Zobrazit přihlášovací formulář

Co je dobrého na raw?

  • Publikováno:
Co je dobrého na raw?

Že bychom se měli stravovat zdravě, to všichni víme. Problém ale je, že pojmem zdravě rozumí něco jiného nejen každý laik, ale i odborník. Ze všech možných zdrojů na nás křičí zaručené recepty, jak svému tělu dodat doopravdy to, co potřebuje. Od názorů, že nezdravé jídlo neexistuje, až po opačný extrém, názory najdeme na všechno. Poslední dobou je hitem tzv. raw strava. Co všechno obnáší, stravujete-li se raw? Jaké jsou výhody a nevýhody? A proč vůbec raw stravu zvažovat?

Od malička jsme všichni zvyklí konzumovat tepelně upravenou stravu. A to je právě podle zastánců raw stravy, vitariánů neboli syrojedů právě ta chyba. Vše se točí kolem teploty 42°C, kdy dojde k zastavení proteinové aktivity enzymů, a po zahřátí jídla na tuto teplotu konzumujeme pouze jídlo „mrtvé“. Pro vitariány tedy neexistuje vaření, pečení, smažení a všechny způsoby úpravy jídla, na které jsme běžně zvyklí. Pokud jídlo potřebuje nějakou úpravu, tak se mixuje, suší na slunci nebo namáčí (naklíčením se dají „oživit“ například „mrtvé“ luštěniny).

Co je raw lepší?

Raw, neboli syrové, je lepší vlastně všechno. Hlavní čtyři elementy, kterých se raw stravování týká, jsou:

  • Vitaminy. Je známo, že tepelnou úpravou potraviny vitaminy ztrácí částečně, ale i úplně.
  • Enzymy. Jakmile suroviny zahřejeme nad teplotu 42°C, ztrácí svou účinnost.
  • Minerály. Tepelnou úpravou ztrácí mnoho minerálů svou organickou povahu a stávají se pro tělo neupotřebitelné.
  • Voda. Tepelnou úpravou potraviny mimo jiné ztrácí i vodu, která je nejpřirozenější. My ji pak musíme doplňovat přísným pitným režimem chemicky ošetřenými vodami z lahví nebo kohoutků.  

Díky tomu, že zařadíme do svého jídelníčku co nejvíce syrových potravin, které potřebují jen minimální tepelnou úpravu, získáme všechny tyto složky v maximální možné míře. Jako argument proti konzumování tepelně zpracované stravy může být i tvrzení, že její konzumace vyvolává v těle mírnou imunitní reakci. Tělo se tedy brání „nepřirozenému“ stavu stravy a permanentně nadprodukuje bílé krvinky. To může vést paradoxně k oslabení imunitního systému a různým nemocem.  

Je třeba postupně

Striktních vitariánů moc nenajdete. A ti, kteří to se syrovou stravou myslí maximálně vážně, doporučují plynulý přechod, který může trvat klidně i dva roky. Pro tělo je totiž přemíra syrové stravy poměrně šok, častými průvodními jevy přechodu na syrovou stravu můžou být:

  • Únava
  • Nedostatek energie
  • Celkový úbytek sil
  • Studené končetiny
  • Zhoršení akné a stavu pleti obecně
  • Bolesti hlavy
  • Nadýmání

Všechny tyto projevy by měly časem vymizet, vitariáni je připisují kompletní detoxikaci organismu. Teoreticky se na ně dá pohlížet ale také jako na projevy nedostatečného příjmu některých živin. Vitariánství sice není to samé jako veganství, ale jejich principy se často shodují. Malé zastoupení živočišné stravy v jídle může vést k nedostatku bílkovin, železa, vitamínu B12 a dalších. Maso, vejce, mléko a ostatní neupravené živočišné produkty totiž nikdo moc zasyrova konzumovat nechce, a když už ano, často nejsou dostupné v odpovídající kvalitě a čerstvosti.

Raw strava tedy znamená převážně konzumaci ovoce, zeleniny, ořechů, luštěnin a semínek. Vyvážený poměr příjmů jednotlivých tradičních živin se teoreticky zajistit dá, nicméně vitariánství je spojeno také s přesvědčením o tom, že tyto jsou stanoveny s ohledem na tepelnou úpravu. V případě konzumace raw stravy tak není tolik třeba hlídat například příjem bílkovin – ty tepelně nezpracované totiž tělo mnohem lépe a efektivněji zužitkuje.

Nejjistější je kompromis

Absolutní vynechání tepelně zpravované stravy už v nás tak nějak z principu vyvolává podezření, i když má mnoho nesporných výhod. Navíc raw strava je velmi kreativní, zdaleka se nejedná jen o čisté suroviny, recepty najdete na rolády, chlebíčky, palačinky, dorty, burgery, smoothie, placičky…

Proto se jeví asi nejpřirozenější pro každého, kdo se o raw stravování zajímá, přijít na vlastní poměr tepelně upravené a neupravené stravy, který mu vyhovuje. Úplně jednoduše by se dalo nestriktní raw stravování formulovat tak, že zařadíte do svého jídelníčku co nejvíce ovoce, zeleniny, semínek a oříšků. A proti tomu se přece nedá nic namítat.

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku