Zobrazit přihlášovací formulář

Co o vás prozradí spánkové potíže

  • Publikováno:
Co o vás prozradí spánkové potíže

Jenom si to představte – všechny podmínky pro spánek jsou ideální. Všechno hotovo, postel je pohodlná, polštář akorát, teplota v místnosti je příjemná, neruší vás žádné světlo, hluk ani okolnosti. Ale přesto ne a ne usnout, převalujete se, budíte se uprostřed noci a (nebo) vstáváte ráno snad ještě unavenější, než jste šli spát. A co víc, špatně se vám soustředí a celý den myslíte jenom na to, až zase půjdete spát. Co všechno může být na vině? Zdaleka ne jen třeba životní styl.

Spánek je jedna z věcí, která může sloužit jako vynikající indikátor ne zas až tak vynikajícího zdravotního stavu. Vybrali jsme pro vás některé z příčin, které mohou mít různé spánkové poruchy jako jeden ze symptomů.

Špatně nastavený spánkový režim

Než se pustíme do výčtu děsivějších informací, měli bychom si připomenout, že spánku může být moc, málo nebo ho můžeme „praktikovat“ v pro nás nepřirozenou dobu. Udělejte na sobě pár pokusů – někomu může vyhovovat spát osm hodin, někomu pět, někomu šest a půl.

„Během let v práci, kdy jsem měla pevně nastavenou dobu vstávání, jsem zjistila, že za moje stavy únavy, podrážděnosti a nesoustředěnosti může to, že jsem se prostě špatně vyspala. Zezačátku mi to přišlo nelogické, vždyť jsem spala skoro každou noc osm hodin. Pak to ale okolnosti zařídily jinak, já musela týden ještě chodit po brigádách a do postele jsem se dostávala v průměru o hodinu a půl později – a ejhle, budila jsem se čilá jako rybička. Prostě jsem chodila do postele moc brzo.“

Jana, 36

Pokud je pro vás přirozené budit se v pět ráno, ale vstávat „musíte“ až kolem sedmé, nenuťte se a nezůstávejte v posteli. Krátkodobé dospávání může být příčinou unavenosti, raději vstaňte a dopřejte si dvě hodinky času k dobru – klidně si můžete zacvičit, uklidit nebo uvařit! Nebo se kouknout na oblíbený seriál, cokoliv vám bude vyhovovat. Nebo třeba si zkusit vyjednat jinou pracovní dobu, pokud je to možné.

Problémy a možné příčiny

Upozornění na začátek – to, že máte konkrétní spánkový problém, ještě neznamená, že za něj může uvedená příčina. Berte to pouze jako signál, že by bylo záhodno se možná o trošku více sledovat.

 

  • Problém: Každé ráno se budíte unavení, o odpočinutí nemůže být řeč.
  • Na vině může být například spánková apnoe, dýchací problém, který způsobuje neustálé „probouzení“ (ne úplně do bdělosti, resp. ne do takové, abyste si to pamatovali) a tedy i snížení celkové kvality spánku. A to pěkně rozhází spánkový cyklus. Na vině ale také mohou být deprese (jejichž příznaky ovšem mohou se spánkovou apnoe také souviset).

 

  • Problém: Bez budíku byste prospali klidně i dvacet hodin.
  • Pokud vaše tělo bojuje s nějakou infekcí, potřebuje delší čas na regeneraci, a tak déle spí. Na vině ale může být také například snížená funkce štítné žlázy, která má ovšem mnohem více dalších symptomů.

 

  • Problém: Neusnete bez televize.
  • Pro mnoho lidí to nezní jako problém, ale zdravé prostředí ke spánku je tma a ticho. Někoho ale tmavá a tichá místnost neuspí ani za nic. Proč? Příčinou bývá často úzkost nebo deprese. Jednoduše potřebujete mít něco, na co se soustředit, abyste se nemuseli věnovat svým vlastním myšlenkám. Typické je třeba i pouštění si starých filmů nebo audioknih.

 

  • Problém: Chodíte na záchod. Pořád.
  • Pokud se vám pravidelně stává, že si musíte během noci odskočit na malou vícekrát než jednou nebo dvakrát, může se jednat o cukrovku nebo stav těsně před jejím propuknutím. Vysoký krevní cukr způsobuje, že ledviny pracují přesčasy, aby ho z těla vyfiltrovaly. A tím pádem vás nutí častěji k močení.

 

  • Problém: Probudíte se uprostřed noci a už neusnete.
  • Může jít o syndrom neklidných nohou nebo o poruchu cirkadiánního rytmu (kolísání aktivity během 20 – 28 hodinového časového úseku). Druhá zmíněná porucha je přirozená reakce organismu na denní režim, jakmile je narušená, můžete mít vliv na spánkový režim.

 

Při uvedených příčinách většinou není samozřejmě porucha spánku jediným symptomem. Sami víte, jestli se cítíte zdraví, nebo ne. Rozhodně ale věnujte svému spánku pozornost – někdy může prozradit dost na to, abychom se při další návštěvě zmínili lékaři!

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku