Zobrazit přihlášovací formulář

Jak bojovat se žaludečními potížemi... a vyhrávat

  • Publikováno:
Jak bojovat se žaludečními potížemi... a vyhrávat

Když nás bolí žaludek, většinou známe příčinu. To ale nemění nic na tom, že je to velmi nepříjemná obtíž, která umí pěkně zkazit celý den. Ať už se potýkáme s pálením žáhy nebo diagnózou Gastroezofageálního (jícnového) refluxu, máme spoustu účinných zbraní ve vlastním arzenálu. Jak si od těchto nepříjemných potíží pomoct pěkně vlastními silami? Drobné změny v jídle, spánku, ale třeba i spodním prádle udělají své.

Bohužel, podrážděný žaludek není nic ojedinělého. Stres, sedavý způsob života, genetika, ale také třeba nadváha umí způsobit velmi nepříjemné potíže. A to především tak, že se kyselý obsah žaludku probojovává zpět jícnem nahoru a způsobuje velmi nepříjemné stavy. Jak si pomoct? Ale pozor: Následující rady rozhodně neslouží jako náhrada návštěvy lékaře – jenom přispívají ke zlepšení stavu!

Banány, vitamíny. Banán je potravina, kterou od nepaměti používáme jako jednu z prvních při přechodu ze striktní zdravotní diety na normální stravu. Obsahuje vitamin B6, který ulevuje od kyselého prostředí žaludku a mírní reflux. Dalšími látkami, které pro úspěšné mírnění symptomů žaludečních potíží potřebujeme, jsou L-tryptofan (kromě banánů tak v kešu, mase, mléku, špenátu...), methionin (maso, obiloviny, ořechy, vejce, ryby, jogurty) a hydrochlorid betainu.

Gravitace. Když spíte, rozhodně na polštáři, ale zdaleka ne jen hlavou. Měli byste zdvihnout celou část těla zhruba od lopatek nahoru, aby gravitace mohla konat svou práci a žaludeční šťávy se nerozlévaly tam, kam nemají.

...a když už jsme u toho spaní. Pamatujete si na rady, v jakých polohách spát (a v jakých ne)? Respektive co se děje s tělem, když trávíme 8 hodin spánku v určitých polohách? Pokud si o tom chcete přečíst více, podívejte se na náš článek o spánkových polohách. V něm se mimo jiné dozvíte, že spaní na pravém boku je pro žaludek učiněné peklo. Pokud se přetočíte na levý, kromě ledvin vám poděkuje také žaludek – všechny šťávy se budou hezky držet na svém místě.

Vločky a zase vločky. Pokud trpíte akutní bolestí horního žaludku, ideální potravinou jsou ovesné vločky. Nejsou sice nijak zázračně výživné, ale zato lehce stravitelné a s nízkým glykemickým indexem, takže na dlouho zasytí. A kromě toho všeho jsou vločky skvělým zdrojem vlákniny, takže pomůžou nejen s žaludkem, ale s celým zažíváním.

Pitný režim. Ani sodovky, ani zelený nebo černý čaj, ani džusy. Ale voda. Obyčejná voda je pro tělo zázrak tak jako tak, když ale dojde na překyselení žaludku, pomáhá taktéž – prostě obsah žaludku naředí, takže není tak agresivní. Navíc spláchne žaludeční šťávy z jícnu zase zpátky na místo. Je to velmi účinná „první pomoc“. A pokud se vám ještě povede pít vodu lehce zásaditou (ideální Ph pro zklidnění žaludku by mělo být 8,8), bude to ideální. S tím souvisí i originální využití jedlé sody – přesně na tyto potíže ji využíváme pro zdraví.

A pro obdařené dámy... A tím myslíme dámy, které mají poprsí větší, než jsou košíčky B. A čím větší prsa, tím větší riziko. Představte si, že sedíte u stolu, za počítačem, v tramvaji, kdekoliv. Nebo že jdete a nesoustředíte se tak úplně na držení těla. Prsa ve špatné podprsence vyvíjejí tlak přímo na místo spojení žaludku s jícnem, tedy na místo, které je nejohroženější. Věnujte velkou pozornost výběru spodního prádla, může vám změnit život víc, než si myslíte. Jak na to a na co si dát pozor se dočtete v podrobném průvodci výběrem správné podprsenky, kterého jsme vám přinesli už dříve.

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku