Zobrazit přihlášovací formulář

Když je třeba zvládnout stres hned

  • Publikováno:
Když je třeba zvládnout stres hned

Sedíte v práci a začnete přemýšlet, co všechno je ještě před vámi, co musíte stihnout, udělat, vyřešit. Do toho volá partner se změnou plánů, se kterými jsme v našem harmonogramu počítali. Hned vzápětí paní učitelka, že je třeba vyzvednout dítě ze školy, je mu špatně. A náš svět se začíná hroutit. Chce se nám brečet a máme pocit, že to prostě všechno nemůžeme zvládnout. Že je toho moc. Je vám taková situace povědomá? Pokud vás sem tam popadne panika z toho, že nevíte, co dřív, zhluboka se nadechněte a vyzkoušejte některý z následujících tipů.

Na každého samozřejmě nezabere všechno. Stejně, jako jsou unikátní okolnosti, které nás do stresu dostávají, jsou také unikátní naše reakce, způsoby ventilace i prevence. A koneckonců i naše osobnosti. Když ale nevíte kudy kam, můžete to zkusit takto.

Zahoďte multitasking. Je sice obdivuhodné, když zvládneme více věcí najednou, ale nejde to donekonečna. Jakmile cítíme, že toho máme před sebou „na stole“ moc, musíme zúžit soustředění. Jaká je nejdůležitější věc, kterou musíme vyřešit? I když hoří všechny, jedna z nich je nejpalčivější. Jaký bude první krok k tomu, abychom ji zvládli? A tak dále. Nedívejte se příliš daleko do budoucnosti.

Je třeba se zasmát. I když třeba hystericky. Smích redukuje hladinu stresového hormonu kortizolu, naopak zdvihá hladinu hormonu dobré nálady dopaminu. I když nám rozhodně není do smíchu, musíme se donutit. Pusťte si video, zajděte za veselým a vtipným kolegou, vzpomeňte si, co se vám kdy přihodilo. Podle MUDr. Karla Nešpora, CSc. Funguje smích jako lék, i když ho vlastně jen předstíráme. Jeho léčba smíchem je legendární.

Vymalujte obrázek. Asi jste zaregistrovali vlnu popularity antistresových omalovánek (pro dospělé). Přijde vám to jako marketingová hloupost? Dejte tomu šanci. Protože Omalovánky spojují dvě věci, které nám ve stresu dají klid – mají linie, takže simulují řád. Barvy ale vybíráme my, takže jsme kreativní. Toto spojení navíc dokonale odvede naši pozornost od všeho, co se v „reálném světě“ děje.

„V kurzu psychohygieny na vysoké škole nám vyučující nakázala vzít si na další hodinu pastelky. Koukali jsme na ni, jako kdyby se zbláznila. Na následující hodině nám rozdala listy papíru, kde jsme si měli vybarvovat obrázky z večerníčků. Všichni jsme se až pohrdavě ušklíbali, ale museli jsme. Po deseti minutách, kdy nám chtěla obrázky sebrat, jsme ji skoro na kolenou prosili, aby nás nechala ještě aspoň chvilku. A tak jsme objevila kouzlo omalovánek – a to bylo před více než deseti lety. Jsem ráda, že je z toho dneska trend, kdo to vyzkouší, pochopí.“

Blanka, 30

Soustřeďte se na malé a hezké věci. Podpořit ve chvílích pocitu zmaru vděčnost se může zdát jako nadlidský úkol. Ale když nás válcuje to špatné, má to dobré o to větší váhu. Klidně si od rána ukládejte do paměti věci, které se vám přes den líbí. Za které jste vděční. A zkuste ji ch na začátku napočítat denně aspoň pět. I kdyby to mělo být teplé kafe ve vašich rukách, krásný strom, který jste viděli po cestě do obchodu, to, jak se vaše děti rozesmály u pohádky. Všímejte si, uvidíte.

Hudba. Hudbu vnímáme celým tělem. Zvuk jsou vlastně vibrace, Takže hlasitá hudba se námi doopravdy prostupuje, má fyzické účinky. Hudba tak působí na člověka ve všech oblastech, stimuluje tělo i mysl. Najděte si inspirativní a pozitivní písničky, ve kterých se budete umět na chvíli „ztratit“. A i v rušné kanceláři, doma nebo na cestách si dopřejte hudbu.

Zpěv a tanec. Samozřejmě si asi nestoupnete uprostřed kanceláře a nezačnete pět a k tomu se vlnit v rytmu. Ale popusťte uzdu svému vnitřnímu já, a když to s vámi „šije“, poddejte se. Při cvičení, doma, v autě. Přece se nebudete sami před sebou stydět!

...zhluboka dýchat. Často. Určitě jste už o moci hlubokého nádechu a výdechu slyšeli. Ale už jste to někdy zkoušeli? Každý, kdo někdy zažila opravdový záchvat paniky, ví, že zhluboka a pomalu dýchat, soustředit se na nádech a výdech a nic jiného, je na psychiku trošku jako kouzlo. Ve stresu se přirozeně zrychluje tep a zkracuje dech, kvůli potenciální potřebě výbušné síly. Své tělo můžete ošálit tím, že budete dýchat, „jako by se nic nedělo“. Zklidní se srdce a pročistí se hlava!

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku