Zobrazit přihlášovací formulář

Jak pomoct dětem překonat závislost na technologiích

  • Publikováno:
Jak pomoct dětem překonat závislost na technologiích

Moderní technologie nejsou špatné. Smartphony, tablety, počítače, ale ani hry, herní konzole nebo sociální sítě. Špatné na nich je to, že se často spokojujeme s realitou, kterou nám nabízí, a jak nám ji nabízí. Pro mnohé děti nejsou moderní technologie jenom zpestření dne, ale tvoří den celý. Jak jim z takovéto „nelátkové“ závislosti pomoci ven? V rukávu máme nejedno eso.

Poznejte nepřítele

Můžete se jako rodič potýkat s mnohým, neustálým si vypisováním s kamarády přes sociální sítě, posílání fotek a videí, hraní her. Telefon, tablet, počítač, konzole. Pokud máte jen mlhavou představu o tom, co na nich vaše dítě dělá, je třeba infiltrovat nepřátelský tábor. Ona to může být docela zábava. Důležité je, znát funkcionality zařízení, aby vám dítě nevěšelo bulíky na nos. Druhou věcí, která ale může být velká zábava… zahrajte si s potomkem spolu. Strávíte tak nějaký čas společně, vy budete lépe vědět, co se vašemu dítěti například na hraní her tolik líbí.

Plánujte společné akce

Těžké na celé věci je především to, že dítě se technologiemi prostě baví. Takže když mu je zakážete, vezmete jim zábavu, kterou považují za nejlepší. Můžete se rozčilovat, zakazovat nebo trestat, ale dokud nenabídnete alternativu, je každé řešení jen dočasné. Jak z toho ven? Budeme se potýkat se dvěma problémy. Tím prvním je, jestli dokážete najít alternativu podobně lákavou. To zůstává plně v rukách každého rodiče, zná své děti nejlépe. Tím druhým je zjištění, proč se vlastně dítě k virtuální realitě uchyluje. Připravte se na to, že jakmile se začne závažně řešit doba strávená „neproduktivně“ na počítači, můžeme přijít na to, že dítě před něčím utíká, skrývá se, chce odpoutat pozornost. Možná má problémy ve škole, možná ho trápí něco jiného. V každém případě ale děláme dobrou věc.

Důležité je si uvědomit, jak moc izolované trávení času na sociálních sítích nebo hraním her ovlivňuje ten reálný život. Mladí lidé dnes ztrácejí schopnosti komunikovat, sociální inteligence upadá stejně tak, jako fyzický stav. Technologie drží lidi daleko od ostatních, byť by měly sbližovat, a od pohybu a zdravého životního stylu, i když o nich informují vlastně nejvíc.

Nastavte si pravidla

Společně si sedněte, ideálně celá rodina, a nastavte si pravidla, která se budou dodržovat, i sankce, které budou platit za jejich porušení. Tato pravidla se mohou týkat času stráveného na internetu, po jeho uplynutí můžete například vypnout wifi. Můžou se týkat i doby strávené před televizí, hraním her a podobně. Do pravidel si můžete dát taky místo pro domácí úkoly atd.

Dobrou pomůckou v nastavování pravidel je nezakázat, ale omezit. Například prohlížení sociálních sítí a psaní si s kamarády omezit na stolní počítač nebo notebook, ne na telefonu nebo tabletu.

Důležité ovšem je, nenechat čas, který byl dříve zaplněný technologiemi, prázdný. Co s tím?

  • Plánujte rodinná cvičení. Zkuste vymyslet fyzickou aktivitu, do které by se zapojila celá rodina a byla zároveň prospěšná i zábavná. Pro dítě je skvělou motivací dobrý příklad, tak proč to nezkusit?
  • Na víkendy jezděte ven. Jaro, léto, podzim a nakonec i zima, jsou příležitosti k venkovním aktivitám. Je někde ve vašem okolí místo bez pokrytí signálem nebo mobilními daty? To je teď vaše nové oblíbené. Zkuste naplánovat „odvykačku“, kdy ne, že dětem internet a zařízení zakážete, ale ani nebudou fungovat. Možná budete překvapeni, jak rychle si odvyknou.
  • Čtení… ano, ano. Skvělou alternativou k pasivnímu přijímání nic neříkajících informací na facebookové zdi jsou staré dobré knihy. Ale i ty můžete „povýšit“ na hi-tech hračku. Pokud vaše děti baví přístroje, zkuste jim pořídit elektronickou čtečku knih a udělejte ze čtení znova zábavu (kdy se do povědomí mladých lidí dostala informace, že čtení je nudné, to je všem stále záhadou). Zkuste s dětmi prodiskutovat přínos knihy oproti pomíjivým mikropříběhům kamarádů ze sociálních sítí, naplánujte zábavné kvízy a odměny za každou přečtenou knihu.
  • Povídejte si. Zdá se vám to jako maličkost? Jako alternativa, která by vaše dítě třeba možná ani nenalákala od počítače? Už jste dětem někdy vyprávěli historky ze svého mládí, o kamarádech a příbuzných, které znají, i o těch, které neznají? Děti zpravidla hltají každou novinku, kterou se o svých rodičích můžou dozvědět, nemusíte se omezovat jen na otázky „Jak bylo ve škole?“ a „Jak bylo v práci?“ To, že váš partner všechny ty historky zná nebo je s vámi prožil, neznamená, že nebudou bavit vaše děti. A poslouchejte i druhou stranu. Zkuste se vyptat na kamarády, lásky, učitele, oblíbené předměty, činnosti, aktivity… Co dělají s kamarády po škole? O čem se baví? Už mají představu, jaká práce by se jim líbila? Prostým povídáním můžete naučit své děti vnímat svět komplexněji, v souvislostech, na příkladech ze svého života ukázat, jak se dají situace řešit atd.
  • Nechte děti naplánovat aktivity samotné. Dejte pár podmínek – můžete někam jet, něco dělat odpoledne atd., aktivita ale nesmí zahrnovat mobilní telefony, tablety, počítače nebo internet všeobecně. Třeba díky tomu společně zažijete nejedno dobrodružství, objevíte kreativitu a přání svých dětí, stanete se ještě lepšími kamarády.

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku