Zobrazit přihlášovací formulář

Studenou sprchou proti úzkosti a depresi?

  • Publikováno:
Studenou sprchou proti úzkosti a depresi?

Cítíte se v permanentním napětí, máte často slzy na krajíčku, běžné situace vás stresují čím dál víc a málo co vám udělá radost? Pokud trpíte více či méně intenzivními a závažnými depresemi, úzkostmi a strachy, možná existuje způsob, jak je mírnit. Zdá se vám, že studená sprcha takový zázrak být nemůže? Tak tomu pojďme říkat hydroterapie.

Samozřejmě, že v domácím prostředí nemůžeme o sofistikované hydroterapii neboli vodoléčbě moc mluvit. Při standardní vodoléčbě se využívá nejen teplota vody, ale také její tlak, viskozita (tedy to, jak ji vnímáme „na omak“), změny její teploty. Ale zatímco teplá voda (a pára) podporují pocení, i když to ve vodě samozřejmě necítíme, vyplavujeme díky ní všechny možné nečistoty a uvolňujeme klouby i svalové napětí, voda studená má benefitů o trošku víc. Podporuje naši imunitu, vyhlazuje vrásky, mírní záněty, stimuluje prokrvování vnitřních orgánů, uvolňuje svaly a stahuje cévy. A v neposlední řadě působí proti depresím, strachům, napětí a úzkosti.

Jak to funguje?

Studená sprcha je pro tělo šok. Proto vede k větší produkce endorfinu a noradrenalinu v mozku. Podobnost se slabým elektrošokem je taky namístě – stimulace nervové soustavy je obrovská. Úplně laicky řečeno, studená sprcha vás prostě probudí. Vyburcuje psychiku, vytrhne ji z nežádoucí apatie, se kterou se mnohé úzkostné stavy potýkají. Další z funkcí vystavení organismu je redukce hormonu kortizolu, který obecně připravuje tělo na stres. Lidé se stresovými poruchami mají jeho hladinu permanentně vyšší (a nevyužívají ho tak jednorázově, jak je v případě stresových situací třeba). Tělo je pod neustálým napětím vyčerpané a unavené. Při dlouhodobém stresu je třeba jeho hladinu redukovat i proto, abychom si zajistili například chuť k jídlu nebo schopnost usnout.

Začínáme… postupně.

Nemusí se z vás stát hned plavec mezi ledovými krami nebo hyper otužilec. Na studenou vodu je třeba si zvykat opatrně a postupně. Dejte si na to týden, měsíc… A vodu ochlazujte postupně. Začněte z teplé, přejděte na vlažnou a z ní pak na studenou, a zkuste vydržet, jak nejdéle to půjde.

Aplikovat můžete také střídavou terapii teplou a studenou vodou. Každopádně studenou vodou se sprchujte vždy na závěr!

Začínejte se sprchovat se stále studenější a studenější vodou, končit budete na ještě chladnější. A vaše tělo vám poděkuje. Zdaleka ale ne jen kvůli depresím.

Další benefity

Nebudeme mluvit o tom, že ušetříte za teplou vodu (i když to také není zanedbatelná věc). Pobyt ve studené vodě přináší mnoho jiných pozitivních efektů:

  • Studená voda pomáhá udržovat v normě hladinu kyseliny močové, a tedy předcházet dně a onemocnění ledvin.
  • Studená voda je zázrak pro obličej. Kromě vypínání pokožky zmírňuje jakékoliv zarudnutí nebo otoky, výborná je tedy při problémech s akné, kruhy pod očima nebo po probdělé a náročné noci.
  • Studená voda stimuluje produkci glutationu, nejsilnějšího antioxidantu, který je nutný pro prevenci různých nemocí, působení volných radikálů i pro správné účinkování ostatních antioxidantů.     

Upozornění: Studenou sprchu, respektive teplotní šok, je vhodné konzultovat s lékařem v případě, že trpíte například migrénami, akutní bolestí jakéhokoliv typu nebo problémy se srdcem.

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku