Zobrazit přihlášovací formulář

Proč si červená řepa zaslouží místo na našem stole

  • Publikováno:
Proč si červená řepa zaslouží místo na našem stole

Pro mnoho z nás je červená řepa neodmyslitelně spojená se školní jídelnou, kdy tato zavařená „pochoutka“ provázelo svou lehce plesnivou chutí každé druhé jídlo. No a tak je dnes celkem běžné, že mají dospělí k červené řepě tak trošku averzi. Díky masovému hnutí zdravého životního stylu si ovšem řepa (v podstatně jiných než školních úpravách) hledá zpátky místo v našem jídelníčku. A to je moc dobře. Proč?

Známá a oblíbená je řepa v Americe, Austrálii, Asii… prostě kde si jen vzpomenete. Už staří Babyloňané ji využívali nejen jako obyčejné jídlo, ale zejména jako účinný lék a zdravou potravinu. Za dob antických se červená řepa rozšířila do celé Evropy a zůstala nám dodnes.

Tato kořenová zelenina má velmi rozsáhlé užití. Můžeme ji konzumovat syrovou, sterilovanou, často se nakládá, vaří nebo peče. Používá se jako přísada do buchet (pro své extrémně zabarvující účinky i do sladkých), někde z ní dokonce dělají limonádu. Ale abychom z červené řepy vytěžili maximum pro naše zdraví, je nejvhodnější ji jíst syrovou. Takže carpacciu, salátům, kozímu sýru a vlašským ořechům zdar – čerstvá řepa chutná výtečně ve všech možných kombinacích.

Co obsahuje?

Nejvýznamnější zastoupení v červené řepě mají minerály, vitamíny a stopové prvky:

  • Sodík
  • Draslík
  • Vápník
  • Železo
  • Vitamín C
  • Vitamíny skupiny B
  • Rostlinná barviva (zabraňující kornatění cév – pomáhají proti arteroskleróze)

S čím nám taky pomůže?

Například s anémií. Nedostatek železa se v těle projevuje různě, ale nikdy ne dobře. Červená řepa působí preventivně proti chudokrevnosti a nedostatku hemoglobinu, tedy pomáhá správné distribuci kyslíku po těle. Působením na kardiovaskulární systém taky snižuje tlak, čímž snižuje riziko infarktu. Spojeno s kyslíkem – řepa obsahuje látky, které můžou naučit svaly spotřebovávat během zátěže méně kyslíku, teoreticky tedy zvyšuje výdrž při sportovních výkonech.

Řepa je také známá jako prostředek boje proti rakovině, zejména díky obsahu betacyaninu, látky, která prokazatelně proti některým formám zákeřné nemoci působí. Betacyanin je zároveň také to, co dává červené řepě její charakteristickou, temně rudou barvu. V boji s rakovinou pomáhá také obsah betaninu.

Stimulací nervů ve střevech pomáhá také se zažíváním, především tedy s trávením tuků. Ale i díky obsahu vlákniny působí na trávení více než pozitivně. Bílkoviny a škroby, které řepa obsahuje, vám pomáhají cítit se po ní poměrně dlouho sytí, a to za konzumace minimálního množství kalorií.

Pro těhotné ženy je červená řepa jednou z nejlepších zelenin – obsahuje kyselinu listovou a zmiňované železo, takže významně podporuje jak zdravý vývoj plodu, tak zdraví matky.

Červená řepa je plná antioxidantů, fenolů a protizánětlivých látek, působí tedy skvěle na zdraví pleti a proti stárnutí. Předčasné stárnutí pleti je způsobeno především volnými radikály, které způsobují poškození na buněčné úrovni, a přesně proti tomuto si můžete pořídit velmi účinnou zbraň – červenou řepu.

A konečně – řepa je skvělý detoxikační prostředek. Antioxidanty totiž zdaleka nepůsobí jen navenek, ale i vevnitř. Dále pak obsah metioninu a glycinu betainu stimuluje buňky jater a podporuje tak jejich funkci. Šťáva z červené řepy pomáhá proti ukládání tuků v játrech, je velmi vhodná při rehabilitaci nadužívání alkoholu.

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku