Zobrazit přihlášovací formulář

S těmito věcmi při hubnutí přestaňte!

  • Publikováno:
S těmito věcmi při hubnutí přestaňte!

Pro některé z nás je hubnutí vlastně taková celoživotní náplň. Když ho momentálně neprovozujeme aktivně, alespoň na ně myslíme a říkáme si, že „bychom měli“. Často si ale nasazujeme dietní a cvičební plány bez valného nebo dlouhodobého úspěchu. Proč? Přední experti na výživu a poradenství ohledně diet a zdravého životního stylu už mají dost některých chyb, které člověk při hubnutí dělá.

Posedlost dokonalostí na dietě

Mnoho z nás si myslí, že, co se týče hubnutí a zdravého životního stylu, je vše vlastně černobílé. Buď jíme zdravě, nebo ne. Buď žijeme aktivně, nebo ne. V reálném životě to tak ale přece nefunguje. Velmi doporučované je pravidlo 90:10 – soustřeďte se na uvážlivou volbu potravin a jídel po 90 % času. Těch 10 % si dopřejte. Každý den!

Vždycky chceme něco sladkého

…a to je velká pravda. Spousta lidí totiž začíná diety tím, že ze stravy striktně vyřadí všechno sladké, cukry a většinou i polysacharidy. Jenže tělo je k fungování prostě potřebuje. Proto vznikají neodolatelné touhy po tabulkách čokolády, kterým nepodlehne jen doopravdy málokdo, a které stojí také za dlouhodobým neúspěchem zprvu fungujících diet. Většinou stačí z jídelníčku vyřadit sladké a slazené nápoje, jako jsou džusy, sodovky a slazené minerálky. A samozřejmě pravidlo 90:10.

Moc sedíme

Sedavý způsob života je špatný, pohyb dobrý. Tady platí černobílá teoreticky stoprocentně. Prakticky se sezení v práci většinou vyhnout nemůžeme, ale ostatní máme pevně v rukách. A koneckonců i to sezení v kanceláři si můžeme sem tam proložit protažením, základními cviky na břišní a zádové svalstvo, které se dají provozovat vsedě nebo například sezením na balančním míči místo ergonomické židle.

Moc se soustředíme na to, co vyřadit z jídelníčku

Jak už jsme psali výše, většinou se na dietě snažíme ne omezit nebo vyvážit, ale vyškrtnout cukry nebo tuky. Příliš restriktivní diety jsou ovšem vlastně zárukou neúspěchu, tělo si prostě řekne o to, co mu chybí. Další chybou je omezit se pouze na počítání příjmu kalorií, je třeba mít také vyvážený nutriční poměr! Kdyby byla správná dieta jednoduchá, asi bychom všichni dávno chodili jako laňky. Proto se nezdráhejte využít pomoci odborníků!

Nové dietní plány zas a znova

Efektivní dieta spočívá většinou v úpravě stávajícího jídelníčku, ne v jeho nahrazení jídelníčkem úplně novým, který se neslučuje s našimi zvyky. Pokud nám jde dietní stravování proti srsti, pravděpodobně ho buď porušíme, nebo budeme chtít vyzkoušet nějakou „jinou metodu“. Tyhle jojo diety jsou základem jojo efektu, pozor na to!

Klasifikace diet

Zvláštním, ale všudypřítomným problém zdravého stravování je, že se snažíme pojmenovat, jak se vlastně stravujeme. Bio, paleo, vegan, bezlepkově, podle té a té teorie… Proč? Správné zdravé stravování znamená pro každého trošku něco jiného, jakmile si budete jídlo štítkovat podle nějaké teorie, ztratíte v potravinách rozlišovací schopnost toho, co vlastně chcete jíst. A tím se uvádíte do naprosto zbytečného stresu!

Přeskakování jídel

Komu už se na dietě nestalo, že když nebyl čas na oběd, tak oběd prostě nebyl. Protože – na dietě je přece lepší nejíst než jíst. Vynechávání jídel způsobuje v těle energetické skoky, které si pak snaží vynahrazovat, a na které se bude do budoucna připravovat. A nestabilní zásoby energie, pokles krevního cukru a mimořádný hlad vedou k přejídání.

Populární cheat day

Velmi rozšířenou teorií je tzv. cheat day, tedy den pro podvádění. Jeden den v týdnu si někteří dietám (a je jich doopravdy hodně) „povolují“ jíst naprosto cokoliv v jakémkoliv množství. Ano, pokud si ten den naordinujete 16 balíčku chipsů, 20 palačinek a 5 tabulek čokolády, takový cheat day funguje, protože tělo tolik energie prostě zužitkovat nemůže, a tak nepotřebné živiny vyloučí. Ale kdo z nás by to zvládl? Většinou cheat day spočívá v tom, že si dáme menu ve fast foodu, něco sladkého a knedlíky u maminky. Takže něco, co tělo v pohodě stihne uložit. Opět jsme u pravidla 90:10! A zdaleka ne 9 dní přísné diety a 1 den utržení ze řetězu, ale hezky každý den vyvážený poměr.

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku