Zobrazit přihlášovací formulář

Naučte děti správně jíst, ovlivníte tím jejich budoucí zdraví

  • Publikováno:
Naučte děti správně jíst, ovlivníte tím jejich budoucí zdraví

Věděli jste, že nejdůležitějším obdobím ve formování správných stravovacích návyků jsou první tři roky života dítěte? Rodiče tak v raném dětství mohou ovlivnit, do jaké míry bude dítě odolné vůči negativním vlivům nevhodné stravy a špatných návyků, které aktivují rozvoj většiny civilizačních chorob.

S dětmi je to těžké, některé žijí snad jen ze vzduchu, jiné pořád něco žvýkají. Jedno ale mají obvykle společné, přednost často dávají sladkostem, zatímco zelenině se vyhýbají obloukem. A podobné je to i u konzumace nápojů. Nejoblíbenější jsou různé limonády, sirupy a džusy, které jsou plné cukru, barviv a celé řady dalších přídatných látek. Chyba je ale především na straně nás rodičů. Do vínku tak dětem dáváme celou řadu zdravotních komplikací v budoucnu. Stačí přitom jen zlepšit výživové podmínky v prvních 1000 dnech života.

Pravidelný režim je základ

To, že kojenci jedí pravidelně každé dvě až tři hodiny, bereme jako samozřejmost. Jenže to samé platí i u dětí starších. Jídlo by mělo být rozložené alespoň do pěti nutričně vyvážených porcí, tedy nejen tří hlavních pokrmů (snídaně, oběd, večeře), ale také dvou až tří svačin. Obsahem nejméně jedné z nich by měla být denní porce ovoce a zeleniny.

Začněte u sebe

Asi je vám jasné, že stravovat se zdravě a vyváženě dítě nezačne samo od sebe. Jděte mu proto příkladem. Právě ty nejmladší děti totiž mají tendenci rodiče ochotně napodobovat. Pokud vás vídává, jak ve stoje zhltnete krabičku vlašáku se třemi rohlíky, těžko mu budete vysvětlovat, že má jíst dušenou zeleninu s kuskusem v klidu u stolu. Snažte se proto snídat a večeřet společně v rodinném kruhu tak často, jak je to jen možné. A popřemýšlejte i o tom, co pijete. Když před vámi na stole pořád stojí sklenička s colou nebo jinou limonádou, nemůžete po svém potomkovi chtít, aby pil vodu.

Popusťte uzdu fantazii a kreativitě

Udělejte z jídla zábavu a pusťte se do tvorby jedlých uměleckých děl, starší potomky do přípravy pokrmů klidně zapojte. Ne nadarmo se říká, že jíme i očima. A platí to i u dětí. Čím pestřejší barvy a nápaditější motiv, tím lepší. Do pokrmu tak snadno zakomponujete hned několik druhů zeleniny nebo ovoce. Nebojte se použít různá vykrajovátka a formičky. Na kaši můžete třeba namalovat veselý obličej dětským kečupem, toast může mít třeba tvar auta či kytičky. Pokud na to vaše fantazie nestačí, inspiraci hledejte na internetu.

Vsaďte na různé úpravy

Ani nám dospělým nemusí nutně chutnat vše, a u dětí to platí několikanásobně. Já osobně třeba nesnesu rozvařenou měkkou cibuli, bez té syrové si ale neumím představit žádný salát. Nenechte se proto odradit jedním odmítnutím. Vyzkoušejte různé způsoby úpravy zeleniny, vždyť servírovat se dá syrová, dušená, připravená v páře, pečené nebo třeba grilovaná. A podobné je to i s ovocem, které může být čerstvé, mražené nebo kompotované.

 

Zapojte děti do nakupování

Děti ten úžasný pocit samostatnosti a možnosti rozhodovat milují. Vezměte je tak s sebou do obchodu a nechte je si vybrat, na co mají chuť. Neberte je ale do sekce cukrovinek a sladkého pečiva, zaveďte je do oddělení ovoce a zeleniny. A udělejte z toho zábavu, nechte je třeba, ať poznávají různé druhy ovoce a zeleniny. Nebo jim třeba doma namalujte nákupní seznam pár věcí, které dobře poznají, a které musí v obchodě najít a dát do košíku. Povídejte si s nimi i o tom, jak vybírat kvalitní a čerstvé zboží.

 

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku