce projímavé účinky, stejně tak lehce močopudné.
  • Je skvělá pro naše srdce, protože pomáhá v těle redukovat hladiny cholesterolu, ale obsahuje také mnohé fenoly, které regulují činnost srdce a působí proti vzniku krevních sraženin, podporuje krevní oběh.
  • Má protizánětlivé účinky, ulevuje od například artritických bolestí.
  • Pomáhá s hubnutím. Obsahuje velké množství vlákniny a přírodních sacharidů, které pomáhají jak s vylučováním, tak s pocitem hladu – čekanka, jak listy, tak odvar z kořene, tak zabraňují přejídání a nezvladatelných pocitů chuti.
  • Je skvělá pro imunitu. Především díky vysokému obsahu vitamínů a svým protizánětlivým účinkům.
  • Úzkosti a nespavost. I s těmi umí čekanka pomoct. Především díky svému působení na náš mozek a svaly umí mírnit napětí a pomáhat nám lépe spát.
  • Vynikající pro ledviny. Díky svým močopudným a detoxikačním vlastnostem je čekanka požehnáním pro naše ledviny. Pomáhá nám zbavovat se škodlivých látek a lépe je vylučovat.

A jak čekanku jíst? Když se rozhodnete pro cikorku, je to jednoduché (jenom dejte pozor, aby směs neprošla varem). Pokud ale zvolíte listovou čekanku, můžete ji přidávat do salátů, ideální je kombinovat s troškou citrónové šťávy, která redukuje hořkost. Nicméně čekanku můžete tak zapékat na spoustu způsobů – vždy ji pečlivě očistěte a chvilku povařte v osolené vodě nebo orestujte. Můžete ji kombinovat s masem i další zeleninou, zalít bešamelem nebo z ní připravit polévku nebo jí dochutit omáčky k hovězímu nebo krůtímu masu.                                            

Publikováno



ČLÁNKY MOHOU KOMENTOVAT POUZE REGISTROVANÍ UŽIVATELÉ
Registraci provedete ZDE
© 2004-2018 CZECH NEWS CENTER a.s. | Reklama | Podmínky serveru | Ceník členství | Návod pro inzerci | Desatero | Ochrana kupujících | Dobrý prodejce | Osobní údaje | Kontakt