Lněné semínko a odvar z něj Jídlo

V záplavě informací o zdravé výživě jste určitě už slyšeli o lněném semínku. Je to malý, zlatavý nebo hnědý plod lnu, který můžeme jíst jen tak, přimíchávat si ho do kaší, jogurtů, salátů, pomazánek, dresinků... Ale proč vlastně? Co všechno lněné semínko obsahuje, jak nejlépe bychom ho měli konzumovat a proč pít odvar z něj ideálně před spaním?

Co se skrývá ve lněném semínku

Obrovský boom konzumace semínek všeho možného druhu máme za sebou a mnoho z nás zařadilo ta lněná, chia, slunečnicová nebo dýňová do svého běžného jídelníčku. Lněné semínko má ale na svém kontě několik unikátů, díky kterým by si zasloužilo naši větší pozornost.

Lněná semínka obsahují především obrovské množství vitamínu skupiny B (B1, B2, B3, B5 a B6) a silného antioxidantu vitamínu E. Obsahují také velké množství minerálů, ale především jsou tvořeny zhruba 40 % omega 3 mastné kyseliny, zdravého tuku, který najdeme například v rybím tuku. Jednou ze sporných složek lněného semínka jsou ligany, fytoestrogeny, kvůli kterým bychom semínka neměli konzumovat neomezeně (maximálně cca 60 g, tedy dvě polévkové lžíce denně). Opomenout nesmíme ani vysoký obsah bílkovin (zhruba 20 g na 100 g semínek). To všechno zní celkem dobře, no ne?

Lněná semínka tak působí proti bakteriím, virům, infekcím i plísním, v organismu regulují cholesterol, tlak i hladinu cukru, pomáhají s artritidou, astmatem, dokonce umí rozbourávat a odvádět tuk z tkání, mají lehce projímavé účinky, a tak se používají jako prevence zácpy. Díky fytoestrogenům příznivě působí na průvodní jevy menopauzy.

Jak je jíst?

Lněná semínka mají poměrně tvrdou a odolnou slupku, kvůli které je celé naše tělo nestráví a tudíž nenačerpá skoro nic z jejich složení. Je třeba slupku narušit.

  • Drtit v hmoždíři
  • Namlít v mlýnku na kávu
  • Namlít v mixéru
  • Rozdrtit/namlít a udělat odvar

A potom už je to jen na vaší fantazii, sama lněná semínka nemají nijak výraznou chuť, takže se hodí téměř do všeho. Jen je třeba mít na paměti, že tepelnou úpravou přijdeme o většinu prospěšných látek!

Jak je to s odvarem

Lněná semínka se dají zalít horkou vodou a pít jako čaj, ale při systematičtějším použití je jejich odvar doslova zázrakem na hubnutí. Jak na to?

Přiveďte k varu jeden litr vody. Do vroucí vody přisypte tři lžičky rozdrcených lněných semínek a nechte přes noc vychladnout. Konzumujte cca deci odvaru před každým jídlem a zbytek odvaru vypijte před spaním. Aplikujte tuto kúru 10 dní, pak si dejte 10 dní pauzu.

Kromě doplnění pitného režimu a čerpání benefitů pro celé tělo vám tato kúra pročistí organismus, reguluje zažívání a odvádí z těla tuk.

Publikováno



ČLÁNKY MOHOU KOMENTOVAT POUZE REGISTROVANÍ UŽIVATELÉ
Registraci provedete ZDE
Reklama | Podmínky serveru | Ceník členství | Návod pro inzerci | Desatero | Ochrana kupujících | Dobrý prodejce | Osobní údaje | Kontakt

© 2004-2021 CZECH NEWS CENTER a.s.