Zobrazit přihlášovací formulář

Proč chodit do sauny

  • Publikováno:
Proč chodit do sauny

Příjemná relaxace zdaleka není to jediné, co pobyt v rozpálené sauně člověku přináší. Ne nadarmo se sauny rozšířily ze severní Evropy do celého světa, jejich účinků využívají lidé už více než tisíc let. Zatímco například ve Finsku má saunu téměř každý byt i v panelákových domech, zbytek světa se zatím musí většinou spokojit se saunováním ve veřejných saunách. Proč bychom si je měli dopřávat co nejčastěji?

Existuje spousta druhů saun, každá působí na tělo trošku jinak. Ta klasická, finská, ale tělo a mysl ovlivňuje těmi nejbanálnějšími metodami. Teplotou, párou a dřevem, které působí na mysl člověka jako balzám. Kromě prohřátí celého těla – co saunováním získáváme?

  • Zbavujeme se toxinů. Potem vyplavujeme z těla velké množství škodlivých látek, a tím víc se potíme, čím víc se zahříváme. A v sauně, kde se teploty mohou pohybovat v některých extrémech až do 140 stupňů, se potíme hodně. S potem se ale z těla vyplavuje také velké množství minerálů, proto je vhodné během saunování pít nechlazenou a neperlivou minerální vodu.
  • Ztrácíme váhu. A to nejen vylučováním vody, ale také zrychlením metabolismu. Vše, co je zahřáté, pohybuje se rychleji, i naše tělesné procesy. Saunování ve skutečnosti reálně spaluje kalorie, na dvaceti minutách můžeme spálit až 500 kcal. Samozřejmě, když je nespalujeme svalovou námahou, nemůžeme čekat jejich modelaci, ale metabolismu pomůžeme. Zároveň zvyšujeme prokrvení, protože srdce bije rychleji. Krev i lymfa se rozproudí také v podkoží, takže máme prokrvenou i tukovou tkáň (v rámci možností), která se pak snáze odbourává.
  • Sauna pomáhá imunitě. Čas strávený v sauně pomáhá našemu tělu vytvářet nové bílé krvinky. Ty jsou prostředkem, jak se naše tělo vypořádává s téměř kdejakým ohrožením, čím víc jich máme, tím je náš imunitní systém odolnější.
  • Zlepšujeme výkony při vytrvalostních sportech. Každé tělo má jistou toleranci k teplu. Jakmile se začne přehřívat, potí se, a když přestane stačit tento prostředek, prostě už nemůžeme. V saunách si zvyšujeme svou toleranci k tělesné teplotě, naše termoregulace je odolnější větším výkyvům teplot. Takže i náš výkon při neustálém zahřívání těla (vytrvalostních aktivitách) bude o poznání lepší a komfortnější.
  • Saunování pomáhá vlasům vypadat skvěle. Zní to paradoxně, ale je to díky tomu, že v sauně aktivujeme (teplem, jak jinak) mazové žlázy u vlasových kořínků. Díky tomu, že se vlasy v sauně „mastí“, jsou hydratovanější a vyživenější. Je dobré si po saunování opláchnout hlavu pouze vodou, šampon nechat na druhý den, ať se prospěšné promazání stačí vstřebat.
  • Sauna pomůže s regenerací svalů. Každá fyzická aktivita produkuje metabolický odpad, který vzniká spalováním. A přesně tento odpad vám sauna pomůže vyplavit. Stejně tak zrychlený krevní oběh pomáhá s intenzivnějším zásobením svalů potřebnými živinami, takže svaly rychleji získají to, co se z nich cvičením vyčerpalo.
  • Sauna drží v kondici kůži – a vypadáme mladší. Kůže, jako největší orgán lidského těla, potřebuje regeneraci. Jak stárneme, více a více odumřelých kožních buněk se hromadí na povrchu a kůže ztrácí elasticitu. Pár návštěv sauny zlepšuje krevní oběh a tedy i tvorbu kůže nové. Zároveň, stejně jako u vlasů, i mazové žlázy na celém těle se probouzejí k činnosti. A to nesmíme chápat špatně, to, co mazové žlázy naší pokožce dodávají, ji chrání a vyživuje!

Na co pozor!

Všeho moc škodí, ale někomu může něco škodit i v malém množství. I když neexistují univerzální pravidla saunování, jde při něm o princip intenzivního zahřátí, prudkého ochlazení a odpočinku. To ovšem nemusí dělat dobře při některých zdravotních stavech.

  • Sauna má velký vliv na prodění krve, takže potíže kardiovaskulárního charakteru jsou kontraindikací saunování, resp. je třeba velmi opatrně. Osoby se srdečním onemocněním a/nebo osoby s vysokým tlakem by se saunám měly vyhýbat.
  • Stejně tak různá kožní onemocnění by měla být pomyslnou stopkou před saunou. Může dojít k jejich zhoršení, ale spolehlivě vám poradí lékař.
  • Děti by se měly saunovat velmi opatrně, termoregulace ještě není úplně vyvinutá a jsou citlivější na změny teplot. Takže ano, ale rozhodně ne do moc horkých saun.
  • Z ohleduplnosti i s ohledem na vlastní zdraví by saunu neměli navštěvovat lidé s teplotou, nachlazení nebo s jinou infekční chorobou – infekce a záněty se horkem zhoršují, navíc je možné riziko nakažení ostatních.
  • Velmi opatrní bychom měli být s požíváním alkoholických nápojů během saunování. Sice severští matadoři v saunách alkohol klidně popíjejí, jeho vliv na cévy a krevní oběh není radno podceňovat. Navíc v teple se člověk opije mnohem rychleji!

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku