Zobrazit přihlášovací formulář

Jarní únava a jak s ní bojovat

  • Publikováno:
Jarní únava a jak s ní bojovat

První jarní paprsky konečně nesměle vykukují zpoza mraků, a i když jsou zatím ještě hodně ospalé a líné, jejich jemné šimrání je příjemnou předzvěstí přicházejícího jara. Příroda se krok za krokem probouzí, stromy chytají první mízu a i někteří živočichové pomalu vylézají ze skrýší. Neměli to jednoduché, když venku mrzlo, až praštilo, padal ledový déšť, nebo foukal studený vítr. Přesto to příroda zařídila tak, že tento kouzelný koloběh života funguje bezchybně.

Co se s naším tělem děje v zimě?

Přemýšleli jste někdy nad tím, že to my, lidé, coby součást přírody, po zimě také nemáme jednoduché? Ani to, že jsme vyspělá forma predátora a že neuleháme k zimnímu spánku, nás nepředurčuje k tomu, že jsme jednoznačně schopni vítat jaro v plné síle. Často nám naopak na prahu jara energie chybí a my se cítíme vyčerpaní. Tento stav známe pod pojmem „jarní únava“ a má své fyziologické vysvětlení.

Zatímco totiž řada živočichů zalézá na zimu do svých úkrytů a několik měsíců prospí, člověk musí běžně fungovat, chodit do práce a starat se o rodinu. Vedle toho lidské tělo reaguje na delší zimu tak, že se neustále snaží regulovat svoji teplotu. To ale představuje obrovské množství energie navíc, kterou v zimních měsících vydáváme. Důkazem toho, že tělo snaží energii schraňovat, je i to, že se v zimě obalí nějakým tím kilem navíc. Není divu, že jsme po takovém procesu unavení, spaví a náchylní k onemocnění.

Kvalita vlasů i pleti prozradí mnohé

Zima, to nejsou jenom sněhově bílé nadýchané vločky, které známe z romantických filmů. Zima je také období, kdy jsme vůbec nejvíc vystavováni smogu, škodlivinám v ovzduší a volným radikálům. Prvním ukazatelem toho, že se naše tělo v tomto ročním období „trápí“, bývají obvykle naše vlasy a naše pleť. I jindy poddajné kadeře mají po zimě tendence vysychat, slábnout a vypadávat, i zdravá broskvová pleť se nezřídka stává citlivou, podrážděnou a mnohdy zanesenou nečistotami.

Přicházející jaro je ideálním obdobím pro celkovou tělesnou „inventuru“. Spočítejme ztráty, které si zima vzala, a pusťme se do renovace. Naše tělesná schránka nám bude po všech stránkách vděčná. Chcete-li se ale do očisty pustit zodpovědně, vězte, že důležité je především to, co tělu dáváme zevnitř.

Přírodní detox vám vleje novou krev do žil

Existuje několik přírodních triků, jak organismus po zimě probudit a „rozsvítit“ v něm tu správnou žárovku. Kromě toho, že jsou efektivní, mají ještě jednu bohulibou vlastnost. Jsou snadno dostupné a téměř nic nás nestojí.

Startujte svůj den s citronem

Citron je jednou z nejzásaditějších potravin vůbec. A je tedy přesně tím, po čem naše ospalé překyselené tělo prahne. Každodenní ranní rituál v podobě citronové šťávy zalité vlažnou převařenou vodou nám prokáže báječnou službu. Nejen že dodáme tělu zásadu, která bojuje s volnými radikály a je plná vitaminu C, ale díky teplotě vody také pročistíme a rozpohybujeme střeva, která si pak lépe poradí s trávením.

  • Tip Mimibazaru: Bývají vaše rána hektická a už teď víte, že nemáte čas ohřívat vodu a čekat na její vychladnutí? Nevadí. Připravte si citronový elixír už večer a ráno jej vypijte ihned po probuzení. Voda, která přes noc stojí, vykazuje stejné vlastnosti jako voda převařená.

Vsaďte na ovocné a zeleninové šťávy

Málokterý syntetický vitamín dokáže skutečně nahradit látky, které dala příroda do vínku čerstvému ovoci a zelenině. Pokud i vy patříte mezi ty, kteří jejich konzumaci spíše neholdují, a neustále se do ní musíte nutit, vyzkoušejte je zkapalnit. Taková mrkev převlečená za osvěžující džus je přece úplně jiný příběh, co myslíte? Navíc si můžete být jisti, že nekupujete zajíce v pytli. V doma vyrobeném džusu škodlivá éčka skutečně nenajdete.

I u šťáv hraje důležitou roli citron. Vedle vitamínů má totiž dar ochutit i takové zástupce zeleniny, které bychom v jejich přirozené podobě pravděpodobně konzumovali s jistým sebezapřením. Patří mezi ně například červená řepa, celer, ředkev nebo čerstvá brokolice. A když přidáte-li citron, ale i například kousek zázvoru, proměníte jejich chuť v téměř návykovou.

Nebojte se kombinací. Skvěle chutná mrkev s jablky, stejně jako řepa se zázvorem a citronem. Aby byly všechny vitamíny beze zbytku vstřebatelné, doporučujeme přidat přímo do šťávy lžičku olivového oleje, nebo k ní zakousnout něco tučnějšího. Tělo tak využije i vitamíny rozpustné výhradně v tucích.

  • Tip Mimibazaru: Nejste vlastníkem odšťavňovače? Nevadí. Stačí ovoce a zeleninu „nakrouhat“ v kuchyňském robotu a propasírovat přes sítko. Zbývající ovocná hmota skvěle poslouží jako dětská přesnídávka nebo náplň na koláč. V případě zeleniny se pak dobře hodí jako zavářka do polévky.

Jezte jarně

Zima si nepřímo říká o konzumaci hutných polévek, tučných mas a jiných energeticky bohatých potravin. Ne nadarmo se s koncem podzimu na vesnicích pořádaly zabijačky, aby byla spíž v mrazivých měsících plná vydatného jídla.

S příchodem jara je to ale přesně naopak. Využijte kouzla sezónních potravin. Mladé jarní bylinky a křupavé saláty obsahují ten nejsilnější koktejl enzymů, vitamínů a minerálů. Můžete si je dopřávat den co den a přitom vůbec nehladovět. Stačí, když je přizvete do svého jídelníčku a doplníte jimi svůj hlavní chod. Váš talíř se tak stane pestřejším a střeva aktivnějšími – každá zelenina se totiž počítá.

Dopřejte si pravidelný pohyb

Do kondice je dobré se dostávat postupně a s lehkostí. Ideální pohybovou aktivitou po pasivním zimním období je chůze. Na delších procházkách, ke kterým znovu se zelenající parky přímo vybízejí, rozpohybujete klouby i zahřejete svaly. Současně dodáte plicím dávku čerstvého vzduchu, čímž okysličíte mozek i každý orgán v těle.

Vezměte si pohodlné boty, zvolte vrstvy oblečení odpovídající teplotě, a neváhejte vyrazit. Uděláte pro sebe více, než by se mohlo zdát. Taková jarní procházka za zpěvu ptáků je totiž vedle fyzických benefitů také učiněným balzámem na nervy.

  • Tip Mimibazaru: Pokud se cítíte dobře, proložte sem tam chůzi krátkým indiánským během. Znamená to střídání několikaminutové chůze s několikavteřinovým klusem. Tímto nepatrným pohybem zahřejete tělo a urychlíte tak přirozené fyziologické procesy v něm.

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku