Zobrazit přihlášovací formulář

Supermarketové pasti na peněženky

  • Publikováno:
Supermarketové pasti na peněženky

Nákupy v supermarketech se asi nevyhnou nikomu z nás. Někdo si v nich libuje, pro někoho jsou noční můrou. Ale ať už chodíte na nákupy denně, jednou týdně nebo jednou měsíčně, supermarkety, respektive jejich marketingoví specialisté, merchandiseři a koneckonců také statistici a jiní vědci, na nás neomylně cílí osvědčenými triky, které mají jediný cíl – vylákat z našich peněženek co nejvíc. Co na nás v obchodech číhá a jak se tomu bránit?

Kolikrát jste šli pro mléko, máslo a šest rohlíků, možná nějaká rajčata, ale domů jste se vrátili s nákupem za necelou tisícikorunu? Stává se to rozhodně častěji, než bychom si přáli. Nejhorší na tom je, že to ve většině případů není náhoda. Prodejci i výrobci zboží dobře ví, co a jak na člověka působí. A tak se nás snaží nenápadně zmanipulovat ve svůj prospěch.

Na co si dát pozor

  • Nákupní vozík – i taková zdánlivá maličkost je velmi podstatná. Všimli jste si, jak jsou vozíky v supermarketech veliké? Naprosto neadekvátně tomu, jaké většina lidí dělá běžné nákupy. A cíl? Přesvědčit nás, že jsme si toho ještě zatím vlastně moc nekoupili. V obrovském vozíku i tisícový nákup může vypadat zanedbatelně.
  • Vítejte v supermarketu! – takhle jásavě nás už u vstupu do supermarketu vítají barevné a hezké výrobky, popřípadě výrobky v akci. Ovoce, zelenina a akční zboží na nás už od vstupu působí příjemně, navodí nám přesvědčení, že v supermarketu najdeme levné a dobré věci.
  • Působení na smysly je vůbec velkým tématem. Každá barva je v našich hlavách spojována s určitou představou, červená znamená akci, modrá seriózní nabídku, zelená čerstvost, černá luxus a tak dále. A tak regály označené červenou barvou vnímáme automaticky jako akční, i když se v nich žádné zlevněné nebo výhodné zboží nevyskytuje. Dalším z triků jsou různé vůně, často průmyslové. Kdo by odolal vůni čerstvého pečiva, vypraného prádla nebo třeba pečeného masa? Skvěle těmto účelům poslouží také například uměle orosená zelenina, skladování ve „farmářských“ bedýnkách nebo různě barevné světlo.
  • Hudba je dalším důležitým prvkem, především ovlivňuje náš pohyb po prodejně. Nesmí být vtíravá nebo nepříjemná, ale zároveň by měla být svižná, dodávat energii a stimulovat náš pohyb po prodejně. A že ji během nakupování ani nevnímáte? Přesně o to jde.
  • Fronty,na těch přece nemůže být pro supermarket nic dobrého, ne? Ale kolikrát jste v supermarketu kvůli frontám nenakoupili? Pravděpodobně se to nestalo ani jednou, přece se neotočíte a nerozvezete zboží zpátky po obchodě jenom proto, abyste se jim vyhnuli a šli nakoupit jinam. Takže si ji vystojíte. A nudíte se. A koukáte kolem sebe, přemýšlíte, jestli jste náhodou něco nezapomněli… třeba na nějakou maličkost, kterou určitě najdete u pokladny. Nemáte žízeň? Nedochází vám baterky v ovladači? A co kdybyste udělali někomu radost a koupili květiny? Vždyť stojí jenom pár korun.  
  • Pokladny jsou pro frontu stojící zákazníky naprosté peklo. Díky nepotřebnému zboží za pár korun klidně necháme u kasy o trošku větší obnos, protože se chceme za dobře provedený nákup odměnit aspoň čokoládovou tyčinkou. A jestli s sebou na nákupy berete děti, je téměř jisté, že u pokladny necháte další peníze jen proto, že vaše ratolesti spatřily úžasně barevné bonbóny, pitíčka nebo aspoň lízátko.
  • Hodiny v supermarketech, ale ani obecně v nákupních centrech nenajdete. Nikdo nechce, abyste věděli, kolik času už jste bloumáním kolem regálů strávili. A pak najednou…jak je možné, že už je sedm večer?
  • Rozmístění zboží je klíčem pro náhodné nakupování. Čím víc se v supermarketu zamotáte, tím větší je šance, že narazíte na věci, které by vás dopředu vůbec nenapadlo koupit. A tak si všimněte, že základní potraviny, jako jsou maso, ovoce, zelenina, pečivo, mléčné výrobky a nápoje, tedy to, pro co do obchodů chodíme nejčastěji, jsou rozmístěny na celé prodejní ploše. Pokud chcete koupit ovoce a máslo, musíte projít kolem elektroniky, sladkostí, vína i oblečení. A to je dobře – nepotřebujete třeba zrovna koupit dětem ponožky? Nedochází vám šampón?
  • Nejdražší zboží je zároveň vždy umístěno ve výšce očí. Tedy v té nejpohodlněji dosažitelné.
  • Trvanlivost je parametr, na který se hodně díváme. Pokud chcete třeba mléko s vyšším datem spotřeby, sáhněte v regálu až úplně dozadu, zboží s blížící se dobou spotřeby najdete totiž úplně vepředu.
  • Akce a falešné akce jsou na každodenním pořádku. Někdy se ale vyplatí u nakupování dobře počítat, například jednotkovou cenu. Pak zjistíte, že zdaleka ne vždy jsou větší balení výhodná, že akce „Skvělá nabídka“ neznamená, že je zboží ve slevě atd. Také si dávejte pozor na kouzelné formulky „Již od“ a „Až“. Již od 99,- znamená, že v nabídce musí být alespoň jedno zboží za uvedenou cenu (a to nebývá zrovna to nejlepší). To samé platí u slev Až 90 % - opět stačí jedno zboží.      

Jak se bránit?

Existuje pár malých triků, jak se vyhnout nátlaku ze strany velkých řetězců.

  • Vyhněte se jim. Pokud to jde, nakupujte v místních obchůdcích, specializovaných prodejnách a podobně. Ale na to má málokdo čas a v neposlední řadě také peníze. Supermarkety hřeší na svou praktičnost, vše na jednom místě.
  • Udělejte si seznam. A hlavně – dodržte ho! Nechoďte nakupovat „něco k večeři“.
  • Programově se vyhýbejte „akcím“. Zařekněte se, že koupíte doopravdy jen to, pro co jste do obchodu přišli.  
  • Nakupujte za hotové. A neberte si s sebou kartu. Určete si prostě obnos, který utratíte, a víc to jednoduše nepůjde. Určitě máte plno zkušeností a tedy i představu, kolik za průměrný nákup dáte.
  • Najezte se! Nechoďte do obchodu hladoví, to je potom nakupovací smršť. Nedopusťte, aby šel někdo z vaší nákupní výpravy do obchodu hladový.
  • Nechoďte pro jednu věc. Pravděpodobně jich koupíte víc.
  • Pokud to jde, nakupujte bez dětí. Mnoho obchodníků se snaží dostat do peněženek rodičů skrz dětská přání. A že je jim často těžké odolat.

Všimli jste si někdy podprahového nebo naprosto zjevného ovlivňování nákupů v supermarketech? Je něco, co vás doopravdy rozčiluje? Vnímáte to jako manipulaci? Nebo nakupování tolik neřešíte? Diskutujte na Mimibazaru! 

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku

leni0323 8. 10. 2015, 20:15
nemám s tím problém...zásadně chodím s košíčkem ,-)
Chast 7. 10. 2015, 20:41
Taky dobrá reklama,v místních obchůdcích je to většinou nejdražší, a ne, vždy kvalitnější (vlastní zkušenost) Pokud jste člověk na rodičovské s trochou peněz, musíte zásadně chodit po akcích, pokud chcete ušetřit Můžete chodit i s dítětem, když ho máte vychované, to ničemu nevadí. Jinak pokud někdo chodí pravidelně nakupovat, a musí počítat,tak ví naprosto přesně co je sleva,a co ne
plamenek 6. 10. 2015, 11:31
Chodím se seznamem, řekla bych, že umím odolat. Nejlepší je chodit bez karty a mít jen minimum peněz. (Y)
Erifi 6. 10. 2015, 9:03
Nejideálnější je poslat do obchodu pro rohlíky a salám manžela.... To pak nehrozí, že by koupil ještě něco jiného... Kdybych šla já, tak by tento nákup pak zase vyšel minimálně na 300,- ,-)
SimiTobi 7. 10. 2015, 20:44
@Erifi Tak to u nás nehrozí. I manžel je schopný z nákupu dvou věcí udělat záležitost do dvou velkých igelitek! ,-)
marcuska 6. 10. 2015, 19:28
@Erifi To je pravda. Můj manžel taky nesnáší nakupování. Nakoupí vždycky jenom to, co má na seznamu, a honem pryč.

Kategorie