Zobrazit přihlášovací formulář

14 potravin s maximálním obsahem živin (a minimálním kalorií)

  • Publikováno:
14 potravin s maximálním obsahem živin (a minimálním kalorií)

Všichni víme, že na kaloriích nestojí a nepadá náš dietní svět. Naopak, jsou vlastně irelevantní, protože to, o co nám jde, jsou živiny. Výživové hodnoty, jako je podíl cukrů, tuků, bílkovin, vitamínů a minerálů, je to, co nás na potravinách zajímá. Ale přece jen... asi bychom se nezlobili, kdyby to šlo všechno pěkně skloubit. A proto pro vás máme seznam potravin (ano, je to ovoce a zelenina), které mají minimum kalorií, ale zato maximum „toho dobrého“.

Následujících potravin můžete sníst teoreticky neomezené množství. „Hodně muziky za málo peněz“, i tak bychom je mohli nazvat – kdy muzika jsou nutrenty a peníze kalorie.

Cibule. Saláty, polévky, omáčky, syrová, vařená (a dokonce i její slupky!). Obsahuje minimum kalorií, ale zato spoustu užitečných látek. O tom, jak má cibule účinky, si můžete přečíst samostatný článek.

Okurka. Salátová okurka je vlastně převážně voda. Ale to, co v ní voda není, se nám hodí – vláknina, vitamíny, minerály. Okurka skvěle hydratuje, ale co teprve taková okurková voda!

Celer. Počet kalorií, které celer obsahuje, se blíží nule. Pokud ho máte rádi, dopřávejte si ho neomezeně. A vlákninu, vitamíny a minerály v něm také najdete!

  • Uvádí se, že řapíkatý celer a mrkev mají tzv. záporné kalorie. Že víc energie spálíme při jejich žvýkání, než kolik jí přijmeme jejich konzumací.

Růžičková kapusta. Košťálová zelenina je přeborníkem v obsahu vlákniny na počet kalorií. Nepříjemným vedlejším efektem může být nadýmání a pocit plného břicha, ale to velmi záleží na konkrétním metabolismu.

Jablka. Ta mají více kalorií než zbytek tohoto seznamu, ale poměrově také spoustu živin. S každým jablkem do sebe dostanete spoustu vitamínů, minerálů, vlákniny (to si ale jablko nesmíte loupat) a antioxidantů.

Pomeranče. Tolik vitamínu C s tak minimálním příjmem kalorií je prostě zázrak. Samozřejmě, společně s jablky, musíme počítat s nepatrně vyšším příjmem cukru, ale přirozeného, nijak procesovaného ani přidaného!

Zelí. Patří do stejné skupiny jako růžičková kapusta. Kromě vlákniny v něm najdeme také kopu vitamínů, což z něj dělá jednu z ideálních dietních potravin.

Cuketa. V jejich sezóně bychom si jich měli dopřávat, co hrdlo ráčí. Obsahují minimum kalorií a umí nám nahradit těstoviny, ale třeba také umí dát nový rozměr ovesné kaši.

Květák. A máme tady další košťálovou zeleninu. Květák je natolik zdravá a podceňovaná potravina, že si zasloužila speciální článek. Dozvíte se v něm například, že se dá připravovat i nasladko!

Kadeřávek. Pokud sem tam zabrousíte na stránky o zdravé výživě, asi jste na kadeřávek (nebo anglicky „kale“) už narazili. Z listové zeleniny obsahuje nejvíce vitamínů a zdravých kyselin, antioxidantů a minerálů. A je skvělý jako přísada do smoothies!

Brokolice. Poslední zástupce košťálů. Brokolice je zdravá i díky své zelené barvě, tedy obsahu kyseliny listové, ale tím zdaleka nekončí – vitamíny a minerály je doslova nabitá.

Chřest. Je to zdroj vlákniny, vitamínů (především B) a minerálů. Vše o chřestu se dozvíte v jednom z našich dřívějších článků.

Vodní meloun. To je doslova poklad pro naše tělo! Spousta vody, vitamínů a minerálů zabalená do neuvěřitelně lahodné chuti. Velký článek o melounech vám poví, že jsou nabité vitamíny a minerály, že v nich zdaleka není tolik cukru i vám například prozradí, jak velký byl největší vypěstovaný meloun v historii. A co víc! Věděli jste, že se dají konzumovat také melounové slupky? Zjistěte jak!

Čím kvalitnější si tyto potraviny dopřejeme, tím více benefitů z nich získáme. Ideální jsou ovoce a zelenina v bio kvalitě, popřípadě označené „organic“. A úplně nejlepší bude, jestli máte v okolí známe farmáře nebo si pěstujete doma sami

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku