Zobrazit přihlášovací formulář

Hodiny, dny, měsíce a roky od poslední skleničky

  • Publikováno:
Hodiny, dny, měsíce a roky od poslední skleničky

Člověk nemusí být zrovna alkoholik, aby alkohol jeho tělu škodil. Nemusíte se ráno budit s touhou po skleničce, abyste zatěžovali játra víc, než je nutné. Jak dlouho trvá našemu tělu, než se zregeneruje z jedné divoké noci? Ať už jste si byli vyrazit s přáteli, byli na rodinné oslavě nebo si dali jen tak doma u televize víno na dobrou náladu, tělo za alkohol málokdy poděkuje. A když to sem tam přeženeme, vyloženě trpí. Kdy a jak moc?

Už od dětství nás varovali před škodlivými účinky alkoholu. Kolem konce střední školy (rozhodně ne dříve!) jsme se s mnoha následky museli sami vyrovnávat, prostě co nepoznáme na vlastní kůži, jako by neexistovalo. No a v dospělosti to přece máme pod kontrolou a umíme pít s rozumem.

Máloco z našich stravovacích návyků je tak zbytečné jako alkohol. Umí pošramotit nejen psychiku, ale ovlivňuje také fyzické zdraví – od lehkých zánětlivých procesů po zvyšování rizika některých typů rakoviny. Velké množství lidí se ale potýká s banálnějšími následky konzumace alkoholu, jako je nadměrný přísun kalorií, nezdravé bažení po cukrech, zhoršení stavu pleti a obyčejná kocovina.

Co se stane, když přestanete pít?

  • Po jedné hodině od poslední skleničky se začíná tělo připravovat na odstranění alkoholu (jakožto jedu) z našeho těla. Zhruba hodinu od poslední skleničky začínají játra pracovat přesčasy a slinivka vyprodukuje větší množství inzulinu, který nás pak nutí do konzumace nadměrného množství cukru.
  • Po 12 až 24 hodinách se stabilizuje hladina krevního cukru, pokud jste ovšem nepodlehli a nedali si ve dvě ráno po příchodu domů celou čokoládu. Jednou prohýřenou nocí můžeme odstartovat horskou dráhu krevního cukru, která se zklidní klidně až po několika dnech. V takovém případě můžete čekat návaly nejrůznějších chutí i hladu. Po jednom dni by měl vymizet dehydratační účinek alkoholu, takže tělo by mělo být už zavodněné v normě. Pokud jsme tedy poctivě pili vodu, kterou tělo po alkoholu bezpodmínečně potřebuje doplňovat.
  • Dva dny po alkoholové smršti má tělo to nejhorší za sebou, nejtěžší práci na detoxikaci organismu zvládlo. Mohou přetrvávat ještě mírné bolesti hlavy nebo jiné „dozvuky“, ale už bude jenom lépe.
  • Tři dny a jste oficiálně z následků alkoholu venku. Vaše tělo i hlava jsou plně funkční, bažení po cukrech odeznělo, hladina krevního cukru by měla být v normě a všechny krátkodobé nežádoucí efekty jsou zažehnány.

Ale co ty dlouhodobé? I když se člověk vydává za prohýřenými večery třeba „jenom“ jednou za dva týdny, dlouhodobě to ovlivňuje jeho zdraví. Už jenom tím, že se tělo musí pravidelně potýkat s odstraňováním následků odbourávání alkoholu, je mnohem vyčerpanější. Takže…

  • Po jednom týdnu se nám vrací hluboký spánek, zvyšuje se naše mentální energie. Začíná se zlepšovat také kvalita kůže, je hydratovanější a vypadá mladší. Některé z kožních problémů (jako jsou například lupy nebo ekzémy) se postupně zlepšují.
  • Po měsíci bez alkoholu se začnou dít teprve zázraky. Konzumace alkoholu obecně vede k tomu, že nám „ztuční“ játra. Játra jsou orgán, přes který metabolismus alkoholu probíhá téměř výhradně (dalšími participujícími orgány jsou kůže, ledviny a plíce, ale to jen v minimální míře). Protože míra toxinů procházejících játry se zmenší, můžou se věnovat i odbourávání tuku, který na nich narostl. Tím budou pracovat efektivněji, zlepší se nám pleť a můžeme pozorovat dokonce redukci tuku v oblasti břicha.
  • No a po roce? To už je jiná písnička. Velmi často dojde k úbytku tuku v oblasti břicha a to tak, že významně. Dále klesá riziko rakoviny ústní dutiny, jater a prsu, naše tělo je mnohem zdravější. Díky obecně lepšímu fungování metabolismu se látky z konzumovaných potravin začnou mnohem lépe vstřebávat. Alkohol zvyšuje také naši toleranci k výrazným chutím, s častějším pitím souvisí také potřeba například více solit a obecně kořenit, jinak nám spousta věcí připadá „planých“. K nezanedbatelným stránkám patří i stránka finanční, přece jen, zvláště pokud popíjíme v rámci zábavy v restauracích, není to nejlevnější záležitost.

Tolerance k alkoholu je u každého člověka jiná, záleží na konkrétním metabolismu, anamnéze, životnímu stylu a podobně. Proto jsou i dávky, které našim tělům škodí, různé. Stejně tak je nemožné dopředu říct, jaká je naše odolnost vůči vzniku závislosti. I bez těchto čertů na zdi je ovšem pravda, že bez alkoholu se náš organismus prostě obejde. Ať už chceme jenom zdravě hubnout nebo pracovat systematicky na zdravém životním stylu, alkohol k životu nepotřebujeme.

Slovo pro nadužívání čehokoliv je abúzus. Sami víte, jestli někdo z vašeho okolí společensky poměrně dobře tolerovaný alkohol „nenadužívá“. A nemusíte čekat na to, až bude intervence nezbytná. Každý krok, který vede ke snížení počtu vypitých skleniček, vede zároveň ke zlepšení zdraví.

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku