Zobrazit přihlášovací formulář

Jak na/učit děti zdravě jíst

  • Publikováno:
Jak na/učit děti zdravě jíst

Děti nemilují zeleninu o nic více nebo méně než zmrzlinu nebo lízátko. To, co určuje jejich vztah ke stravě, je téměř zcela v rukou rodičů. Je to nejbližší okolí, od kterého děti získávají zkušenosti spojené s jídlem. Tím, že si na něčem pochutnáváte, jim dáváte jasný signál, že je to dobré a měly by to taky zkusit. Děti budou s chutí napodobovat vaše stravovací návyky. Nejlepší příležitostí pro to, aby si zamilovaly zdravé jídlo, je právě společné rodinné stravování. Kromě toho, že jim bude chutnat, si při přípravě užijete spoustu legrace a ony se něco nového naučí. Přinášíme vám pár nápadů, jak na to.

Pravidelná strava, vyrovnaný poměr bílkovin, sacharidů a tuků, zdravé snídaně, k pití pramenitá voda a k tomu spousta pohybu na zdravém vzduchu. To bývají pevná rozhodnutí nastávajících maminek, které už se těší, jak svému zlatíčku budou podstrojovat samé zdravé věci. Ony samy se v otázkách zdravé stravy obstojně orientují, snídají ovocné smoothies se semínky, večeří zdravé bílkoviny a cítí se výborně. Pak se miminko narodí a než se vzpamatujete, nastává čas na pevnou stravu. A tady nastupují „zaručené“ rady babiček a tchýní. Třeba taková papka, slyšeli jste o ní? Je to na másle osmažená krupička zalitá mlékem a uvařená na kaši – prostě „vařila myšička kašičku, pak s ní betonovala cestičku“.

Tak takhle raději ne. Pokud chcete, aby i váš potomek přešel na zdravou a přínosnou stravu lehce a přirozeně, zkuste následovat našich 10 doporučení, jak naučit děti zdravě jíst.

  1. Začněte co nejdříve

Děti získávají své stravovací návyky už velmi brzy. Od doby, kdy jsou schopny jíst polotuhou stravu, můžete jim nabídnout zeleninu. Skleničky s výživou si nechejte pro mimořádné situace, někdy totiž obsahují přidaný cukr nebo sůl. Podávejte dětem zeleninu jen tak, ne jako přílohu k nějakému hlavnímu jídlu a už vůbec nepoužívejte větu: „Až sníš mrkvičku, dostaneš něco sladkého“. Mrkev (a nejen ta) je sama o sobě sladká, a dokud dítě nepozná silnější chutě, bude s přirozenou nasládlostí zeleniny spokojené.

  1. Nechte je vybrat

Děti milují pocit, že jsou důležité. Zapojte je do vašich nákupů zdravých potravin, hledejte krásné barvy, tvary, nechejte dítě vybírat zdravé dobroty a nosit je v košíku. Povídejte si spolu o vitamínech a minerálech, o přínosu potravin pro zdraví, krásu a sílu.

  1. Zapojte děti do přípravy jídla

Společné vaření oblíbeného pokrmu je jedna z nejčastějších a nejpříjemnějších vzpomínek na dětství. V kuchyni při vaření se krásně povídá a je to jedna z mála chvil, kdy může být rodina pohromadě a daří se posilovat rodinné vazby, mnohdy už tak křehké. Pokud se dítě podílí na přípravě večeře, je pravděpodobné, že ji pak s chutí sní.

  1. Problematické potraviny schovejte (nebo nekupujte), ty zdravé naopak vystavte

Nedivte se, pokud dítě bude chtít chipsy nebo sušenky, které sladce voní z misky na kuchyňském stole. Když tam budou řapíky celeru nebo kolečka mrkve, růžičky brokolice nebo kousky jablek, dítě se obslouží a může chroupat zdravě.

  1. Učte se společně nové recepty

Sledujte kuchařské pořady, úprava zeleniny je tak lákavá, že možná ani nevydržíte do konce, jen abyste už mohli vařit.

  1. Založte si zahrádku

I když bydlíte v malém bytě bez balkonu, můžete si pěstovat vlastní zeleninu. Ukažte dětem, jak si vysít řeřichu na misku s vatou, pěstujte bazalku, zapíchněte cibuli do truhlíku s hlínou nebo ponořte kořenem do sklenice s vodou a pak jen spolu sledujte, jak raší zelené lístky, které si pak nakrájíte na salát. Pokud máte zahrádku, je to ještě lepší, ale pokud ne, nezoufejte a rozhlédněte se po těch sousedních a zkuste se zeptat na nějaké přebytky. Možná kromě výpěstků získáte i nové přátele.

  1. Jezte venku

Můžete grilovat cukety, rajčátka nebo žampiony, uspořádat piknik se zeleninovým salátem nebo si jen tak na chleba s máslem nasypat pažitku.

  1. Hrajte si s barvami a tvary

Internet je plný nápadů, jak ze zeleniny a ovoce vytvarovat zvířátka, postavičky a vlastně cokoliv. Inspirujte se.

  1. Namáčejte

Připravte lahodné dipy a pomazánky na jogurtovém nebo tvarohovém základu, naservírujte je do krásných malých mističek a dovolte dětem namáčet si do nich třeba okurkové tyčinky. O zábavu i vitamíny bude postaráno.

      10. Připravte šťávu

Pokud děti odmítají jíst ovoce, nabídněte jim 100% ovocnou šťávu a k tomu lákavé brčko. Nebo namixujte lahodné smoothie se spoustou ovoce, kapkou džusu a trochou jogurtu. Tuto kombinaci děti milují. 

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku