Zobrazit přihlášovací formulář

10 koníčků, díky kterým budete chytřejší

  • Publikováno:
10 koníčků, díky kterým budete chytřejší

Existuje obecná představa, že pro zlepšení své inteligence toho moc udělat nemůžeme, prostě se s ní rodíme a zůstává nám celý život stejná. Opak je ale pravdou, rozvíjení inteligence je do velké míry podmíněné vnějším okolím a stimuly, které z něj přicházejí. Můžeme na tom pracovat systematicky, ale také můžeme spojit příjemné s užitečným a věnovat se koníčkům, které mentální kapacity posilují. A jsou to dobré tipy nejen pro vás, ale i pro vaše děti!

Hra na hudební nástroj

Už čínský filosof Konfucius řekl, že hudba vytváří pro člověka takový druh potěšení, bez kterého se neobejde. A na jeho slova došlo i vědecky, hudba stimuluje mozkovou aktivitu. Má moc vyvolávat v lidech komplexní emoce a měnit psychický stav, ale také například navyšovat kapacitu paměti a posilovat koncentraci. Při učení se hře na hudební nástroj zároveň pěstujeme trpělivost, vytrvalost, systematičnost a kupodivu také omické myšlení.

Čtení

Ačkoliv čtení nepatří v současné době k nejpopulárnějším koníčkům, pro rozvoj inteligence vlastně nemůžete dělat nic lepšího. Čtení posiluje inteligenci na více rovinách. Kromě toho, že velmi efektivně redukuje stres, také napomáhá k prožívání emocí, rozšiřuje slovní zásobu, čímž pomáhá nastavovat vyjadřovací a argumentační schopnosti. A kromě těchto praktických znalostí čtení rozšiřuje faktografické znalosti, povědomí o tématech a společenském dění a objasňuje pozadí prožívání.

Pravidelný čas o samotě

Můžete a nemusíte tomu říkat meditace. Každopádně čas strávený jenom sami se sebou, s vlastními myšlenkami, tříbí sebevědomí, sebeuvědomění a schopnost seberegulace. Sebepoznání je pro schopnost řešit vlastní potíže klíčové, proto čím lépe známe sami sebe a umíme se analyzovat, tím lépe můžeme řešit i předcházet problémům.

Cvičení pro mozek

Víte, že při nedostatku cvičení tělo slábne, chátrá a opadává svalová hmota. A podobně je to s nervovými spojeními v mozku. Existuje teorie, že žádné informace z našeho mozku nevymizí, my k nim prostě jenom ztratíme cestu. Pravidelně udržovat a stimulovat mozkovou aktivitu je naprosto nezbytné pro mentální rozvoj. Ale nemluvíme o žádných obrovských výzvách. Vynikající efekt mají aktivity jako puzzle, sudoku, deskové hry, hádanky, hlavolamy… a především je podstatné tyto aktivity střídat. Naučíte se kreativně řešit nové situace, neustále budujete v mozku nová spojení.

Fyzická aktivita

Pro mozek je zásadní dostatek kyslíku. A distribuce kyslíku po těle je přímo závislá na krevním oběhu, čím rychleji krev proudí, tím kvalitněji jsou zásobeny svaly i mozek. A to je přesně to, co chceme a potřebujeme. Pravidelné cvičení navíc pomáhá metabolismu a reguluje spánek, takže přispívá k celkové relaxaci těla – a tedy i vhodným podmínkám pro ničím nerušenou mozkovou aktivitu.

Učení nových jazyků

Naučit se nový jazyk nemusí být pro všechny úplně snadné, ale otevírá to dveře významným mozkovým činnostem. Objevování nových gramatických struktur v jazycích, pochopení jich, získávání nové slovní zásoby, umožňuje našemu myšlení vidět nové souvislosti. Jako ostatně každé učení. Lidé, kteří se systematicky učí cizím jazykům, mají prokazatelně lepší dispozice pro plánování, rozhodování a řešení problémů.

Psaní deníku

Připadá vám to jako hloupost? Nebo jako něco, co může pomoct vašim emocím, ale rozhodně ne inteligenci? Naopak. Samozřejmě, psaní zlepšuje formulační dovednosti, z pasivní slovní zásoby se stává aktivní a čím stylizovanější deníkový záznam, tím pro rozvoj mentálních funkcí lepší. Psaní ale přímo podporuje tvořivost, představivost, koncentraci, porozumění. Obyčejný člověk nemusí být hned spisovatelem, aby mohl být kreativní. Od naprosto soukromých deníků po například veřejné blogy, realizovat se můžete kdekoliv.

Cestování

Obrat „rozšiřování obzorů“ je sice klišé, ale je v něm velká pravda. Bez kontaktu s jinými kulturami, bez poznávání a učení člověk stagnuje. Kromě toho, že vás cestování zbaví nudy, připraví vám také pěkné mentální cvičení. Jsou s ním totiž spojené fyzické, ale i psychické aktivity, jako jsou například plánování a reakce na neočekávané situace. Přijdete do kontaktu s novým životním stylem, poznáte nové lidi, věci, krajiny, perspektivy a způsoby nahlížení na problémy, které vás možná doteď nenapadly.

Vaření

Mnozí z nás mají pocit, že vaření je vlastně takové nutné zlo, a když je možné se mu vyhnout, s radostí jí využijeme. To je ale chyba – vaření, zvláště zkoušení nových receptů a ideálně ještě vytváření vlastních, je velmi kreativní činnost. Musíte zapojit velkou dávku imaginace, a to pro mozek zdaleka není jen tak. I když vám to připadá bezděčné, vaření je proces náročný na organizaci a plánování. Je jedno, v jakém tyto aktivity probíhají měřítku. Vaření je dobré pro synchronizaci prací a pohybů. A to všechno jsou činnosti, které udržují mozek pěkně v pohotovosti.

Týmové sporty

O fyzickém pohybu už jsme mluvili, pěkně buduje svaly, zdravě unavuje tělo a zajišťuje podmínky pro bezproblémové fungování mozku. Účast na týmových sportech tomu ale celému dodává ještě i jiný rozměr. Pěstujete vstřícnost, koordinaci, sebevědomí, předvídání a analytické schopnosti. Díky týmovému sportu se může vaše mentální kapacita rozšířit o jistý druh inteligence, kterou chroničtí solitéři nikdy mít nebudou.

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku

slecna-England ID 158892
7.2.2016, 22:35
(Y)