Zobrazit přihlášovací formulář

Haló kolem řeckého jogurtu

  • Publikováno:
Haló kolem řeckého jogurtu

Pokud se zajímáte o zdravou výživu, hubnutí nebo prostě jen potraviny, které jsou pro naše tělo o něco přínosnější než ty ostatní, určitě jste nejednou zaznamenali poprask kolem řeckého jogurtu. V čem je lepší než ten obyčejný? A co to vlastně znamená pro naše tělo? Proč je zdravější i přesto, že má vyšší obsah tuku? O historii ale i přínosech a o tom, na co si dát pozor, se dočtete dále.

Co to vlastně řecký jogurt je?

Řecký jogurt není tak úplně jenom řecký. Je to potravina tradiční pro Řecko, Kypr a Blízký východ a v zásadě jde o jogurt scezený tradičně přes tkaninu (například na Blízkém východě se používá mušelín), čímž se z něj odstraní syrovátka, jogurt tedy zhoustne a získá svou typickou jemnou texturu. K jeho výrobě by mělo být použito mléko ovčí, které je svým složením oproti tomu kravskému bohatší, nicméně i v tradičních blízkovýchodních recepturách můžeme najít jako ingredienci mléko kravské.

Rozdíly mezi poctivým řeckým jogurtem a tím „obyčejným“ jsou dány mimo jiné tím, že ten řecký má scezením vlastně „vyšší koncentraci“ bílkovin, zato naopak nižší sodíku, cukrů (především laktózy). To vše ovšem za předpokladu, že byl vyroben klasickou cestou pomalým cezením a nebyla do něj jen přidána zahušťovadla.

  • Při koupi řeckého jogurtu byste si měli dávat pozor, aby obsahoval jen mléko a živé kultury, vše ostatní typické pro řecký jogurt by měl zajistit postup výroby.

Cukry versus tuky

Stále ještě převládá přesvědčení, že když se chceme tuku zbavit, neměli bychom ho konzumovat. Pravda je ovšem jinde – tuky potřebujeme, k jejich ukládání (tedy nabírání váhy) vede nadměrná konzumace cukrů. Jednoduše řečeno, tělo spaluje cukry rychleji než tuky, a když jich má pořád dostatečný, až nadbytečný příjem, ke spalování tuků se jaksi nemá jak dostat.

U většiny produktů, které by tučné být měly, ale nejsou (sýry, jogurty, tvarohy...), bývá chuť nahrazena právě přidáním cukrů. A přidané cukry jsou přesně to, čemu bychom se měli vyhýbat.

  • Proto bychom si měli rozmyslet, jestli jsi jogurt (nebo cokoliv jiného) koupíme s příchutí – ty totiž bývají doslazovány. Variantou je koupit si čistou variantu a ochutit ji ingrediencemi, které máme pod kontrolou.

Abychom to shrnuli. Výhody řeckého jogurtu spočívají především v následujících věcech:

  • Vyšší obsah bílkovin.
  • Nižší obsah cukrů, také laktózy.
  • Je lépe stravitelný (pokud je z ovčího mléka).
  • Je vynikajícím zdrojem vitaminu B12.
  • Skvěle funguje na trávení.
  • Pozor bychom si měli dávat na varianty s přidanou želatinou, různými škroby a jinými zahušťovadly. Takové jsou pouze husté, nikoliv koncentrované!

Řecký jogurt je zdravým jídlem sám o sobě, například společně s avokádem je skvělým základem pro různé pomazánky, ale slouží jako náhrada jiných, méně zdravých potravin. Je prostě extrémně variabilní.

Jak řecký jogurt využít?

  • V kombinaci s ovocem.
  • Místo majonézy.
  • Do smoothies nebo koktejlů.
  • Jako zmrzlina (znáte klasický americký frozen yougurt?).
  • S bylinkami, kořením a dalšími ingrediencemi jako základ pro marinády, nebo omáčky k masu či zelenině.
  • Jako základní suroviny pro různé dipy.
  • Jako salátový dresing.
  • Jako ingredience při pečení.
  • Jako maska na vlasy nebo pokožku.

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku